Review: Monster Hunter: Freedom 2 PlayStation Portable

Aangepast: 12 januari 2020 00:32

Is het niet prachtig? Een besneeuwd berglandschap, een prachtig uitzicht over het gebergte en in het dal enkele grazende mammoetachtige wezens. Op je dooie gemakje loop je door de sneeuw, op zoek naar wat kruiden voor een dorpsbewoner. Plotseling merk je iets op in de lucht. Je draait je om, richt je blik naar de hemel en ziet een gigantische draak! Wetende dat je hier niet tegen opgewassen bent, maak je dat je wegkomt. Met knikkende knietjes hijg je uit in je kamp. Je weet het weer, je leeft in de wereld van Monster Hunter: Freedom 2.

Monsters jagen

In een wereld waarin pratende katten als slaaf gebruikt worden, is het als dorpsbewoner van Pokke Village het de taak van de door jouw ontworpen speler andere dorpsbewoners een handje te helpen. Je hoeft geen potjes mayonaise voor ze open te draaien, maar iets veel zwaarders. Jij moet voor hen een grote wereld van monsters intrekken om voor hen ofwel objecten als plantjes of visjes te verzamelen, ofwel een alfamannetje van een monstersoort uit te schakelen, ofwel een groot aantal kleinere monsters af te slachten.

Deze quests neem je aan van het opperhoofd van het dorp. Zij heeft een lijst met problemen van dorpsbewoners. Natuurlijk wordt je voor elke gevaarlijke opdracht rijkelijk beloond. Je begint met quests van level 'n. Wanneer deze allemaal voltooid zijn, ga je naar het volgende level, waarin meer en moeilijkere opdrachten te doen zijn. Er zijn in totaal 270 quests, waarvan vele minimaal dertig minuten duren. Een overdosis vrije tijd is dus geen overbodige luxe.

Goed voorbereiden

Natuurlijk slacht je monsters niet met blote handen. Een uitgebreid wapenaanbod, variërend van zwaarden van twee meter tot kruisbogen, moet het je gemakkelijker maken tijdens quests. Elk wapen heeft zijn sterkten en zwakten. Een groot zwaard is krachtig maar minder wendbaar, twee korte zwaardjes zijn goed voor combinaties, maar zijn weer minder krachtig. Welk wapen je kiest hangt dus af van eigen voorkeur en het soort monster dat tegenover je zal staan.

Naast wapens is een goede bescherming ook altijd handig. Een veelzijdig kledingaanbod is dan ook zeker aanwezig. Elk kledingstuk, van laars tot helm, heeft zijn eigen voor- en nadelen. Het ene jasje is goed tegen vuur, het andere juist tegen water. Om tijdens een reis niet uitgeput te raken, kunnen er ook allerlei items meegenomen worden. Zo is er tegen de honger, die je uithoudingsvermogen beïnvloedt, een mogelijkheid gebraden vlees mee te nemen en kun je slijpstenen meenemen voor het geval je zwaard bot wordt. Aan al deze dingen moet gedacht worden wanneer er een quest aangenomen wordt. Zonder voorbereiding loopt het namelijk vaak op een regelrechte ramp uit.

Verzamelen

Helaas valt niet alles te halen bij de 'Pokke Village Supermarket'.Natuurlijk zijn simpele dingen te koop bij de lokale shop en ook op het stukje platteland van Pokke Village zijn enkele voorwerpen te vinden. Voor monsterbotten moet er toch echt op uit getrokken worden. Tijdens je quests zul je dan ook de meeste voorwerpen verzamelen. Verzamelen doe je niet voor niets, want voorwerpen kunnen gecombineerd worden. Dit is handig om bijvoorbeeld betere potions te krijgen, maar sommige voorwerpen zijn ook van belang bij het creëren van een betere uitrusting. Voor wapens is ijzererts van belang. Om dit te kunnen vinden, moet je met een pikhouweel in rotsspleten hakken om zo materiaal te winnen. Eenmaal al je basisstoffen voor een wapen bijeengesprokkeld ren je naar de lokale smid, die dan tegen een kleine vergoeding in een mum van tijd een nieuw wapen gefabriceerd heeft.

Laadtijden

Het hoofdkwartier van jouw 'monster hunter' is Pokke Village, maar de meeste tijd breng je door bij monsters. Er zijn zeventig soorten monsters, die zich verstopt hebben in uitgebreide, prachtig vormgegeven omgevingen die variëren van besneeuwde bergtoppen tot kurkdroge, snikhete woestijnen.en waarin het nergens ontbreekt aan detail. Aan de waterkant zie je in de verste verte nog bergen en deze weerspiegelen in het water. Monsters zien er ook keurig uit evenals de jager zelf. Wat we echter weten van de PSP is dat er waarschijnlijke gigantische laadtijden zijn, als we van zo'n grote en grafisch overweldigende omgeving mogen genieten. Gelukkig is daar wat op bedacht. De levels zijn verdeeld in stukjes waartussen je reist. Zo hoeft een level niet helemaal geladen te worden, maar telkens alleen dat gedeelte waar jij heen wilt. Nog steeds zijn er dan grote laadtijden, maar ook daar is weer een oplossing voor. Tijdens het spelen kun je de PSP het volgende gebied namelijk al laten laden. Je volgende bestemming is dan al berekend en dus zijn er nog amper laadtijden. Dit hakt wel een klein beetje in op de accuduur, maar daarvoor is natuurlijk die lader die bij de PSP zat.

Mindere kanten

Er is veel te doen, de game heeft een uitgebreid combinatiesysteem, grafisch knalt het van je scherm, zijn er ook minpunten? Helaas, die zijn er ook. E'n van de minpunten is voor mij de hoge instapdrempel. Om de game echt goed te begrijpen was de Training School een must en dan nog moet er zeer diep ingedoken worden, wil de game een beetje leuk worden. Daarnaast is vanaf level twee al een hoge moeilijkheidsgraad te bekennen. Monsters slachten wordt dan al een pittig klusje. Gelukkig is er dan een mogelijkheid drie medejagers te roepen voor hulp. Samen met drie vrienden kun je namelijk via de 'ad-hoc'-modus coöperatief spelen. Het grote nadeel aan de multiplayer is echter dat er geen online modus te vinden. Niet iedere PSP-bezitter heeft namelijk bekenden om zich heen met dezelfde game en hij of zij zal dus alleen moeten spelen. Voor spelers van deel 'n komt het grootste minpunt, namelijk de originaliteit. De game is nagenoeg hetzelfde als deel 'n. Natuurlijk is de game langer dan ooit, maar de game blijkt qua monsters en items hetzelfde te bieden als deeltje 'n. Zeker dus een minpunt voor de bezitters van het vorige deel, die alles dus al zullen herkennen.

Het eindoordeel van Bart Ruijter

Wanneer we gaan kijken wat Monster Hunter: Freedom 2 biedt, vinden we een enorm aanbod aan quests, prachtige omgevingen, een heleboel monsters en ontzettende veel items om te combineren. Ook de laadtijdenversneller valt meteen op. Wanneer we beter gaan kijken, zien we echter dat we veel van die monsters al kennen uit deel 'n. Ook valt op dat er nog steeds geen online modus is. De game is behoorlijk pittig en vraagt flink wat tijd om erin te komen, wat vooral voor beginnelingen een grote uitdaging betekent. Hoewel dit dus meer een uitgebreide versie lijkt van deel 'n, wil dat niet zeggen dat het een slechte game is. Het eerste deel was namelijk goed, dit deel doet het eigenlijk alleen maar uitgebreider en dus blijft het een goede game. De game is dus helemaal niet slecht, maar door het gebrek aan nieuwe inbreng niet vernieuwend genoeg voor de bezitters van deel 'n.

• Lange speelduur dankzij de vele quests
  • Grafisch geweldig voor PSP-begrippen
  • Voelt als 'extended version' van Monster Hunter: Freedom