Review: Overpass PlayStation 4

Zordix Racing en Zordix AB hebben samen met Nacon een Off Road racegame, Overpass, uitgebracht. Ik hou van alles Off Road, dus was heel erg benieuwd naar deze game. Wordt het uitdagend, frustrerend of wordt het lekker ouderwets scheuren? Ik ben ontzettend van de dirtbikes, dus lijkt deze game daarop of gaat het een hele andere kant op? Ik kan niet wachten om achter het stuur te kruipen, in de bochten te scheuren, modder te happen en als eerste over de finish te komen. Laten we instappen en kijken waar de game ons brengt!

A general rule in Off Roading: enter one wheel at a time

Straight to the starting line! Als je een nieuwe 'Career' begint, kom je meteen in de tutorial terecht. Allemaal leuk en aardig, want je moet natuurlijk wel weten, hoe je moet rijden met je tweewielaandrijving, differentieel en je vierwielaandrijving. Alleen is het wel lastig om je te concentreren op de obstakels, want de nasale stem haalt je gegarandeerd uit je concentratie. Ook waren er in de tutorial al behoorlijk wat glitches. Als je van je ATV of UTV (buggy of quad) wordt gegooid, dan word je zodra je weer op de track staat, nog drie keer van je ATV of UTV afgegooid. Verder is de tutorial hartstikke nuttig. Je komt veel obstakels tegen en leert hoe je ze moet overwinnen. Maar hoe nuttig het ook is, de obstakels van de tutorial zijn in het algemeen niet voor de beginnende racegame-fans.

Over de obstakels gesproken. Ze zien er bedrieglijk makkelijk uit, maar zijn het vaak absoluut niet. Als je een obstakel een millimeter verkeerd oprijdt, haal je hem al niet meer. Dus inderdaad, één wiel per keer. Als je ervan afvalt, is het obstakel 'failed' en krijg je een tijdstraf. Als je om een obstakel heenrijdt, dus skipt, krijg je vaak een tijdstraf van vijfentwintig seconden, maar die straf is het meestal wel waard, omdat je langer bezig bent dan die vijfentwintig seconden om voorbij het obstakel te komen.

Laat het geld maar rollen!

De Career Modus begint dus met de tutorial. Wordt het daarna beter? Niet in de zin van gameplay, maar wel in de extra's daar omheen. Zo zijn er bijvoorbeeld veel verschillende soorten circuits. De ene met weer andere uitdagingen dan de andere. Vaak zie je bij laadschermen onderin tips staan. Eén van die tips is dat je in elke gamemodus geld kunt verdienen. Dit heb ik persoonlijk nog niet ervaren. Ik heb alle gamemodes geprobeerd, maar de enige modus waar geld te verdienen was, was Career Modus. Wel heb je veel content in game die je kunt kopen. Je kunt je personage upgraden door zijn of haar gender te veranderen of de kleren te veranderen. Zowel in stijl als in kleur. Ook kun je andere ATV's en UTV's kopen en upgraden, mits je genoeg geld hebt natuurlijk.

Wat ook opviel, waren de laadschermen tussen races en menu's. Maar wat is daar zo bijzonder aan? Afgezien van het nummer dat in de game op repeat lijkt te staan, geeft het laadscherm je meer dan genoeg tijd om van het nummer te genieten. In plaats van dat je snel in de game of het volgende menu terechtkomt, duurt het laden behoorlijk lang. Bijna genoeg tijd om een kop koffie of thee te gaan zetten. Dus handig als je dorst hebt, maar minder prettig als je verder wilt spelen.

Snelheid en reputatie

De titel zegt het al, niet voor snelheidsduivels. De meeste racegames zijn recht toe recht aan. Zo snel mogelijk van start naar finish. En natuurlijk, ook in deze game is dat in grote lijnen waar. Maar toch is het niet alleen vol plankgas en gaan met die banaan. Je moet zo snel mogelijk over de finish en tegelijkertijd alle obstakels goed overwonnen hebben. Snelheid speelt hier dus, heel letterlijk, een kleine rol. Op lange stukken kun je weliswaar snel gaan, maar als een obstakel in het zicht komt, moet je zo snel mogelijk afremmen om het obstakel goed te kunnen nemen. Hier komen zowel de linker- als de rechterjoystick aan te pas. De linker wordt gebruikt om de hele buggy of quad te besturen, de rechter wordt gebruikt om een bepaalde kant op je voertuig op te leunen.

De reputatie die je krijgt na een race, wordt bepaald door hoe goed je de race rijdt. Je reputatie bepaalt weer of en hoeveel sponsors je binnenhaalt. Bij iedere race kun je dan ook drie medailles winnen. De gouden trekt de meeste reputatiepunten aan, daarna de zilveren en als laatste de bronzen medailles. Maar let op! Het is behoorlijk lastig om een gouden medaille te scoren. Daarvoor moet je en snel zijn en foutloos rijden. En vooral dat laatste is bijna niet te doen...

Het eindoordeel van Wesley Willemsen

Overpass is geen game voor de doorsnee-racer, maar vooral voor de doorgewinterde racer. Hoge faalkans, lastige besturing en geen mogelijkheid om gereden races overnieuw te doen. Vooral een game die veel frustraties oproept en weinig ontspant. Maar na het afkatten, is er tijd voor één straaltje zonlicht. Op een bepaalde manier pakt de game je wel. Toch een paar keer opnieuw proberen, herstarten in het midden van een race, om toch te proberen een goede tijd neer te zetten. En omdat ik de game toch iedere keer weer op wilde pakken, ondanks de frustraties, krijgt deze game een halve ster meer.

• Veel verschillende soorten circuits
  • Character customizable
  • ATV's en UTV's customizable