Nieuws
EA trekt stekker uit Project CARS
8 november 2022De nieuwe Project CARS games gaat niet door. Electronic Arts heeft de stekker uit het project gehaald.
Ontoegankelijk, maar oogverbluffend. Dat is Project CARS in een notendop. Om optimaal van deze racegame te kunnen genieten, moet je je verwachtingen afstemmen op het product dat je wellicht aanschaft. Hoewel, racegame? Wellicht is de term racesimulatie hier beter op zijn plaats en dat komt goed uit, want op de huidige generatie consoles zijn daar momenteel geen alternatieven voor.
Wie moeite heeft om een auto in de Forza Motorsport- of Gran Turismo-serie op het circuit te houden, kan met een grote boog om Project CARS heenlopen. Project CARS laat de zojuist genoemde series namelijk aanvoelen als arcaderacers. Voor Project CARS ga je zitten, het liefst achter een stuurtje, zet je je telefoon uit en zorg je dat niemand onverwacht de kamer binnen kan sluipen. Opperste concentratie, en zelfs dan zal je nog geregeld de grindbak invliegen. Oefening baart echter kunst, en de opzet van practise round(s), qualifying round(s) en uiteindelijk races zorgen ervoor dat je jouw voertuig door en door leert kennen. Je identificeert de zwakke en sterke punten van je auto of kart, de rechte stukken waar je het gaspedaal volledig in kunt trappen en de beste manieren om iedere bocht aan te snijden en uit te komen. Project CARS vergt het uiterste van de racefanaat en dit gaat veelvuldig gepaard met een dosis frustratie. Bereik je eenmaal je doel, dan is de voldoening echter groter dan in welke racegame dan ook.
Hoewel de game op ieder niveau uitdagend is, zijn er wel degelijk manieren om de ervaring gemakkelijk of juist nog moeilijker te maken. Van automatisch schakelen tot tractiecontrole en van de ideale lijn tot aan hulp bij sturen en remmen. Toch komt Project CARS nooit op een niveau waarop je 'even lekker een race doet'. Het is altijd zwoegen en dat hoort er ook gewoon bij. Bovendien kun je nog zoveel assists aanzetten, ook andere zaken kunnen roet in het eten gooien. Wat dacht je van de hoeveelheid brandstof die in je auto aanwezig is, die net als de warmte van je banden invloed heeft op de wegligging van je auto. Maar daarnaast speelt ook het weer een grote rol. Waar je bij felle zon of dichte mist niet altijd het circuit van de grasperkjes kunt onderscheiden, zorgt hevige regenval ervoor dat je moet oppassen met hoge snelheden en risicovol stuurwerk. Daarnaast kan het zijn dat de nacht plots valt en je ineens moet vertrouwen op je koplampen of dat het weer midden in een race compleet omslaat. Iedere race in Project CARS is daardoor uniek en weet je telkens op een andere manier uit te dagen. Tot slot heeft ook de lengte van de race en het niveau van je tegenstanders invloed op het uiteindelijke podium. Beide elementen kunnen naar wens worden aangepast, waarbij de AI niet altijd even sterk wordt gepresenteerd. Zo ben ik meerdere keren zonder pardon met een tikje tegen mijn achterkant van de baan geduwd, zonder dat de dader daarvoor werd gestrafd, en had ik daardoor geen andere keuze dan de race opnieuw te starten.
Ik loop al een tijdje rond met het gevoel dat Project CARS niet de juiste titel is voor deze geweldige racesimulatie. Auto's staan namelijk helemaal niet centraal in deze game, alles draait hier om het racen. Je kunt dan wel plaatsnemen in de McLaren P1 en de Pagani Huayra, qua aantrekkelijke supercars blijft het daar eigenlijk wel bij. Zijn de overige bolides dan helemaal niet interessant? Integendeel, het zorgt juist voor veel diversiteit, maar het grote publiek zal daar ongetwijfeld anders tegenaan kijken. Van karts tot klassiekers en van prototypes tot de Mitsubishi Lancer Evo, in Project CARS is niets te gek. Hoewel 65 auto's wat karig klinkt, zitten er genoeg pareltjes tussen om je lange tijd mee te vermaken.
Waar echter wel mee uit wordt gepakt, is de trackselectie. Eerder zette ik al deze tracks al op een rijtje, maar nu ik ze ook daadwerkelijk heb mogen betreden, voelt deze bijeenraping van circuits nog indrukwekkender. Vooral door het feit dat je altijd een flinke tijd bezig bent om een track onder de knie te krijgen, je te kwalificeren en uiteindelijk een race te winnen, voelt ieder volgend bezoek aan een andere track weer als een nieuw avontuur. Dat is dan ook precies de insteek van de carrière modus, want eigenlijk omvat die niets anders dan het week in week uit bezoeken van verschillende tracks om daar in verscheidene disciplines te triomferen. Ieder seizoen kies je én discipline waar je je op focust, maar daarnaast zal je continu uit worden genodigd om mee te doen aan andere evenementen. Aan de ene kant is dat leuk en zorgt het voor enige afwisseling, maar aan de andere kant merkte ik dat ik na verloop van tijd steeds meer uitnodigingen afwees, zodat ik me op de discipline van dat seizoen kon blijven focussen.
De vele trailers van de game verraadden het al: Project CARS oogt geweldig. Vooral door de vele weersomstandigheden komt de pracht en praal van de game boven drijven. De zon, de regendruppels, maar ook de tracks en de auto's, alles klopt. Daarnaast klinken de bolides ook zeer aangenaam, vooral als je voor de cockpit view kiest. Aan camerastandpunten overigens geen gebrek en ik betrapte mezelf erop dat ik bij iedere auto weer een ander camerastandpunt prefereerde. Daarnaast kun je kiezen voor een 12K-resolutie en wordt de Oculus Rift ondersteund. Maar al dat technische geweld legt ook wel wat zwakke punten van de game bloot. Zo ogen de tracks prima, maar oogt alles daarbuiten aanzienlijk minder. Sommige textures, vooral in de pit, willen nog wel eens laat worden ingeladen en zo zijn er meer van die kleine oneffenheden te bespeuren, zelfs in het menu. Hoewel het hoofdmenu prima is, navigeert daarachter niet alles even prettig, zeker niet met een controller.
De meeste mindere punten zullen je echter alleen opvallen als je ernaar gaat zoeken. De gemiddelde speler zal veel te druk zijn met het aanhouden van de ideale lijn, het afstellen van zijn setup en het ontdekken van de verschillende modi in game. Naast de carrière kun je namelijk kiezen voor een enkel raceweekend, free practise, time trial, zullen er community events zijn om aan deel te nemen en kun je uiteraard online te strijd aangaan met anderen. Voor de release heb ik geen problemen ondervonden tijdens mijn online avonturen, laten we hopen dat dat zo blijft. Over verschillen met de consoleversie kan ik momenteel helaas nog niet oordelen.
Project CARS is geweldig (en) diep, maar daardoor niet voor iedereen. Zijn het vooral de auto's die jouw interesse in racegames aanwakkeren? Dan is Project CARS niet de game die jij wilt spelen. Ben jij vooral geïnteresseerd in een enorm diepe race-ervaring die na enige frustratie een ongekende hoeveelheid voldoening zal opleveren en ook nog eens prima oogt en klinkt? Dan ben je hier aan het juiste adres. Heel veel tracks, zeer diverse disciplines en meerdere elementen die ervoor zorgen dat iedere race uniek is, zijn de aspecten die Project CARS zo aantrekkelijk maken. De verschillende oneffenheden nemen we dan maar voor lief.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Slightly Mad Studios
Uitgever:
Bandai Namco
Release:
7 mei 2015
Gameliner Awards:
Beste game van 2015Reviewscore:
Platforms: