Review: Quantum League - Uniek is niet altijd goed Pc

-

Vorig jaar rond deze tijd mocht ik samen met Delano, Celine en Claudia aan de slag met Quantum League. Een innovatieve shooter waarin we toen twee groepen van twee vormde. Ditmaal mocht ik alleen aan de slag en moest de game zich opnieuw weten te bewijzen. Het oordeel dat we in de video velde was keihard. Heeft een jaar aan updates ervoor gezorgd dat Quantum League een betere game is geworden? Dat gaan we uitzoeken.

Ga terug in de tijd en ontmoet de klonen

Quantum League speelt zich af in één van de verschillende arena’s waar spelers alleen of in een duo het moeten opnemen tegen een ander duo of andere speler. Het shooter-gedeelte van de game spreekt dan ook voor zichzelf. Elke speler krijgt een pistool en mag daarnaast nog kiezen uit één van de zes wapens. Vervolgens is het de bedoeling om je tegenstander neer te knallen. Quantum League brengt daarbij nog wel een uniek-systeem aan. Na ongeveer veertien seconden wordt de tijd teruggedraaid en verschijnt er een kloon van jouw personage op het veld. Deze kloon maakt precies dezelfde bewegingen die jij hebt gemaakt in de eerste tijdlus. Na de eerste tijdlus lopen er dan ook twee spelers in de arena en twee klonen. In de tweede tijdlus heeft elke speler twee klonen en in de derde komt er nog eentje bij. Omdat de klonen dezelfde bewegingen maken, kun je hier gebruik van maken om de match te winnen of om jezelf of een kloon te redden. Ingewikkeld? Op papier lijkt het alsof je de klonen heel strategisch kunt inzetten, maar in de praktijk is het vaak nogal chaotisch. Je hebt namelijk helemaal geen tijd om je hier druk over te maken, want dan is de tijdlus alweer voorbij.

De hoeveelheid rondes die je speelt in een match verschilt. Dit ligt er net aan of je met 2-0 of 2-1 weet te winnen of te verliezen. Per ronde wordt de tijd dus twee keer teruggedraaid. In totaal duurt een tijdlus zestien seconden. De eerste twee seconden draaien om het uitkiezen van een wapen en in de laatste twee seconden vertraagt de game, omdat deze zich aan het voorbereiden is op het terugdraaien van de tijd. In totaal heb je dus twaalf seconden om te spelen. Vervolgens speelt de gehele tijdlus voor je ogen nog eens af, terwijl de tijd wordt teruggezet. Ik had heel erg het gevoel dat ik meer aan het wachten was dan aan het spelen en dat wordt nog eens extra versterkt als je de wachttijden van het zoeken naar een match erbij op telt. In de 1 vs 1 modus, is dit trouwens ongeveer twee minuten. Wat een prima tijd is voor een online-game. In de 2 vs 2 modus loopt dit op, maar de game geeft dan ook niet aan dat 2 vs 2 alleen te spelen is als je met een vriend al in een groep zit. Je wordt dus niet met willekeurige spelers gekoppeld, waardoor de tijd door blijft lopen als je deze modus in je eentje opstart.

Door de verschillende arena’s is er op visueel gebied afwisseling genoeg, maar dit geldt niet voor de gamemodi. In de eerste gamemodus die ik tegenkwam, moest ik de klonen van de tegenstander neerhalen en kon je op die manier de match winnen. De tweede gamemodus draaide om het verzamelen van Points. Deze Points worden aangeduid met A tot en met F en om ze te veroveren, moest je simpelweg op de Point gaan staan. Je behoudt de Points niet, want als de tegenstander erop gaat staan dan ben je de Point kwijt. Door de klonen te gebruiken en te schieten op de klonen van de tegenstander kun je strategisch de Points veroveren en de match winnen. Deze laatste gamemodus is nog wel leuk om te spelen, maar over het algemeen wordt de gameplay snel saai. Dit komt ook omdat er toch wel een overduidelijk verschil zit tussen de zes wapens. Het klinkt alsof je veel keuze hebt, maar de kans dat je gaat voor het wapen dat het sterkst is, is groot. Waarom zou je moeilijk doen met richten als je ook een laserwapen kunt gebruiken, dat perfect is in de gamemodus waar je zolang mogelijk op een Point moet blijven staan. Er wordt ook weinig feedback gegeven als het gaat om de schade die een wapen aanricht, maar gelukkig hebben de klonen wel een gezondheidsbalk.

Wat valt er te winnen?

Naast dat je Quantum League kunt blijven spelen om te winnen en daardoor je positie op de ranglijst weet veilig te stellen, verzamel je ook Quarks. Dit is een munteenheid die je kunt besteden in de in-game shop en eigenlijk net zo werkt als het systeem in Overwatch. Met de Quarks koop je skins voor de wapens en de personages. Hoe duur een skin is, ligt aan de status die het heeft gekregen. Een rare-skin voor de SMG is vijfduizend Quarks, terwijl een legendary-skin al gauw vijfentwintigduizend Quarks kost. Door te spelen en de daily-challenges te voltooien verdien je dus Quarks, maar je kunt ze ook kopen met echt geld. Naast de vaste collectie aan skins, is er ook een speciale dagelijkse selectie, waarin skins geroteerd worden. Als je competitieve games speelt dan ken je vast wel het gezegde dat skins ervoor zorgen dat je wint. Dus dat je deze kunt verzamelen in Quantum League, is wel een pluspunt. Het is altijd leuk om beloond te worden en vervolgens zelf een prijs te mogen kiezen. Daarbij moet wel gezegd worden dat de skins die ik gezien heb, niet bepaald hoogstaand zijn.

De personages waaruit je kunt kiezen zijn aardig standaard, waardoor een skin wel nodig is om ze iets op te leuken. Niet alle skins zijn direct te verzamelen, want voor sommige moet je een specifieke rang in Ranked behalen. Het ranked-systeem is te vergelijken met League of Legends, want het begint bij Bronze en eindigt bij Diamond. De verschillende personages in Quantum League hebben wel een specifiek doel. Ze hebben namelijk allemaal een passieve vaardigheid, waardoor de gameplay verandert. Zo zorgt de bonus van Justin ervoor dat de klonen meer schade aanrichten in toekomstige tijdlijnen. Jackie daarentegen beweegt zich sneller als ze is neergeschoten en op zoek is naar een healthkit.

De updates die de game heeft ontvangen

Je hebt vast al wel in de gaten dat ik niet heel razend enthousiast ben over Quantum League, maar de game is wel een stuk verbeterd sinds de eerste keer dat ik het speelde. Die verbeteringen zijn goed te merken in de game en zichtbaar via de roadmap op de Steam-pagina van Quantum League. Zo zijn er al meerdere arena's toegevoegd die voor visuele afwisseling zorgen en de gameplay net wat veranderen. De mappen hebben namelijk altijd wel obstakels of platformen die strategisch te gebruiken zijn. Omdat een tijdlus zo ontzettend kort is, zijn de arena's soms net te groot voor de 1 vs 1 matches. Een belangrijke verandering is wel de Match History. Het is nu mogelijk om te zien hoeveel matches je hebt gespeeld. Per match wordt er vervolgens aangegeven tegen wie je het moest opnemen, welke modus, map en de duur van de match. Je kunt zelf besluiten om een match terug te kijken, zodat je weet waar je de fout bent ingegaan. Daarnaast zijn er meerdere cross-hair opties toegevoegd. Eigenlijk is het bizar dat een competitieve-shooter zonder al deze opties speelbaar was, maar dat is nu dus grotendeels opgelost. Ook de skins en passieve vaardigheden van het personage waren een jaar terug niet aanwezig.

Nimble Giant Entertainment heeft de game in een jaar tijd dus aardig weten te verbeteren, maar dit is helaas niet goed genoeg. De tijd die je krijgt om te spelen, is simpelweg veel te weinig en mocht je niet tegen snelle beelden kunnen, dan zorgt het terugdraaien van de tijd voor nogal wat misselijkheid. Wegkijken van het scherm is een optie, maar dat is niet optimaal. Om met een pluspunt te eindigen; er is niets aan te merken op de optimalisatie van de game. Het loopt lekker op de pc en ik ben geen problemen tegengekomen.

Het eindoordeel van Anita van Beugen

In Quantum League draait alles om de tijd. Er verschijnen klonen in de arena die dezelfde bewegingen maken die jij hebt gemaakt in de vorige tijdlus. Het gebruiken van de klonen is dus belangrijk, maar in de praktijk zorgt dit al snel voor chaos. Een tijdlus is ontzettend kort, terwijl het terugdraaien van de tijd juist ontzettend lang duurt. Uiteindelijk ben je per match meer aan het wachten dan spelen en dat zie je ook al terug bij het vinden van een match. Het unieke idee komt dus niet helemaal goed uit de verf. Op het moment van spelen is er wel afwisseling door de verschillende unieke personages, wapens en arena's, maar zijn er weinig interessante gamemodi beschikbaar. Hierdoor wordt de game snel eentonig en heb ik er weinig plezier aan beleefd. Hoewel de game meerdere updates heeft ontvangen sinds de laatste keer dat ik de game mocht uitproberen, heeft Quantum League nog een lange weg te gaan om ook daadwerkelijk goed te worden. Ik kan de game dan ook niet aanraden.

  • Onvoldoende
  • Uniek idee
  • Verschillende wapens en personages
  • Vrijspelen van skins
  • Meerdere updates ontvangen
  • Game werkt soepel
  • .... maar werkt niet goed
  • Te weinig tijd per tijdlus
  • 2 vs 2 is onduidelijk
  • Te weinig variatie in gamemodi
  • Teveel wachten
  • Wapens verschillen in sterkte
  • Mappen te groot
  • Wordt snel eentonig
  • Tijd terugdraaien is misselijkmakend

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Quantum League

Ontwikkelaar:

NGD Studios

Uitgever:

NGD Studios

Release:

25 mei 2020

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
XONE
NSW
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord