Review: RollerCoaster Tycoon 3D Nintendo 3DS

Geplaatst: 26 oktober 2012 11:00

"Goedenmiddag, u spreekt met Rick Drijvers. Spreek ik met de klantenservice van de Rocket Company? Ja? Ah, mooi. Ik heb namelijk in de afgelopen week met mijn familie verschillende parken van jullie bezocht. We hoopten op een gezellig dagje uit in de parken van mijn oude vriend, jullie directeur, zoals we nu al langer dan een decennia van jullie gewend zijn. Echter, keer op keer vielen deze nieuwe uitjes in het water. Zou u me uit kunnen leggen wat er toch in vredesnaam aan de hand is!?"

Een nieuw management!?

"Wacht, die ouwe heeft het managerschap overgelaten aan de twee kinderen? Aha, dat verklaart al iets. De attracties zien er namelijk wel leuk uit en hebben ditmaal ook kleine thematiseringen. Erg gaaf om te zien. Echter, waarom staan er toch maar zo weinig van in jullie nieuwe parken? Want er staan maar drie achtbanen in jullie park gebouwd, terwijl er keuze is uit zoveel verschillende achtbanen! Alhoewel, de opties van al die achtbanen zijn ook maar gelimiteerd, want ik zie vaak niet meer dan een s-bochtje en een kurkentrekker hier en daar bij sommige achtbanen..."

Tijd om de bezoekers elkaar uit de botsautoarena te zien battlen!

Een park vol fouten

"Nu we toch aan het klagen zijn, het is jammer om te zien dat wisseling van vader op kinderen terug is te zien in de presentatie van het park. Deze is namelijk, eeeeeuummm, amateuristisch. En hoezo lopen er maar maximaal vier monteurs in het park rond!? Het park barst van de fouten! De ergste die ik tegenkwam bij jullie was op het moment dat ik iets opsloeg in het Sandbox-park en vervolgens naar de uitgang rende. Wist ik veel dat als ik hiermee te snel zou zijn dat het park kapot zou gaan en ik er niet meer naar terug zou kunnen keren. Kortom, ik ben echt diep teleurgesteld in jullie nieuwe parkbeleid. Ik kwam altijd ontiegelijk graag in jullie parken, maar op deze manier zal ik niet meer terugkeren naar jullie nieuwe parken. Want leuk was het wel, maar wel ondermaats. Oh? Hmpf, ok', laat die nieuwe parkdirecteurtjes maar eens uitleggen wat hier allemaal gaande is..."

Het hoofdmenu in volle glorie. Nou ja, van glorie valt eigenlijk niet veel te spreken...

Het leed dat een trollende vader heet...

"Ah, goedenmiddag, eem, meneer Drijvers is dit nietwaar? Wij vernamen dat u een hele lading klachten heeft doorgegeven aan die oude klusjesman, Chappy. Rustig maar, hij regelt ook de klantenservice hier en hij kan dat vrij goed. Wij verontschuldigen ons voor de ondermaatse kwaliteit die wij bieden in de parken. We willen het wel leuker voor u maken, maar zoals u weet is onze pa de grootste grappenmaker die er over de aardbodem rondloopt. Die weinige attracties en omgevingsstukken die u in het park ziet zijn te wijten aan het feit dat pa bouwlimieten heeft ingesteld. Natuurlijk zijn wij hier ook niet blij mee. Ook de manier waarop hij ons de attracties laat bouwen is een beetje onhandig waarmee hij ons op nog een puntje tuk heeft."

Hoezee, een van de challenges in het level gehaald. Die nieuwe attracties komen dus alweer een stapje dichterbij.

In het diepe? Dacht het niet!

"Zoals u weet heeft onze pa niet zo'n heel hoge pet van ons op, dus heeft hij het managen heel erg ingeperkt. Hij was bang dat hoogtemarkeringen, leningen afsluiten (wij mogen alleen aflossen), statussen van bezoekers bekijken, landhoogtes aanpassen, meertjes maken en het instellen van het aantal treintjes en karretjes op een attractie veel te moeilijk voor ons was, dus daarom heeft hij het weggelaten. Sterker nog, we kunnen niet eens nieuwe attracties onderzoeken! Nee, wij moeten een verhaallijntje met missies doorlopen om aan nieuwe attracties te komen. Bah. Als wij dat goed van pa hebben gehoord was u vroeger toch directeur van de LEGOlandparken in 2001? Nou, daar kan u het een beetje mee vergelijken, al is het misschien n't ietsje uitgebreider. Het is daardoor wel geinig om te kunnen managen, maar we zijn allebei bang dat we nooit de plezier van het managen als pap zullen beleven hierdoor... Ach, we hopen dat u ons zal vergeven voor onze fouten, en hopelijk dan tot ziens in een van de oudere parken."

Het eindoordeel van Rick Drijvers

Als je RollerCoaster Tycoon 3D zou moeten omschrijven is het een gesimplificeerde versie van de serie zijn die qua managen meer bij het oude PC-spel LEGOland ligt dan bij het managen die de eerste twee RollerCoaster Tycoon-games zo steengoed maakten. Hierdoor is het wel geinig om te spelen als je echt niet zonder een management-game op je 3DS kan, maar bijna alle kleine puntjes die de serie zo beter maakten dan de andere 'pretpark-games' zijn nagenoeg afwezig. Daarbij heeft ontwikkelaar N-Space echt een enorm slecht testwerk afgeleverd want er zitten zelfs fouten in die het spel laten crashen en is de presentatie van het hoofdmenu simpelweg abominabel amateuristisch (om nog maar te zwijgen over het onbegrijpelijke VIPeeps-menu...). Echt doodzonde, want hoewel ik de serie een enorm warm hart toedraag, kan ik niet anders dan diep teleurgesteld zijn in dit ondermaatse spel welke eerder een smet is op de serie dan een volwaardig nieuw deel.

Teleurstellend
  • De gameplaybasis is te pruimen"
  • Is dit spel wel getest?