Trailer
Trailer: Annapurna Interactive onthult Storyteller
29 juli 2021De nieuwe game Storyteller is tijdens de Annapurna Interactive Showcase onthuld.
“En ze leefden nog lang en gelukkig.” Het einde dat elke boekenliefhebber en romanticus wel honderd keer heeft gelezen, als het niet meer is. Maar niet alle verhalen lopen goed af en soms maakt juist dat het een goed verhaal. In Storyteller krijg je zelf de pen in handen om te zorgen dat de verhalen tot het juiste einde komen. Een game waar ik op papier erg gelukkig van wordt, maar of de review over deze game ook in de praktijk een goed einde tegemoet gaat? Er maar één manier om daarachter te komen.
In Storyteller krijg je een leeg boek voor je, waarin jij de verhalen moet creëren. Het boek is opgedeeld in twaalf hoofdstukken met elk vier levels. De hoofdstukken hebben elk een thema en de vier levels vallen daar op verschillende manieren onder. In het boek komen verschillende personages steeds terug, zoals de baron, de koningin, Edgar en de detective. Deze personages kun je in verschillende situaties plaatsen om op die manier een verhaal te vertellen. Elk personage komt met zijn eigen achtergrond die terugkomt in hoe het verhaal zich uitspeelt. Zo is de baron compleet gefocust op het krijgen van de kroon en is de hulp van de koningin verliefd op de koning. Met deze achtergronden kun je spelen om het juiste verhaal te krijgen.
Het is helaas niet zo dat je volledig de vrijheid hebt in de verhalen die je creëert. Het doel van de game is om de eindes die boven elk level staan te bereiken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je moet zorgen dat een vloek wordt opgeheven of dat de hertogin ervoor zorgt dat de butler gearresteerd wordt. Door de juiste situaties te gebruiken en daarin de verschillende personages op de juiste plek te zetten krijg je het verhaal dat je nodig hebt om het level succesvol af te sluiten. Hoe verder je in de game komt, hoe lastiger het wordt om het juiste einde te bereiken. Als je de situaties of personages verandert, verandert de uitkomst van het verhaal automatisch mee. Dit maakt het dus erg makkelijk om dingen uit te proberen of zelfs achterstevoren het verhaal te creëren. Dit speelt erg prettig en zorgt voor veel vrijheid.
De gameplay is vrij simpel. Je springt van level naar level waarbij je de verschillende situaties en personages naar de juiste plek sleept. In het begin selecteerde ik verschillende opties met de pijltjes, maar ik moet zeggen dat slepen toch makkelijker werkt. Dat de gameplay simpel is, bekent niet dat de game dat zelf ook is. Zeker, de eerste levels zijn vrij makkelijk. Maar later komen er toch wel wat levels voorbij waarbij je net even anders moet denken dan je zou verwachten. Dat neemt niet weg dat alle levels goed te doen zijn en de uitdaging in het puzzelelement niet heel sterk aanwezig is.
Hoewel het fijn is dat de gameplay simpel is, geldt dat wat minder voor de game in het algemeen. De game ziet er prachtig uit en de artstyle past precies bij het soort game. Het is alleen jammer dat we daar weinig van te zien krijgen. Naast de verschillende levels zit er namelijk vrij weinig in de game. Geen hoofdmenu, geen overkoepelend verhaal, geen beloning als je alle levels hebt gedaan. En hoewel er bij de pc-variant nog achievements zijn, ontbreken die op de Switch. Als je kijkt naar de hele game, voelt die dus best leeg aan. Het is bijna alsof er nog dingen ontbreken, wat erg jammer is. Zeker, omdat de gameplay op zich erg vermakelijk is, maar de mooie verpakking lijkt nog te ontbreken.
Ik hoop heel erg dat er meer content gaat uitkomen voor deze game, want dat heeft het wel nodig. Zoals ik al zei, is de game op zich best vermakelijk, maar er ontbreekt gewoon nog best veel. Je kunt de game binnen twee uur uitspelen en dan heb ik nog best de tijd genomen. Voor de prijs van deze game, veertien euro, is dat toch best weinig. Voor die prijs had ik zeker wel veel meer verwacht. Natuurlijk is het altijd belangrijk om te onthouden dat het een indie game is, maar dat neemt niet weg dat het een beetje als een anti-climax voelde, toen de aftiteling verscheen. Ik had nog wel veel langer door willen spelen, wat natuurlijk iets goeds is. Maar het was erg jammer dat dat niet kon. Natuurlijk kun je opnieuw aan de game beginnen, de verschillende opties bij een aantal hoofdstukken proberen te halen, maar een puzzelgame als deze is niet erg herspeelbaar.
Naast het feit dat de game dus vrij prijzig is voor wat je krijgt, denk ik ook dat er binnen de game nog veel meer gedaan kan worden. Je hebt zoveel verhalen, zoveel personages, maar alles staat erg los van elkaar. Er is geen overkoepelend verhaal en geen eindconclusie die voldoening geeft. Er is zeker genoeg mogelijkheid om een aantal van de verhalen wat meer diepgang en, hoe gek het ook klinkt, verhaal mee te geven. Op die manier heb je kans dat de twaalf losse hoofdstukken meer één boek worden en dat geeft aan het eind toch wat meer voldoening.
Storyteller is een erg interessante game waarin heel veel mogelijk is. Helaas is daar niet optimaal gebruik van gemaakt. Natuurlijk is het belangrijk om te onthouden dat het een indie game is, maar ondanks dat had ik op meer gehoopt. De game voelt leeg aan en is met twee uur speeltijd aan de korte kant. De personages die in de game zitten zijn leuk en divers, met elk een stukje achtergrondverhaal dat je ziet terugkomen in de verhaaltjes die je bouwt. De verhalen die in de game zitten, kunnen zeker nog verder worden uitgebreid. Hopelijk tot een overkoepelend verhaal, waardoor de game meer voldoening geeft bij het uitspelen. Ik hoop dus dat er nog updates voor deze game komen, want dan zou mijn eindscore zeker hoger worden. Tot die tijd is het een vermakelijke game die zijn plot nog een beetje aan het zoeken is.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Daniel Benmergui
Uitgever:
Annapurna Interactive
Release:
23 maart 2023
Reviewscore:
Platforms: