Review: Superfuse - Durft te experimenteren met Diablo-DNA Pc

Geplaatst: 31 januari 2023 11:00

Wie zich graag in een Diablo-achtige game stort, heeft anno 2023 genoeg te kiezen. Steam kent myriaden aan games die het alom bekende Diablo-DNA in zich hebben. Maar hoeveel van deze games komen van eigen bodem? Dat zijn er al een stuk minder. Sinds vandaag is het pc platform een Hollands stukje Diablo-DNA rijker. Met SuperFuse betreedt het Bredase Stitch Heads het domein van Early Access, waarbij het hoopt dat het de aandacht kan trekken door een mix van het bekende format en een sci-fi setting. Maar is dat genoeg, of moet het toch nog iets meer van dat bekende DNA splicen om het waarlijk de moeite waard te maken?

Superfuse artwork

Het bekende recept met een scheutje van dattem

Zo aan de oppervlakte lijkt SuperFuse namelijk niet zo heel veel bijzonders te doen. Que setup is het wel een beetje het bekende riedeltje. Je kiest een class (waarvan er ten tijde van schrijven drie zijn), kiest een missie in een centrale hub, gaat eropuit om die te klaren en verdelgt daarbij alles wat je in de weg staat. Je schiet wat, je plundert wat, je levelt wat en zorgt dat je je inventaris volstouwt met bruikbare of waardevolle voorwerpen (als je die al vindt). Zit je rugzak vol met goodies (of waardeloze loot), dan is het huiswaarts om je al het overtollige te verpatsen en er gear van te kopen die wel fatsoenlijke stats oplevert. En dat totdat je door je missies heen bent en je een einde hebt kunnen breien aan het achterliggende verhaal. Bekende kost voor velen.

Als je met dit gegeven al tevreden bent dan zou je dus kunnen concluderen dat SuperFuse een prima toevoeging aan het genre is. Maar goed, dan zijn er genoeg andere games op de markt die je die fix kunnen geven. De vraag is waarom juist SuperFuse die 'itch' van jou zou kunnen 'scratchen'. Daarvoor moeten we kijken naar de DNA-sequenties die SuperFuse uniek maken. De sci-fi setting - een futuristisch verhaal waarin jij door tot god verklaarde welvermogenden wordt ingezet om als bovenmenselijke Enforcer hun wil te handhaven - zou er eentje van kunnen zijn. Maar het zal vooral het 'fusen' van vaardigheden en bijbehorende perks zijn welke SuperFuse diens eigen identiteit dient te geven.

Fuset 'ie 't of fuset 'ie 't niet?

Gelukkig doet het dat ook. Sterker nog, Superfuse heeft het op dit moment heel hard nodig om de interesse te wekken en vast te houden. Met slechts drie classes (Berzerker, Elementalist en Technomancer) en amper tot geen ruimte voor personalisatie lijkt Superfuse matig uit de startblokken te komen. Toch slaat dat sentiment snel om wanneer de classgebonden vaardigheden voorzien kunnen worden van zogeheten fuses. Door middel van een hexagon grid kunnen deze fuses aan een skill gekoppeld worden, waarmee je effectief de skill in kwestie upgradet. Welke fuses je aan welke skill hangt, kun je zelf bepalen. Zolang je character level je aantal uit te rusten fuses niet begrenst, is het geheel aan jou wat je daarmee doet.

Zo kan het dus zijn dat de ene Elementalist de andere niet is, wat vooral handig is gedurende een sessie met vrienden die wellicht ook voor deze class hebben gekozen. Dat jij Fire spells verkiest boven Ice spells is één ding, maar dat jouw Elementalist vuurballen rondslingert die je energie herstelt bij elke treffer, en die ook nog eens in drieën breekt en van de muren af kaatst voor een extra groot 'area of effect', daar hebben je collega-Elementalists misschien niet aan gedacht. Zij pronken wellicht met zigzaggende projectielen die zorgen voor extra loot, misschien met een toefje poison damage. Werkelijk, de combinaties zijn bijna oneindig en dat maakt Superfuse een genot om te spelen.

Superfuse screenshot

EZPZ

Toch brengt dit fusen ook een minder positief aspect met zich mee. Superfuse legt de speler namelijk amper een limiet op. Zodra je main character in level begint te stijgen - en dus ook het maximum aantal fuses dat uitgerust kan worden - is het iets te makkelijk om je main attack veel te overpowered te maken. Mijn Elementalist heeft al haar fuses op één skill staan, welke ik dus ook tot in den treure spam, en door een strategische combinatie van fuses is dit personage zo goed als onverslaanbaar geworden. Want ja, wanneer je fuses zorgen voor een energy en health regeneration bij elke treffer én misser, welke dan ook nog eens in drieën breekt om nóg meer vijanden in de vuurlinie te barbecueën, wat dan ook weer regeneration oplevert. Tja, wie heeft dan nog behoefte aan health- of energy boosters, die ook in overvloed worden gedropt door het leger aan Corrupted waar je constant doorheen moet banen?

Persoonlijk vond ik Superfuse daarom ook iets te vergeeflijk. Echt moeilijk kreeg ik het nooit. Met vlagen werd ik overvallen door een aardige meute sterkere Corrupted en liep de health bar sneller leeg dan ik deze kon aanvullen, maar een respawn punt was eigenlijk nooit echt heel ver weg. Daarbij is het ook de moeite waard om te vermelden dat vijanden niet respawnen wanneer jij dat doet, dus echt bang zijn dat je jezelf weer door een volgepakt gangenstelsel moet knokken hoef je ook al niet. Enerzijds is dat een opluchting, maar aan de andere kant haalt het wel een deel van de spanning uit elke sessie. En dat is eigenlijk best jammer.

Superfuse screenshot1

Con-fuse-ing controls

Wat ook jammer is, zijn de controls. Vooropgesteld, Superfuse is een pc only game en veel pc gamers kunnen prima uit de voeten met een muis en toetsenbord. Toch zijn er genoeg mensen die een gamepad verkiezen wanneer ze op de pc gamen en deze mensen hebben op het moment van schrijven pech. Superfuse ondersteunt namelijk geen gamepad, al is dat wel iets waar ontwikkelaar Stitch Heads mee bezig is. Wanneer die optie wel wordt aangeboden, is nog niet bekend maar men heeft aangegeven dat dit na de Early Access launch zal zijn.

Dit alles had niet zo'n ramp hoeven te zijn wanneer de muis en toetsenbord combo feilloos zou werken, wat het helaas ook niet altijd doet. Het gebrek aan WASD movement controls is iets waar men niet al te happy van wordt. In plaats daarvan beweeg je je Enforcer voort door te klikken waar deze heen moet (of door gewoon je muisknop ingedrukt te houden in de richting waarin je wilt lopen), maar dat levert weer complicaties op met dat andere essentiële onderdeel van Superfuse: aanvallen. Je main attacks zitten namelijk ook onder diezelfde linker- en rechter muisknop. Je loopt en valt dus aan met dezelfde knop, en dat levert wel eens ongemakkelijke situaties op. Het aantal keer dat ik onbedoeld een meute vijanden in liep, omdat ik net naast de hitbox klikte is bijna niet meer te tellen. Je zou bijna zeggen dat Stitch Heads daarom zo gul is met het droppen van health- en energy boosters. En dan heb ik het nog niet eens gehad over obstakels waar je Enforcer niet intuïtief omheen loopt. Anno 2023 op een merchant klikken om uiteindelijk te zien hoe je "bovenmenselijke handhaver" tegen een obstakel aanloopt en daardoor niet meer verder loopt. Dat is echt tenenkrommend.

Maar goed, laten we vooral niet vergeten dat het hier een early Access-titel betreft, waarbij Stitch Head volop aan het werk is om de QoL (Quality of Life) constant te verbeteren. En als ik eerlijk moet zijn, dan moet ik bekennen dat ik me uitstekend heb vermaakt met Superfuse, een game waarvan ik tot een week geleden het bestaan niet eens kende en welke ik bijna had overgedragen aan een collega "omdat het weer zo'n cartoony wannabe Diablo-like met Borderlands-humor is". Ach, misschien is het te wijten aan mijn Brabantse chauvinisme, maar met een beetje TLC zie ik Superfuse nog best een eind komen.

Superfuse screenshot2

Het eindoordeel van Patrick Meurs

Met Superfuse betreedt het Brabantse Stitch Heads het land der Diablo-like ARPG-games, waarbij het vooral leunt op de zogeheten "fuse" gameplay elementen om er een eigen draai aan te geven. Hoewel het vooral deze elementen zijn die het DNA van Superfuse bepalen, doen de cartoony grafische stijl, de dikke sci-fi soundtrack en de Borderlands-achtige humor ook een duit in het lootzakje. Helaas is het - mede door de enorme overload aan fuses - iets te makkelijk om een veel te overpowerede Enforcer te creëren, waardoor Superfuse al snel inboet op uitdaging, iets waar het respwan-systeem aan bijdraagt. De controls zijn ook niet echt een pluspunt, gezien het enige beschikbare control-schema in Superfuse bijna niemand tevredenstelt. Maar goed, dat zijn allemaal dingen waar Stitch Heads nog een paar fuses aan vast kan hangen.

• Heerlijk sfeertje
  • Perfecte sci-fi Diablo-like voor nieuwkomers
  • Dikke soundtrack
  • De Fuses geven de game een eigen smoel
  • Made in Holland, jonge
  • De controls zijn soms echt onhandig
  • Kan al vlug te makkelijk aanvoelen
  • De meeste loot is echt waardeloos
Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

Packshot Superfuse

-

Raw Fury