Review: The Cave PlayStation 3

Geplaatst: 25 januari 2013 17:30

Heb jij altijd al als een echte avonturier een grot willen verkennen? Dan heb je geluk, want dit is precies wat de mannen van Double Fine voor ons hebben gemaakt. The Cave is een puzzel-achtbaan die je meeneemt naar de meest vreemde locaties. Het is tijd voor avontuur!

Lekker absurd

Voordat je het daglicht achter je laat, mag je drie van de zeven personages uitkiezen. Met deze personages ga je hun persoonlijke avontuur beleven. Alle personages betreden de grot namelijk met een andere egoïstisch doel. Zo wilt de Hilbilly naar de kermis om daar een prijs te winnen voor zijn geliefde. Ieder personage heeft een vreemde geschiedenis, en dit is dan ook wat de game zijn replay-waarde geeft. Ik wil hier niet teveel over vertellen, want dat zou het plezier voor jullie bederven. De personages zijn leuk ontworpen, zoals we van Double Fine mogen verwachten, en zorgen ervoor dat je de game blijft spelen.

Hallo. Ik ben een grot.

De stem die je door de spelonken leidt is niemand minder dan de grot zelf. De grot leeft en ademt namelijk en vertelt je meer over je personages. Hoe verder je in de grot komt, hoe meer je over het vaak gruwelijke en absurde verleden van je personages te weten komt. Hier komt ook het eerste nadeel van deze game naar voren. Je speelt de game vaak namelijk maar met 'n personage, waardoor de hele samenhang tussen de drie personages wegvalt. Tuurlijk, het is wel logisch dat dit gebeurd aangezien ze hun eigen doel nastreven. Als dit een design-keuze is, dan kan ik dit begrijpen, maar wat ik dan niet begrijp is dat er wel een co-op speelmodus in de game bestaat. Het is leuk om met zijn allen op de bank de puzzels op te lossen, maar de camera focust zich maar op 'n personage. Het is dus niet als in LittleBigPlanet waar je elkaar nodig hebt om de puzzels op te lossen.

Inventieve puzzels

De game draait uiteindelijk om de puzzels, en deze zijn gelukkig goed uitgewerkt. Zoals ik eerder al zei, wilt de Hilbilly een prijs op de kermis winnen. Eenmaal aangekomen, blijkt echter dat de kermis niet helemaal eerlijk is. Je zult de attracties dus moeten saboteren wil je toch die buit binnen halen. Deze puzzels moet je oplossen door verschillende objecten te combineren, en dit is verassend leuk. De puzzels steken goed in elkaar, maar zorgen er helaas voor dat de game nagenoeg geen replay-waarde heeft. Als je eenmaal alle zeven personages gehad hebt, ken je de puzzels wel en heeft het geen zin om ze nog een keer op te lossen. Ook wil de besturing je nog wel eens tegen werken tijdens het puzzelen. Het springen en de platform-actie voelt wat klungelig aan. Gelukkig compenseren het leuke verhaal en de grappige graphics dit wel, en is dit een leuke game voor liefhebbers van dit soort games.

Het eindoordeel van Rens Knapen

Al bij al is The Cave een leuke game geworden. De puzzels zijn innovatief en je voelt je voldaan wanneer je ze eindelijk opgelost hebt. Ook zijn de personages leuk genoeg om de game boeiend te houden. Er is helaas niks meer te doen wanneer je alle verhaallijnen gehad hebt. Voor het goedkope prijskaartje dat aan The Cave hangt krijg je echter zeker waar voor je geld. Ik zeg, ga ook op avontuur!

• Leuke personages
  • Puzzels zijn origineel
  • Ziet er goed uit