Review: World of Warcraft: Warlords of Draenor Pc

-

Warlords of Draenor is de vijfde uitbreiding voor het welbekende World of Warcraft. De dreiging is voorbij in Pandaria; Lei Shen is geruime tijd overwonnen. Garrosh is verslagen en gevangen genomen, en Vol'jin is aangesteld tot vervanger van de voormalig Warchief van de Horde. De goede oude tijd vliegt voorbij, konden we het toch nog maar eens een keertje over doen "

It's not easy being green

Dat is precies wat Garrosh Hellscream gedacht moet hebben. Op mysterieuze wijze is hij er in geslaagd (met hulp van een nog onbekende) 35 jaar terug in de tijd te reizen. Terug naar het moment waarop Gul'dan de Orcs een slok demonenbloed van Mannoroth voorschotelde. Na het drinken hiervan zijn de Orcs destijds niet alleen bloeddorstiger, barbaarser en kwaadaardiger geworden, maar eveneens groen van kleur en slaven van de Burning Legion. Klein, niet geheel onbelangrijk, detail dat Gul'dan achterwege heeft gelaten.

Grommash (Gromm) Hellscream, de vader van Garrosh Hellscream, wordt door Garrosh hiervan op de hoogte gesteld nog vóór dat hij het aanbod van Gul'dan krijgt. Grommash slaat het aanbod van Gul'dan af en de Orcs krijgen geen transformatie en worden geen slaven. In plaats daarvan worden de Orcs verenigd onder 'n vlag; de vlag van de Iron Horde. Welke onder leiding van Grommash, aan de bouw van de Dark Portal begint, met als doel Azeroth te veroveren.

Back to the future

Bij het reizen door de tijd zijn er allerlei problemen die opkomen. Verander je iets in het verleden, dan heeft het immers zijn weerslag op het heden. Echter weet Blizzard zich op ingenieuze wijze te ontdoen van al deze uitdagingen. Garrosh mag dan weliswaar terug in de tijd zijn gegaan, echter in een andere tijdlijn. Hierdoor hebben de veranderingen in het verleden g'n invloed op de dagelijkse gang van zaken.

De aansluiting tussen de alternatieve tijdlijn en de huidige tijdlijn ligt dan ook in de Dark Portal. De nieuwe Dark Portal uit de alternatieve tijdlijn verbindt het huidige Azeroth met het Draenor van 35 jaar gelden uit de alternatieve tijdlijn. Het Draenor dat door de wijziging van gebeurtenissen, geen Outland is geworden.

Get gabbing or get going

Iedereen die begint in Warlords of Draenor krijgt van Blizzard 'n gratis character naar keuze op level negentig cadeau. Daarnaast is de level cap verhoogd van negentig naar honderd. Handig, aangezien Draenor barst van de quests. De objectives van de quests zijn qua weergave verbeterd: naast dat het op de minimap duidelijker is aangegeven waar je iets moet gaan doen, is grafisch ook bijvoorbeeld een witte gloed toegevoegd aan de desbetreffende mobs. Wanneer je quest voltooid is, veranderen zowel de minimap als de mobs weer in originele staat terug.

Tijdens het questen zijn de nieuwe gebieden mooi en afwisselend te noemen. Meer Phasing (een techniek waarbij de wereld rondom de speler verandert naarmate een bepaalde verhaallijnen worden gevolgd) en een lichte upgrade (lees: minibotoxbehandeling) op het gebied van looks van characters maken de ervaring compleet. Onder begeleiding van de nieuwe geluiden en muziek is het bereiken van level 100 gevoelsmatig vele malen sneller gebeurd dan van level 85 naar 90 in de voorgaande expansion. Eenmaal aangekomen op level honderd krijg je naast je reeds bestaande zes skills er een zevende skill bij. De skilltree zelf is flink veranderd, evenals de toegang tot bepaalde skills. Deze zijn meer spec-afhankelijk geworden. Zo heeft een firemage een fireblast en geen frostbomb en heeft de frostmage een frostbolt en geen fireball. Mede door deze vereenvoudiging van classes komt de drempel lager te liggen voor nieuwe spelers. De moeilijkheidsgraad in Dungeons is ietwat verhoogd, waarbij er vooral meer druk wordt gelegd op het correct uitvoeren van bepaalde handelingen. Skill en het gebruik maken van de juiste skills op het juiste moment is belangrijker geworden dan in de voorgaande expansion.

Ready for RAAAAIIIIDDD?!?ing

Wanneer je met gemak door een Dungeon loopt, kun je naar een lastigere versie van deze Dungeon genaamd Heroic. Biedt deze HC Dungeon geen uitdaging meer, dan is LFR (Looking For Raid) een vervolgstap. Wie meer uitdaging zoekt, kan een groep vormen met een grote vanaf 10 tot en met 25 personen (een groep van 12 personen is bijvoorbeeld ook toegestaan) en hier de Normal Raid lopen (voorheen Flex) of zelfs de Heroic Raid (voorheen Normal). Tot slot is er voor de echte diehards de Mythic Raid (voorheen Heroic), waaraan uitsluitend een team van exact twintig personen deel kan nemen.

Een character binnen een groep heeft altijd 'n van de drie rollen: tank(s), healer(s) en dps. Sommige classes hebben toegang tot het aannemen van verschillende rollen. Speciaal voor deze classes heeft Blizzard een briljante toevoeging bedacht. Daar waar je vroeger meerdere setjes gear moest verzamelen ('n voor iedere rol), is tegenwoordig 'n enkele set afdoende voor verschillende rollen. Verander je naar een andere rol, dan verandert je gear automatisch mee.

Call to Arms!

Naast PVE (Player Versus Environment) is er ook PVP (Player Versus Player). Hierin nemen groepen spelers het op tegen andere groepen spelers. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van speciale PVP-gear. Deze is te behalen via Skirmishes; twee tegen twee of drie tegen drie en via een Battlegrounds; grote groep tegen grote groep. Afhankelijk van het resultaat (winst of verlies) krijg je een betere of minder goede beloning. Ook hier geldt dat de gear zich aanpast aan je gekozen spec. Om nu de scheiding tussen PVP-gear en PVE-gear groter te maken, heeft Blizzard opnieuw een goede uitvinding bedacht. PVP-gear wordt sterker zo gauw je in PVP-combat komt. Door deze toevoeging is het niet langer rendabel om met 'verkeerde' gear deel te nemen aan ofwel een Raidteam, dan wel een PVPteam.

Als extra kers op de taart is er een volledig gebied in teken van PVP gezet; Ashran. Op dit eiland speelt zich continu een strijd af tussen de Horde en de Alliance, waarbij het draait om het neerhalen van de Boss van de tegenpartij. De strijd is 24 uur per dag gaande en knokpartijen van meer dan 100 tegen 100 zijn hierbij geen uitzondering.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=NDNUk7WDEXY&vq=hd720[/youtube]

I have people skills!

Een totaal nieuwe toevoeging in Warlords of Draenor is de Garrison (vesting). Hierin heb je de mogelijkheid om een aantal gebouwen te bouwen, die maximaal naar level drie kunnen worden gebracht. Deze gebouwen kunnen variëren van je eigen Enchanting-kraampje en Tailoring sweatshop tot je persoonlijke Mine. Het vervangen van een gebouw is eenvoudig, echter niet gratis. Je betaalt ze met Garrison Resources. Heb je eenmaal een gebouw gebouwd, dan kun je hier je Work Order plaatsen. Hiervoor lever je een aantal items in die vervolgens omgezet worden naar het hoogte niveau grondstof van de Profession. Het bouwen van gebouwen en plaatsen van Work Orders staat los van de Professions die je zelf bezit, hierdoor is het mogelijk te Minen in je persoonlijke Mine zonder de Mining Profession te hebben geleerd.

Naast het genereren van grondstoffen rekruteer je ook Followers (manschappen). Deze zijn minstens level negentig, maximaal level honderd en Uncommon, Rare of Elite van aard. Bereikt een Uncommon Follower level honderd, dan groeit deze door naar Rare en vervolgens Elite. Followers hebben net als spelers verschillende classes en skills. Sommige skills zorgen voor het optimaliseren van je gebouwen, terwijl andere je meer experience of Garrison Resources geven. Het meest belangrijke doel is echter de Missions. Niet alleen kun je hiermee gold, experience en Garrison Resources verdienen, maar ook gear voor je Follower en uiteindelijk zelfs gear voor jezelf.

Het eindoordeel van Derk-Jan Visser

Naast de 'standaard'-onderdelen die je in een expansion mag verwachten, is Blizzard er in geslaagd nieuwe elementen en verbeteringen toe te voegen. Door het spelen krijg je een veel dieper inzicht in de lore achter de bekende personages en gevoelsmatig voelt het levelen naar honderd veel soepeler en sneller aan in vergelijking tot de voorgaande expansion. Het flexibel maken van de raidgroep en de gear die zich automatisch aanpast aan je spec zijn toevoegingen waarvan je je afvraagt waarom deze niet vanaf het begin van World of Warcraft al aanwezig waren. Het gearen van je character zodat deze klaar is om te beginnen met hogere PVE of PVP content is relatief sneller dan in de voorgaande delen. Het 'even door de zure appel heen bijten' is hierdoor eigenlijk veranderd in een 'even aan de zure appel likken'. De scheiding tussen PVE-gear en PVP-gear, door middel van het scalen van items op basis van PVP-combat, lijkt een enorme stap in de goede richting. Daarnaast is de Garrison een verslavende toevoeging met vele mogelijkheden richting de toekomst. Erg origineel om het 'soccer manager'-concept toe te passen in World of Warcraft. In plaats van het uitsluitend 'content aan de game plakken' tilt deze expansion de gehele game opnieuw naar een hoger niveau. Al met al kan zowel de casual als de diehardspeler opnieuw een plekje vinden in World of Warcraft.

  • Perfect
  • Schitterende lore
  • Gear op spec basis
  • Flexibele raidgroepen
  • Garrisons
  • Minder grinden
  • -

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot World of Warcraft: Warlords of Draenor

Ontwikkelaar:

Blizzard Entertainment

Uitgever:

Blizzard Entertainment

Release:

13 november 2014

Reviewscore:

Platforms:

PC
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord