Review
Review: XCOM: Enemy Unknown Pc
16 oktober 2012Vliegende schotels worden steeds vaker gesignaleerd. Het blijft niet bij sci-fi-roddelblaadjes, ze zijn er nu echt. Reden genoeg om een wereldwijd...
Kijk naar de aardbol! Kijk, een UFO! Vliegtuig eropaf! Schiet op de UFO! Crash de UFO! Naar de UFO met een team van bikkels! Gemene, buitenaardse wezens! Schiet ze kapot! Terug naar de basis! Onderzoek de technologie! Koop nieuwe shit! Kijk naar de aardbol! Kijk, een UFO!
Al heel wat jaren hebben veel vrienden die horen tot de pc-elite garde mij erop attent gemaakt dat de XCOM games de shit zijn en ik deze eens moet spelen. Nu heb ik vroeger deeltje 'n (UFO Enemy Unknown) ooit eens gespeeld, al is het wel zo dat ik er toen bijzonder weinig van bakte. Een turn-based strategy game werkt niet best in combinatie met een nogal hyperactieve geest. XCOM: Enemy Unknown is een remake van het eerste deel van de XCOM games. Het is gemaakt door gamestudio Firaxis, opgezet door twee prominente heren die ooit aan het originele deel gewerkt hebben. Er is zoveel gedoe geweest met het over en weer lummelen van de rechten van deze gamereeks, dat het eigenlijk nog een wonder is dat de meeste games van XCOM zo goed zijn. Dat Firaxis nu van 2K deze reboot mocht maken, lijkt daarom ook wel op gerechtigheid. Automatisch garantie dat de game goed zal zijn is het niet, maar het verhoogt de kans absoluut.
Over hoe de game speelt heb je al uitgebreid kunnen lezen in de review van Joost, dus zal ik er niet al te veel over zeggen. Je zit als baas op de XCOM basis, waarvandaan je de hele boel moet runnen. Alles moet je onder controle houden: het aantal soldaten en hun gear, nieuwe technologie onderzoeken, straaljagers onderhouden en zoeken naar UFO's om ze neer te halen. "The Council" houdt ondertussen alles in de gaten, keuren je elke maand en vragen geregeld om je hulp. Naast het runnen van je basis voer je missies uit, waarbij je een groepje van vier tot zes XCOM soldaten kunt bedienen, op een turn-based strategy stijl. De missies verschillen constant qua locatie, doel en aanpak.
We kunnen sinds deze week de oordoppen weer uit doen op Gameliner, omdat de nagalm van Joost zijn loftrompet-geschal van XCOM voor de pc qua aantal decibellen nu pas onder de pijngrens zit. Deze briljante turn-based strategy game hoort uiteraard ook het beste thuis op de pc. Is deze game dan wel fatsoenlijk te spelen op een... durf ik het te zeggen... (kokhalst) console (Joost kotst bij de gedachte alleen al zijn veertig jaar oude scotch uit)? Tja, dat vroeg ik mij ook af, maar ik besloot toch de stoute digitale Hurley's (goeie surfschoenen) aan te trekken en XCOM voor de Xbox 360 aan te schaffen. En wat blijkt: de game speelt ook geweldig op de consoles.
Qua besturing is over alles is goed nagedacht en Firaxis bewijst hiermee dat een turn-based strategy game zeer goed speelbaar is op een console. Je kunt met de schouderknoppen langs al je troepen scrollen, en met de triggerbuttons ga je de verschillende aanvallen af. Voor algemene en veelgebruikte opties heb je een paar vaste buttons zoals de Y-toets die je gebruikt voor "overwatch", waarbij je je soldaat paraat zet om te gaan schieten op iedere snode aliën die in het vizier komt. Daarnaast is de game grafisch ook goed en loopt alles vloeiend. Vanwege de strakke en ietwat cartoony stijl is het ook niet zo heel zwaar rekenwerk voor de inmiddels op leeftijd zijnde console.
Ik kocht XCOM tegelijkertijd met Dishonored. Ik dacht: dat wordt de komende weken lekker Dishonered spelen, afgewisseld met een enkel rondje XCOM tussendoor. Het tegendeel bleek waar... ik heb Dishonored nog niet eens 'n keer opgestart, zo verslavend is die XCOM game. Het is ook gevaarlijk, want telkens als ik de game opstart, weet ik dat ik er minimaal drie à vier uur lang niet mee zal kunnen stoppen. Een echte UFO zou kunnen crashen in mijn achtertuin, te midden van een aliën invasie; ik zal het waarschijnlijk niet eens door hebben - of bewust negeren. De constante, keiharde en strategische arbeid die je moet verrichten is steeds afwisselend en zorgt ervoor dat je niet kunt wachten om steeds verder te komen.
XCOM: Enemy Unknown is een geweldig goeie reboot van een unieke en briljante gamereeks. De game gaat met zijn tijd mee, maar blijft alle eigenschappen behouden die XCOM altijd zo origineel en goed hebben gemaakt. Zo wordt het moderne "handje vasthouden" na de tutorial gelijk vervangen door een "vuistslagje uitdelen", want voor elke niet snuggere beslissing, miscalculatie of vergissing word je harder gestraft dan een piraat in een ninja-dojo. In deze tijd van "perpetual dumbing down" is XCOM Enemy Unknown werkelijk een geschenk van de bikkelgoden der smaak. En dat men deze game succesvol heeft weten over te zetten naar de Xbox 360 is al helemaal een wonder... Een buitenaards, creepy, moeilijk en verslavend wonder.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Firaxis Games
Uitgever:
2K Games
Release:
12 oktober 2012
Gameliner Awards:
Beste game van 2012Reviewscore:
Platforms: