Review: Swords & Soldiers II Nintendo Wii U

-

De afgelopen twee weken zijn er aardig wat games van Nederlandse makelij op de markt verschenen. Zo verscheen vorige week Action Henk van ontwikkelaar RageSquid en kwamen deze week Interloper van Monogon Games en Swords & Soldiers II van Ronimo Games uit. De laatstgenoemde is wereldwijd misschien wel de bekendste van de drie en is exclusief voor de Nintendo Wii U verschenen. Deze week heb ik een reviewcode van deze game gekregen en zocht ik voor je uit of dit tweede deel de moeite waard is.

Magische wonderlamp

De originele Swords & Soldiers had drie verschillende campagnes waar je uit kan kiezen, maar Ronimo Games heeft voor dit deel gekozen voor een enkele campagne bestaande uit vijftien hoofdmissies en tien bonusmissies. Het verhaal zelf is alleen niet zo heel boeiend. Het gaat over een zoektocht naar een wonderlamp met speciale krachten. De campagne laat je vooral kennismaken met de drie verschillende facties, namelijk de Vikings die we al kennen uit het eerste deel en de nieuwkomers Demons en Persians. Elke factie heeft zijn eigen units en spells, die je tijdens de campagne gemixt zal gebruiken.

RTS, maar dan anders

Als je de eerste Swords & Soldiers al hebt gespeeld, dan weet je precies wat je van het tweede deel kan verwachten. Voor degenen die de game nog niet kennen, zal ik het even kort uitleggen. Swords & Soldiers II is een real-time strategygame in 2D. Je geeft speelt dus niet van bovenaf zoals de meeste RTS-games, maar vanaf een zijaanzicht. Wanneer je workers bouwt, zullen ze automatisch naar een goud- of manamijn gaan die een paar meter naast je basis ligt om daar resources te halen. In dit deel kan je ze ook af en toe een stapel goud- of manablokken verder in het level laten ophalen die nog meer waard zijn, maar dan moet je ze wel goed beschermen. Met het verdiende goud kan je nieuwe upgrades vrijspelen in de vorm van units, spells en towers. Zo kan je de strijd aangaan met je tegenstander met als doel om zijn basis aan het einde van het level te vernietigen. Je kan je units echter niet directe commando's geven. Wanneer je ze bouwt, blijven ze naar rechts lopen en gaan ze automatisch vechten wanneer ze in de buurt van een enemy zijn. Dankzij je spells kan je ze nog een beetje helpen. Een nieuwe spell is bijvoorbeeld de bribe-spell, waarmee je een tegenstander kan overkopen om aan jouw kant te strijden. Ook kan je je tegenstanders in schapen veranderen, die je vervolgens kunt elektrocuteren met een donderaanval om zo de units die er overheen lopen extra health te geven.

In de campagne kan je af en toe ook op een andere manier winnen dan het vernietigen van de basis van je tegenstander. Zo is er een missie waarbij je als eerste acht schapen in je basis moet krijgen. Een andere missie is om 2500 gold te verzamelen. Daarnaast heeft elke missie nu twee bonusobjectives die je kan behalen, wat de replaywaarde verhoogt. Na een aantal missies wordt het wel in 'n keer heel erg moeilijk, net als in het voorgaande deel. Gelukkig heb je bij deze game de optie om het na een nederlaag op een makkelijker niveau te proberen. Je hebt dan veel minder resources nodig en kunt dus veel meer units maken en spells gebruiken, waardoor ik in ieder geval alles met gemak kon halen en nooit bij een missie vast bleef zitten. Je kunt dan alleen niet meer de bonusobjectives halen.

Verbeteringen

Grafisch ziet de game er echt een heel stuk beter uit dan de HD-versie van zijn voorganger die ik vorig jaar op de Wii U heb gespeeld. Alles ziet er lekker cartoony uit en er zijn nu veel meer details en verschillende omgevingen aanwezig. Ook de animaties ogen veel vloeiender dan voorheen.

De controls zijn voor dit deel ook verbeterd dankzij een nieuwe besturingsmechaniek. Je kunt nog steeds met enkel de Wiimote spelen en hele tijd op je tv mikken, maar ik ben daar geen fan van. Je kan alles ook doen met het touchscreen van de GamePad, wat heel goed werkt, maar de beeldkwaliteit van de GamePad is aanzienlijk minder en het scherm is natuurlijk veel kleiner dan je tv. De nieuwe controls zorgen ervoor dat je met zo'n beetje elke controllerconfiguratie op de tv kan spelen zonder te hoeven mikken. Standaard staat de game ook op deze controls ingesteld. Het werkt als volgt: met ZL en de analoge stick kan je units en towers maken, en met ZR en de analoge stick selecteer je je spells. Uiteraard zal het met het touchscreen wel iets sneller zijn, maar deze besturing is simpel genoeg en zorgt ervoor dat je zonder mikken op de tv kunt spelen.

Maak je (lokale) army

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van Swords & Soldiers II is de Skirmish-modus, ofwel de 'n-tegen-'n-modus. Deze kan je tegen de AI doen of tegen een lokale tegenstander. Nieuw is het samenstellen van je eigen army door te kiezen uit alle facties. Dat zorgt voor heel wat nieuwe strategieën. Helaas kan je het dus weer niet online opnemen tegen elkaar. Bij € 2,99 kon je daar natuurlijk niet over klagen, maar dit deel kost maar liefst € 18,99. Voor dat bedrag vind ik toch wel dat je een online multiplayer mag verwachten.

Het eindoordeel van Justin Meijer

In wezen is Swords & Soldiers II niet heel veel anders dan zijn voorganger. Grafisch ziet het er nu wel erg gelikt uit en ook de animaties zijn beter dan voorheen. De nieuwe facties en bijbehorende units, spells en towers zijn leuk om mee te experimenten, vooral dankzij de mogelijkheid om nu zelf je army samen te stellen uit de verschillende facties. De nieuwe controls zijn ook een fijne toevoeging, zodat je nu zonder mikken op de tv kunt spelen. Het is wel een groot gemis dat er weer geen online multiplayer aanwezig is. Dit soort games wil je gewoon het liefst tegen andere menselijke tegenstanders spelen. Daarnaast vind ik het prijskaartje van € 18,99 aan de hoge kant. Mocht je de originele Swords & Soldiers nog niet hebben gespeeld en overwegen om dit deel aan te schaffen, dan zou ik eerst dat deel aanschaffen voor € 2,99 en kijken of de game wat voor je is.

  • Prima
  • Betere graphics/animaties
  • Demons en Persians
  • Bonusobjectives
  • Eigen army samenstellen
  • Nieuwe controls
  • Niet heel vernieuwend
  • Geen online multiplayer
  • Prijs aan de hoge kant

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Swords & Soldiers II

Ontwikkelaar:

Ronimo Games

Uitgever:

Ronimo Games

Release:

21 mei 2015

Reviewscore:

Platforms:

Wii U
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord