Review: THE 'DENPA' MEN: They Came By Wave Nintendo 3DS

Radiogolven, ze zijn echt overal. Je ziet ze misschien niet, toch zijn ze in de huidige wereld meer dan genoeg aanwezig. Maar wist jij dat er bij die onzichtbare radiogolven ook kleine mannetjes in gekleurde pakjes leven? Nee? Pak deze 3DS er maar eens bij en kijk eens rond. Zie je ze nu? Die kleine zwevende mannetjes, dat zijn de Denpa Men. Deze kwam ik laatst tegen, waarna eentje mij om hulp vroeg. Zijn vriendinnetje Crystal was namelijk ontvoerd door de Evil Lord! Ik ging in op zijn vraag om hulp, waarna een nieuw avontuur begon"

Radiogolven en latexpakken

Het verhaal is dus heerlijk standaard, maar het stijltje van THE "DENPA" MEN: They Came By Wave is dat verre van. De Denpa Men lijken namelijk op aparte Mii's die gehuld zijn in gekleurde latexpakjes. Sommige van hen hebben zelfs een antenne met een speciale kracht, die ze tijdens gevechten kunnen gebruiken. E'n van de Denpa Men heeft jou om hulp gevraagd, maar in zijn eentje gaan de gevechten in de vele dungeons hem niet al te best af. Hij neemt je daarom mee naar Digitoll: een eiland met een enorme ontvanger in het midden die als hub zal dienen en als centrale vangplaats voor nieuwe Denpa Men!

Gotta catch 'em all!

Je kan nieuwe Denpa Men vangen door met je 3DS à¡ la Gezichtenjacht rond te draaien en op de rondzwevende Denpa Men te schieten. Je ziet dan verschillende Denpa Men: de een heeft een zwart pakje, de ander een oranje en weer een ander een rood pakje. Deze gekleurde pakjes geven verschillende statussen aan van de Denpa Men: wat hun krachten maar ook wat hun zwaktes zijn. Juist door verschillende Denpa Men te vangen en juist in te zetten op een dungeon kan je het verschil maken tussen overleven en de dood.

Levellen"

Een videogame-RPG zou niet compleet zijn zonder het ouderwetse levelwerk en experience points. En daar zal je tijdens het overleven door de vele dungeons voornamelijk mee bezig zijn. Vechten, levellen, verder lopen, vechten, levellen enzovoort. Je moet er een liefhebber van zijn, want anders kan dat snel gaan vervelen. Het is erg tof dat je na verloop van tijd maximaal acht Denpa Men mee kan zeulen. Klink best veel, maar tijdens pittige gevechten ben je toch erg blij dat je er acht mee kan nemen; je hebt ze namelijk hard nodig. De gevechten kunnen met een druk op de Y-knop bijna automatisch worden uitgevoerd. Dit komt voornamelijk bij de latere stukken goed van pas en alle gevechten automatisch doorlopen gebeurt ook niet ongestraft. Tijdens pittige gevechten zal je vaak moeten ingrijpen om een paar strategische zetten te maken om die vijanden mores te kunnen leren voordat zij dat bij jouw Denpa Men doen.

Het eindoordeel van Alex Zweers

THE "DENPA" MEN: They Came By Wave is een vreemd spelletje. Ja, het is weliswaar een erg aardige JRPG/Dungeon crawler geworden, maar het is vooral de stijl die het zich laat onderscheiden van de rest van de games in het genre. En dat is ook gelijk het grootste euvel: als je niet zo van dungeon crawlers houdt dan zal je maar weinig plezier aan dit spel beleven. Houd je wel van het genre en je neemt het aparte stijltje voor lief, dan is het een erg leuke game, waar fans de nodige uurtjes uit kunnen halen.

• Een dungeon crawler in hart en nieren
  • Tof vechtsysteem
  • Erg netjes afgewerkt
  • In het begin iets te veel grindwerk
  • Het genre moet je liggen
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot THE 'DENPA' MEN: They Came By Wave

-

Nintendo 3DS