Review: The Forgotten City - Herleef de mythische geschiedenis Pc

The Forgotten City is een game gebaseerd op een mod voor de game Skyrim. Het is één van de meest succesvolle mods, want de mod heeft zelfs een prijs gewonnen voor de kwaliteit van het schrijfwerk. The Forgotten City pakt alle belangrijke onderdelen van de mod en verplaatst het naar een Romeinse setting. Ik heb zelf nog nooit de mod gespeeld en ga nu kijken of de op de mod gebaseerde game zelf een goede game is.

Terug het verleden in

Wanneer je The Forgotten City start, word je wakker naast de rivier de Tiber. Een mysterieus figuur heeft je uit de rivier gehaald, toen ze je in de rivier zag drijven. Ze stuurt je snel de nabijgelegen ruïnes in op zoek naar een man genaamd Al. Wanneer je de ruïnes induikt, val je al gauw door de vloer en beland je in de ruïnes van een oude Romeinse stad. Daar vind je een portaal dat je de Romeinse geschiedenis in sleurt. De game is dus duidelijk niet meer verbonden aan de wereld van The Elder Scrolls, maar speelt zich nu af in een prachtige, Romeinse stad. De stad brengt de geschiedenis tot leven met historische gebouwen en architectuur, zoals Romeinse villa's en een openbaar forum. Het is allemaal een lust voor het oog. De hele lay-out van de stad zorgt ervoor dat je regelmatig kijkt naar een prachtig landschap.

De stad leeft volgens één regel: "The many shall suffer for the sins of the one". Deze regel wordt meteen duidelijk gemaakt wanneer je als vreemdeling uit het verleden de stad betreedt. Deze regel staat centraal in het hele verhaal van The Forgotten City. De regel houdt in dat zodra iemand in de stad een zonde begaat, iedereen gestraft zal worden en in gouden standbeelden zal worden veranderd. De regel heeft hierdoor toepasselijk de naam The Golden Rule gekregen. De leider van de stad heeft tijdens een ritueel zijn leven gegeven om iemand uit de toekomst te halen om te helpen. Die persoon ben jij en je arriveert op het begin van de dag dat de zonde zal worden begaan. Je wordt gevraagd om het mysterie op te lossen. Tijdens je onderzoek in de stad zal er meerdere keren een zonde worden begaan, vaak door jezelf. Wanneer dit gebeurt, moet je snel naar het portaal rennen dat geopend wordt door de leider, voordat je in goud wordt veranderd. Je keert dan terug naar het begin van de dag met alle kennis en spulletjes die verzameld hebt. Door de dag iedere keer opnieuw te beleven krijg je langzaam de aanwijzingen die je nodig hebt om het mysterie op te lossen.

Puzzelen en speuren

The Forgotten City is niet gevuld met actiescènes of gevechten. Het zit wel in de game, maar het wordt alleen op geschikte momenten ingezet. Meestal verzamel je informatie door middel van dialogen en door het verkennen van de stad. Je hebt geen constante strijd nodig om de game fascinerend te maken. Het was heel interessant om elk van de vele delicate lagen van de stad te ontrafelen en hoe dieper je gaat, hoe duidelijker het wordt dat een leven zonder misdaad een utopie is. In The Forgotten City kom je mensen tegen die the Golden Rule weten te ontwijken door mazen in de wet.

Zelf zul je soms ook dingen doen die niet helemaal netjes zijn. Zonder te veel te verklappen, zul je bijvoorbeeld soms wat moeten stelen. Je breekt dan the Golden Rule, dat betekent dat je de dag opnieuw zal moeten beginnen. Je hebt dan wel het gestolen object in je bezit en voor de mensen in de stad is er niets veranderd. Op deze manier kom je langs morele dilemma’s en ontrafel je wat er aan de hand is met de stad. Het klinkt misschien vervelend dat je de dag iedere keer weer opnieuw moet doorlopen. Gelukkig kun je makkelijk veel van de dialogen overslaan en heeft de game een paar slimme manieren gevonden, zodat je de lange taken niet altijd opnieuw hoeft te doen.

Mooie wereld met een oud gevoel

De game ziet er goed uit met al die mooie omgevingen. Het is niet de meest realistische game die ik gezien heb, maar alles is op een mooie manier vormgegeven. Ondanks deze moderne graphics voelt de game soms wat ouder aan. Dit komt vooral door de animaties van alle personages tijdens het rondlopen en de dialogen. De animaties zijn soms wat ouderwets, wat vooral zichtbaar is in de paar actiescènes. Daarnaast komen de dialogen wat gedateerd over met een camerahoek en animaties die aanvoelen als een Elder Scrolls game. Hier is de oorsprong als mod voor Skyrim nog te herkennen. Ik weet niet of dit expres zo is gedaan, maar ik vind dat het de dialogen niet hielp. Gelukkig wennen die animaties snel en compenseert het goede acteerwerk van de stemacteurs.

Een zwakker punt vind ik de beloofde vier verschillende eindes. De game maakt de eerste keer dat je een einde bereikt duidelijk dat er meerdere eindes zijn. De verschillende eindes zijn niet zoals in veel andere games met meerdere eindes. The Forgotten City heeft één verhaallijn met één einde, maar onderweg naar het einde kom je langs drie afslagen om een eerder einde te bereiken. Het is leuk om de eindes te vinden en je acties hebben ook consequenties. Je zult alleen teleurgesteld zijn als je echte vertakkingen in het verhaal verwacht zoals in andere games die op keuzes gefocust zijn.

Het eindoordeel van Kyllian Franken

The Forgotten City heeft een ontzettend uitgebreid verhaal gepropt in de relatief korte duur van de game. Dit verhaal wordt verteld door een goed acterende cast die je in de stad kunt vinden. Als je van speuren en onderzoeken houdt dan kun je opgaan in het ontrafelen van de mysteries in de game. Iedere tijdlus zet je aan het denken wat je nu allemaal kunt gaan doen. De paar gebreken die de game heeft, worden gecompenseerd door de mooie historische omgeving en leuke personages. Ik raad The Forgotten City aan voor alle speurneuzen!

• Goed verhaal
  • Puzzelen met tijdlussen
  • Sterk acteerwerk