Review: Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter Xbox 360

Aangepast: 10 januari 2020 21:09

"Shooters komen en shooters gaan, maar sommige zullen altijd blijven bestaan." Met dit prachtige, door mijzelf verzonnen rijmpje maak ik een begin aan de review van een shooter, die grote kans heeft op een plekje in het rijtje der grote. Hoewel het rijmpje kiddy aandoet, gaat het hier wel degelijk over een vette shooter. Ik heb het over Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2 (GRAW2). Lees hieronder of de game zijn plekje naast 'Gears of War' mag opeisen.

Rebellen

GRAW 2 begint, waar zijn voorganger ophield. Captain Scott Mitchell moet samen met zijn Ghost Squad de overgebleven Mexicaanse rebellen om zeep helpen. Deze probeerden in GRAW een staatsgreep te plegen, welke je toen hebt voorkomen. Nu heeft onze captain precies 72 uur de tijd om alle rebellen te stoppen, om zo een mogelijke nucleaire aanval op Amerika te voorkomen. Dankzij dit verhaal staat de game garant voor flink wat vuurgevechten en explosies.

Het wow-effect

En die explosies zijn er maar zat. In elk level wordt er wel wat opgeblazen, wat dan voor spectaculaire explosies zorgt. Niet alleen zijn de ontploffingen erg mooi om naar te kijken, ook het geluid ervan is geweldig. En naast de ontploffingen ziet ook de rest van de levels er gewoon prachtig uit. De straatjes waar je doorheen loopt doen zeer realistisch aan. Dit realisme wordt versterkt door het afwisselende weer en de achtergrondgeluiden van bijvoorbeeld vogeltjes. Dit alles zorgt voor een heerlijk oorlogssfeertje, waarin je tijdens het genieten van getjilp, zomaar wakker geschud kunt worden door het gesuis van een bom die vervolgens met een enorme klap ontploft.

Ongehoorzame Ghosts

Niet alleen de graphics zijn nog beter dan in het vorige deel, ook de gameplay is sterk verbeterd. De kunstmatige intelligentie (AI) van teamgenoten is vele malen beter. Wanneer je ze opdracht geeft naar een onbeschutte plek te rennen tijdens een zwaar vuurgevecht, zullen ze je niet gehoorzamen. Ze zullen wel in de richting rennen die jij aangaf, maar dan bijvoorbeeld iets meer naar rechts, zodat ze kunnen schuilen achter een auto. Ook geven ze regelmatig tips. Wanneer je rebellen nadert, zal een teamgenoot roepen waar hij vijanden ziet en waar je voor moet oppassen (bijvoorbeeld dat er een sluipschutter wordt gesignaleerd). De Ghost zijn echter niet de enige wiens AI is opgekrikt. De rebellen handelen ook een stuk verstandiger. Wanneer ze het gevoel hebben dat ze een vuurgevecht niet kunnen winnen, zullen ze een andere positie zoeken om jouw voordeel over te kunnen nemen.

Medic!

Een nieuwe soldaat in de game is de 'medic'. Deze met pleisters beladen pakezel kan zowel je teamgenoten als jouw eigen character healen. Dit is af en toe ook wel hard nodig, want dankzij de toegenomen AI van de tegenstanders is de moeilijkheidsgraad aardig omhoog gekrikt. Niet alleen de medic is nieuw, ook staat er een nieuw voortuig op je te wachten: de MULE. Dit handige wagentje is een opslagplaats voor wapens en munitie. En je hebt ook wel een opslagplaats nodig, want het spel is zo'n vijftien wapens rijk, waar er voor de PS3-versie nog acht bijgeteld mogen worden. Naast de MULE zijn er nog helikopters en tanks beschikbaar, welke je natuurlijk kunt besturen.

Online actie

Hoewel de singleplayer verschillende moeilijkheidsgraden en een aantal achievements kent, komt er natuurlijk een keer een eind aan. Gelukkig is er dan nog een multiplayermodus. Online kun je in verschillende modi, zoals 'objective' en 'battle', zowel co-op, team als solo spelen. Mocht je dan verveeld raken, is er nog een aparte multiplayercampaign. Deze campagne bestaat uit zes co-opmissies, die met maximaal zestien spelers gespeeld kan worden. Genoeg te doen dus.

De PS3-versie

De PS3-versie is nagenoeg identiek aan de 360-versie. De game kwam wat later uit voor de PS3, maar kreeg in ruil daarvoor extra wapens en een extra moeilijke moeilijkheidsgraad. Toch kent de PS3 (wel) minpunten. Wanneer het er t' heftig aan toe gaat op het slagveld, begint het beeld soms te schokken. Deze framerateproblemen zijn niet het enige minpuntje. Ook de toevoeging van een sixaxis-functie is niet goed gelukt. Door de controller naar links of rechts te zwiepen, kan de speler zijn soldaat die kant op laten rollen. Dit kost echter te veel kostbare tijd in een strijd en is dus redelijk overbodig.

Het eindoordeel van Bart Ruijter

Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2 mag wat mij betreft tot het rijtje der grote worden opgenomen. Niet alleen omdat de naam zo groot is, maar ook omdat de game gewoon klopt. De gameplay is verbeterd en gewoon super, de graphics zijn om je vingers bij af te likken, er is wat vernieuwing te vinden, zoals de medic, en na een indrukwekkende singleplayer staat er nog een uitgebreide multiplayer voor je klaar. Het enige minpuntje is te vinden bij de PS3-versie. Hoewel deze meer wapens en een extra moeilijkheidsgraad kent, zijn er af en toe framerateproblemen en is de sixaxis-functie volkomen overbodig. Ondanks dat is deze game goed voor een plaats naast een Gears of War en krijgt hij van mij verdiend alle vijf de sterren.

• Echte oorlogssfeer
  • AI verbeterd
  • Grafisch een toppertje