Trailer
Trailer: Amnesia: Rebirth krijgt Adventure-modus
30 maart 2021De horrorgame Amnesia: Rebirth krijgt er een Adventure-modus bij. Frictional Games heeft een trailer gedeeld waarin Fredrik Olsson deze nieuwe modus...
Amnesia legde de lat hoog voor horror games. Het is één van de meest ijzingwekkende games die ik ooit heb gespeeld. De sfeer die in de lange, eindeloze hallen hangt, jaagt je de stuipen op het lijf en de ondersteunende muziek leidt nog tot extra kippenvel. De ontwikkelaars beweren dat Amnesia: Rebirth weer net zo angstaanjagend gaat worden, maar wel op een andere manier. Wat die manier is, moeten we nog even afwachten. Ik hoop in ieder geval niet dat het één van de volgende dingen is.
De eerste Amnesia game was steengoed dankzij de sfeer die in de game hing. Hoe de game er over het algemeen uit zag, had hier weinig mee te maken. Nu we richting de volgende generatie van video games gaan, focussen veel studio’s zich op het zo mooi mogelijk maken van een game. Dat is begrijpelijk, maar het kan de kwaliteit en sfeer schade toe brengen. De sfeer van de Amnesia games zit hem namelijk meer het design van de omgeving en de achtergrondmuziek die gebruikt wordt. De subtiele veranderingen die steeds duidelijker worden naarmate de geestelijke gezondheid van jouw personage aftakelt, zijn erg belangrijk. Die subtiliteit is één van de ijzersterke punten van de game, die ervoor zorgt dat de spanning snijdend is.
Daarnaast zeggen de visuals natuurlijk weinig over de kwaliteit van de game en de gameplay. Kijk bijvoorbeeld naar de Silent Hill-serie. De oudere games zagen er niet geweldig uit, maar daar was ook het minst aandacht aan besteed en amper geld in gestopt. Het verhaal was goed, angstaanjagend en voor de sfeer gold hetzelfde. De nieuwere games zien er visueel een stuk beter uit, maar zijn alle spanning en verrassingselementen kwijt die je wel gewend bent van de Silent Hill games.
Dit is ook waar het fout ging bij Amnesia: A Machine For Pigs. De game was vergeleken met het origineel veel te makkelijk. Natuurlijk is het prima om een game toegankelijk te willen houden, maar hiermee sloegen ze toch echt de plank mis. Veel games zijn tegenwoordig een stuk minder moeilijk dan ze vroeger waren. Met uitzondering van games als Dark Souls en Shovel Knight natuurlijk, maar ook bij de Dark Souls-serie zie je dat de games eenvoudiger werden na het origineel. Daar wonnen ze nieuwe spelers mee, maar veel bestaande fans werden ineens minder enthousiast over de RPG. Dat is een afweging die je dan maakt. Ik, als fan van de originele Amnesia game, zou het enorm zonde vinden als Rebirth een stuk makkelijker wordt dan The Dark Descent.
Horror games variëren erg in moeilijkheidsgraad, maar dit heeft meer invloed op hoe eng de game echt is dan je zou denken. Als je op je gemakje door alle puzzels en raadsels in een game heen komt, hoef jij je alleen nog maar druk te maken om eventuele monsters of andere vijanden die achter je aan zitten. Dat kan op zich al eng genoeg zijn, zoals het in The Dark Descent zeker was. Maar als je achterna gezeten wordt door een angstaanjagend monster en dan ook nog eens echt moet nadenken over puzzels en raadsels, voordat je aan hem kan ontsnappen dan stijgt je adrenalinelevel pas echt uit de pan. Uiteindelijk is dat de reden dat we horrorfilms kijken en horror games spelen, omdat we die adrenaline willen voelen, toch?
Dat monster komt af en toe nog steeds voor in mijn nachtmerries. Ja, dat is een goed teken. Maar ik heb wel liever dat hij in mijn nachtmerries blijft en niet terugkomt in Rebirth. Wat het monster van The Dark Descent zo eng maakte (afgezien van het feit dat hij zonder waarschuwing verscheen) was dat hij origineel was. Ik heb nog nooit eerder zoiets gezien. Wat is het nou eigenlijk? Geen idee. Maar daar gaat het ook niet om. Het is origineel, het is nieuw, het is verrassend. Mensen zijn bang voor wat ze niet kennen en ik hoop dat ze daar in Amnesia: Rebirth gebruik van gaan maken.
Natuurlijk is dat ook wel wat je verwacht als een gamestudio zegt dat ze gebruik gaan maken van elementen uit de psychologie om hun horror game naar een hoger niveau te tillen. Ik verwacht dus ook niet dat ze in herhaling zullen vallen, maar helaas weet je het maar nooit. Aangezien ik van de trailer alleen al claustrofobisch werd, heb ik erg hoge verwachtingen van Amnesia: Rebirth. En ik hoop echt dat de game aan mijn verwachtingen gaat voldoen, want we hebben echt weer een keer een goede horror game nodig. Eentje waar we weer nachtmerries van kunnen krijgen.
Nog maar een paar weekjes wachten en dan kunnen we Amnesia: Rebirth gaan spelen. En weer lekker nachtmerries krijgen. Midden in de nacht aan mijn vriend vragen of het licht aan mag. Goede tijden. Ik heb er alle vertrouwen in dat Frictional er iets moois van heeft gemaakt. En zo niet, dan ga je mijn frustraties wel horen in de review.
Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Series
-
Uitgever
Frictional Games
Reviewscore
Platforms
Pc, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 5, Xbox Series
Releasewindow
20 oktober 2020
Ontwikkelaar
Frictional Games
Gameliner Awards
-
Trailer
De horrorgame Amnesia: Rebirth krijgt er een Adventure-modus bij. Frictional Games heeft een trailer gedeeld waarin Fredrik Olsson deze nieuwe modus...
Livestream
Kijk hier de laatste Amnesia Rebirth-stream van Eilish!
Livestream
Kom vanaf 20:00 kijken naar Eilish's nieuwste stream van Amnesia: Rebirth.
Livestream
Check hier onze livestream.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.