Drie van die: Games verwikkeld met de Formule 1

Geplaatst: 22 februari 2020 10:00
-

De entertainment industrie en de Formule 1 zijn op zich een goede combinatie. In ons geval gaat het dan uiteraard om de game industrie. De game industrie is langer dan je denkt verbonden aan de Formule 1. Al begin jaren ‘90 vinden we deze tak van sport gemengd in de Formule 1. Uiteraard zijn sponsoringen niet bijzonder zoals Angry Birds en Sony PlayStation, maar één is wel heel iconisch. Die tref je hieronder. Plus, vandaag de dag zijn games voor de jonge generatie coureurs eigenlijk een tweede natuur. Alhoewel, laatst deed Juan Pablo Montoya ook een gooi naar de digitale roem (die hij overigens pakte). Dus vandaar mijn Drie van die Games verwikkeld met de Formule 1.

Norris en Verstappen met iRacing, Team Redline en Twitch

Dat virtueel racen niet meer weg te denken is, bewijzen de jonkies in de Formule 1 wel. Lando Norris en Max Verstappen zijn zeer bedreven in het potje sturen thuis achter een beeldscherm. Eigenlijk is het niet zo gek, want vrijwel alle F1-teams maken gebruik van state of the art simulators waarin ze al jaren digitale rondjes rijden. Dus waarom niet thuis? Veel coureurs doen dit overigens om zich voor te bereiden op een circuit om de layout te leren. Vooral Max is als F1-coureur bekend in de digitale wereld met Team Redline, Norris heeft zijn eigen Twitch kanaal en beiden racen geregeld samen in iRacing. Geniet daarom van een mooi momentje van hen samen afgelopen seizoen met iRacing. Ohja, Ocon heeft ook een bescheiden rolletje.

SEGA en Ayrton Senna

Deze combinatie is er één van twee grootheden, waarvan de grootste helaas niet meer onder ons is. SEGA sponsorde destijds Ayrton Senna wat ook resulteerde in een game - Monaco Grand Prix - met de Braziliaanse coureur in de hoofdrol. Dit is misschien wel de meest iconische sponsoring die je vandaag de dag niet meer in de Formule 1 ziet. Senna liep met de grote blauwe letters van het SEGA-logo. Voor SEGA, die vooral het stoere mannetje van de klas wilde zijn, was de eigenzinnige en uitgesproken Senna het ideale boegbeeld. Sterker nog, één race op Donnington Park in Engeland, nam SEGA de titelsponsoring op zich. Dit resulteerde dat Ayrton een Sonic-trofee omhoog hield. Hoe iconisch.

F1 e-sports

Het bewijs dat ook de Formule 1 niet zonder een e-sports variant kan, is wel de competitie die is opgezet door de nieuwe eigenaren van de Formule 1, Liberty Media. Formule 1 moet een veel groter publiek aanspreken en toegankelijker zijn. Alle teams hebben hun eigen e-sporter die hen vertegenwoordigd. Uiteraard is de game in kwestie F1 2019 van Codemasters, maar er wordt zeer serieus gestreden in deze competitie. Het is onze eigen Jarno Opmeer die in het echt ook coureur is en de overstap heeft gemaakt naar de e-sports voor het team van Renault. Afgelopen december is de finale van het eerste seizoen geweest en ongetwijfeld dat komend seizoen meer aandacht aan wordt gegeven dan ooit tevoren.

Welke combinatie kan jij nog bedenken waarin games met Formule 1 verwikkeld zijn? Laat een reactie achter!

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord