Event: Nintendo Wii

-

Onze redactie reisde op 19 en 25 oktober af naar Nieuwegein op weg naar het hoofdkantoor van Nintendo. We waren uitgenodigd om de nieuwe console van Nintendo, jawel de Nintendo Wii te mogen testen. Je leest in deze special alles over de vijfde spelcomputer van Nintendo en onze belevingen daarvan. De Nintendo droeg enige tijd de codenaam Revolution, net als de release datum was het een geheimzinnige manier om de gamers te doen laten spreken over de nieuwe console. Inmiddels is alles rondom de nieuwe console van Nintendo bekend, waar echter nog wel geheimzinnig over wordt gedaan zijn de specificaties, maar ook zal dat langzaam maar zeker bekend worden nu de launch nog maar één maand en acht dagen van ons verwijderd is.

Voordat het zover is neem ik jullie mee naar het jaar nul, waar de Nintendo Revolution, zijn intrede deed in de gaming industrie. Er deden allemaal geruchten rond dat 2005 het jaar van de Revolution zou zijn, dat was ook zo, op 17 mei tijdens de E3 van 2005, werden de eerste dingen van Nintendo Revolution onthuld. Er werd een zwart glad, zwart design ding laten zien en aan de voorkant een blauw lichtgevend iets. De Revolution zou volgens Nintendo zal grof gezegd twee tot drie maal zo sterk zijn als de GameCube.

Ook onthulde Nintendo deel van zijn online plannen, er zou een wi-fi connectie zijn ingebouwd en zou in vergelijking als Xbox Live content te downloaden zijn. Zo konden oude retro games, van Mario, Zelda of Donkey Kong op de Revolution gespeeld worden. Natuurlijk praten we nu in het verleden, want we weten nu vrijwel alles, of wat hierboven staat klopt met wat we werkelijk gaan krijgen, dat ga je verderop lezen in deze preview special van de Nintendo Wii. Later dat jaar werd bekend dat Revolution niet de officiële naam werd van Nintendo. Er werden namen bedacht als Nintendo Go enzo.

Langzamerhand werden de eerste games voor de console onthuld en werden langzamerhand wat technische dingen van deze console aan de Pers voorgelicht. Maar nog steeds wist niemand echt veel van de console. 28 september 2005, liet Miyamoto de controller van Nintendo Revolution aan het publiek zien, we kregen een rechthoek ding te zien, wat leek op een afstandsbediening. Nintendo lijkt alles uit de kas te halen om ontwikkelaars te helpen voor de grote launch, waarvan nog geen datum was bekend.

Op 24 december 2005 kwam het bericht dat Nintendo klaar was met het ontwikkelen van de Revolution en dat het nu alleen kwestie was van kleine aanpassingen. Uiteindelijk werd de naam van de Revolution bekend, hij ging de naam Wii krijgen. De naam Wii deed in de redactie toch verschillende discussies op, van hoe gaan we het uitspreken.

We moesten duidelijk wennen aan de naam, maar een ding was zeker. Elk continent, kan de naam Wii uitspreken, en overal werd er ook over gesproken, hoe achterlijk de naam dus ook klinkt, wat Nintendo daarmee heeft bereikt is wel over nagedacht.

Uiteindelijk kwam er ook meer informatie los over de Wii online, en werd bekendgemaakt dat ook op de Wii retro games gespeeld zou kunnen worden.

Op de E3 van 2006 werden er heel wat games bekendgemaakt voor de Wii, waaronder Super Mario Galaxy, Metriod Prime 3, Super Smash Brothers Brawl, Excite Truck, Project H.A.M.M.E.R. en natuurlijk de titel die op de Gamecube zou verschijnen maar nu ook op de Wii: The Legend of Zelda: Twilight Princess. Maar ook Ubisoft komt met een waslijst games aan waaronder Red Steel. Andere ontwikkelaars zoals Activision, EA en THQ komen ook met aantal games speciaal voor de Wii.

Met de Tokyo Game Show liet Nintendo niet echt veel zien over de Wii en de bij behorende games. Zowel prijs als datum waren nog niet bekend. Al werd er wel al gezegd dat de Wii tussen de €200,- en €250,- zou gaan kosten. Alles werd duidelijk op de conferentie van Nintendo zelf die werd gehouden op 15 september. De Wii komt voor Japan en Amerika uit in november en voor Europa op 8 december. De Wii gaat €250,- (adviesprijs) kosten en zal het volgende inbegrepen hebben: De Wii-mote (controller), de nunchuck (controller add-on) en Wii-Sports.

Technische specificaties
Zoals we in het begin al zeiden is er geen informatie vrij gegeven over de specificaties, daar zullen we niet helemaal kunnen achterkomen, want Nintendo wilt zich focussen op de eerder genoemde controller.Het apparaat bevat een 729 MHz processor, genaamd Broadway, welke ontwikkeld is door IBM. ATI is verantwoordelijk voor de 243 MHz GPU van de Wii. Deze liggen ongeveer in de buurt van de eerste console van Microsoft Xbox. De Wii bevat 88MB intern geheugen. Volgens de ontwikkelaars is het ontwikkelen voor deze console gebruikvriendelijk en goedkoop vanwege de goed in elkaar stekende architectuur.

Onze belevenissen
Naast het verhaal over het ontstaan van de Wii willen jullie natuurlijk ook weten hoe hij ons beviel. Dat zullen we dus nu gaan verklappen.
Toen we de ruimte binnen liepen stonden er 5 console's al klaar voor gebruik. Op dat moment mocht ik samen met mijn collega beginnen met wii play. Door alle mini-games die daarop te spelen waren kregen we de wii-mote al aardig onder de knie. Met een vernieuwde versie van Duckhunt, een potje air hockey, wat lopen vissen en nog meer van die leuke mini-games waren we er dus klaar voor om naar de volgende console door te schuiven om nog meer geheimen van de wii te ontdekken.

Eenmaal bij de tweede console aangekomen stond daar het spel Elebits. Hierbij moesten we zoveel mogelijk energie verzamelen in een bepaalde tijd, waarbij we echt alles konden doen. Het mooiste hierbij vond ik nog dat je de wii-mote in allerlij verschillende richtingen kon draaien voor verschillende acties, zoals deuren opendoen of kranen opendraaien. Nadat we ons uitgeleeft hadden op dit spel was het uiteindelijk tijd voor Wario Ware: Smooth Moves.

Hierbij waren er gewoon kleine opdrachten die je moest uitvoeren. Eerst stond er hoe je de wii-mote moest houden en daarna kwam er de opdracht zoals balanceren op een bal, waarbij je de wii-mote recht moest houden of een klein beetje schuin zodat het poppetje op het scherm niet zou vallen. Zo konden we dus ook weer een beetje beter leren omgaan met de wii-mote.
Na al onze smooth moves kwamen we bij het eenaarlaatste spel alweer, Wii sports.

De 5 verschillende sporten hierop zijn bijna allemaal voor 1-4 spelers, met uitzondering van een paar zoals boksen die maar met maximaal 2 spelers gespeeld kan worden. Bij boksen neem je de wii-mote en de nunchuck allebei in een andere hand en de mii-personage kon op die manier ook weten welke acties jij uitvoerde. Bijvoorbeeld je houdt allebei je handen voor je gezicht en de mii-personage op het scherm doet hetzelfde. Zo sloegen we ons door een paar rondjes boksen heen om uiteindelijk aan te komen bij het tennis gedeelte.

Je kan van te voren al selecteren of je linkshandig of rechtshandig bent, dat komt goed uit bij tennis want de wii weet zo ook of je een forehand- of backhandslag hebt. Daarnaast hoef je niet zelf te lopen bij tennis maar lopen de mii-personages voor jou waarbij het soms ook grappig is om te zien welke capriolen ze uithalen om alsnog bij de ball te komen. Na een paar games te hebben getennised was het tijd om even rustig te gaan bowlen.

Door een knop in te drukken pakte je de bal op en als je daarna met je wii-mote naar achteren gingen zag je de mii-personage op het scherm ook hetzelfde doen. Met genoeg snelheid je hand naar voren en op tijd de knop loslaten en het echte bowl gevoel kwam in me. Met de nodige fouten, zoals de knop te vroeg loslaten of de wii-mote draaien belandde er af en toe een bal ik het publiek achter me of was er weer een raar effect zodat de bal geen kegels raakte. Na het bowlen was het tijd geworden om de golfbaan op te stappen.

Toen andere mensen het deden zag het er zo makkelijk uit, maar je mag niet te hard slaan en ook niet te zacht. Je maakt met de wii-mote gewoon dezelfde beweging als elke andere golver doet, je moet er dus ook op letten dat als je te zacht slaat de bal dus niet ver komt en als je te hard slaat, de bal ongecontroleerd door de lucht vliegt. Daarna komen we bij het putten waarbij je maar een hele kleine beweging moet maken met de wii-mote, omdat anders de bal te hard gaat en dus nooit in het putje komt. Gelukkig selecteerd het spel wel automatisch de goede club voor je, anders zou het me nooit zijn gelukt om van die baan af te komen.

We hebben nu bijna alle spellen gehad van wii sports. De allerlaatste die we hebben gespeeld was baseball, oftewel honkbal. Ik begin maar bij het aangooien van de bal. Dat moet je doen door de wii-mote achter je te verplaatsen en daarna met heel wat snelheid naar voren toe duwen(alsof je dus echt iets gooit) ook kan je er nog effect aan geven door de A of B knop in te drukken terwijl je gooit. Dan staat de slagman al klaar met de wii-mote achter hem en met de juiste timing komt je slagbeweging op tijd, zodat je de bal het stadion uit kan slaan. Het lopen van honk naar honk is hierbij automatisch ingesteld zodat je je alleen bezig hoeft te houden met hoe hard je die bal moet raken.
Na veel geoefend te hebben was het nog steeds lastig om de bal te raken als slagman, maar het ging al een klein beetje beter. Nu was het tijd om door te schuiven naar de laatste console waar we The Legend of Zelda konden spelen.

Er waren 2 demo levels beschikbaar om te spelen. Dat was een dungeon en een vis level. Bij de dungeon leerden we dus hoe we we overweg moesten gaan met onze items en hoe we moesten aanvallen. In het begin was het nog moeilijk om te mikken met de wii-mote, maar dat wende wel snel. Daarnaast was dus ook nog het vis level, waarbij we leerden vissen. De ervaring die we hier op deden was echt uniek, want het leek bijna alsof je echt aan het vissen was. Op de manier dat je met de nunchuck moest draaien alsof je de vishengel binnen aan het halen was en dat je steeds de wii-mote een rukje naar achteren moest geven om te zorgen dat de vis niet van de haak wegglipte.

Helaas komen aan alle leuke dingen een einde en was voor ons deze dag ook afgelopen. We zijn echter wel in de wetenschap dat Nintendo zijn zaakjes omtrent de nieuwe console helemaal op orde heeft.

Alex Zweers Eigenaar, founder & Head of Development

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.