Gameseries: Mass Effect

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Dat Mass Effect een bijzondere gameserie is die zichzelf de geschiedenisboeken der gaming heeft ingewerkt is een feit. Niet alles wat in dit geschiedenisboek zal komen te staan is positief, maar over het geheel gezien kun je wel stellen dat de Mass Effect-games heel erg goed zijn. Wat maakt de serie zo speciaal, en hoe is het ook alweer allemaal gegaan? Dat heb ik eens even mooi op een rijtje gezet in deze gameserie.

ME, Myself and Shepard

Mass Effect was dé game die mij mid jaren 2000 weer helemaal aan het medium verslingerd deed geraken. Ik vond games rond die tijd allemaal weinig betekenen, en had al een lange tijd geen game meer gespeeld met een echte wow factor. Tot ik dus in aanraking kwam met Mass Effect. Eigenlijk toevallig, want als mijn PS3 nooit was kapotgegaan, had ik waarschijnlijk nooit zo impulsief die Xbox 360 met Mass Effect aangeschaft. Vanaf de eerste minuut wist de game mij al te grijpen, vooral dankzij de dikke 80's synth soundtrack en ontzettend pakkende sfeer.

BioWerkelijk waar?

Het eerste deel in de Mass Effect-serie kwam in eerste instantie in 2007 enkel uit op de xbox 360 omdat BioWare destijds exclusief met Microsoft samenwerkte. BioWare had al een goede reputatie dankzij de Baldur's Gate- en Star Wars: Knights of the Old Republic-games, maar dankzij Mass Effect heeft de studio zijn faam weten te verdrievoudigen. Aangezien Mass Effect real-time actie gameplay heeft in combinatie met de bekende BioWare RPG-kwaliteit, wist men een breder publiek aan te trekken. Mass Effect werd ook alom geprezen en wist vele awards in de wacht te slepen voor vrijwel alle aspecten, van best score tot best RPG. Persoonlijk had ik de game vijf sterren gegeven, maar ons oud GL-crewlid Ruud was iets kritischer in zijn review.

Mass Effect

De eerste Mass Effect draait vooral om exploratie en dat jij als een vrouwelijke of mannelijke Commander Shepard, als eerste mens, de titel Spectre krijgt (intergalactische James Bond). Deze titel draagt vele privileges met zich mee waar de Spectre van kan proviteren. Eigen crew, eigen schip en gaan! De game geeft je veel vrijheid, heeft een heerlijke sfeer en een geheel nieuwe originele sci-fi setting. Daarnaast is het hoofdverhaal ook erg intrigerend en spannend, en wist iedereen tot in de late uurtjes gekluisterd aan de buis te houden. Als prequel op de game kwam ook de eerste Mass Effect novel uit: Revelation. Een zeer belangrijk aspect van Mass Effect is dat je een x aantal zware en doorslaggevende keuzes moet maken in de loop van het hoofdverhaal, plus ook nog bij menig side-quest. Al deze keuzes zouden worden meegenomen in het volgende deel...

Mass Effect 2

Het tweede deel van Mass Effect, welke verscheen in 2010, is volgens velen de beste in de reeks. Zelf heb ik de game destijds ook beloond met vijf sterren. Het enige wat ik eigenlijk irritant vind aan Mass Effect 2, is de gigantische overdaad aan promotie die EA op het internet losliet voor de release van de game. Niks was heilig, want er werd met meer spoilers gegooid dan dat er sterren aan de hemel staan. Het hoofdverhaal is heel spannend, maar tegelijkertijd superkort. Dat is ook niet wat Mass Effect 2 specifiek zo goed maakt. De game draait eigenlijk voor negentig procent om het samenstellen van een elite crew voor wat men een suïcide mission noemt. Het grootste deel van Mass Effect 2 ben je vooral bezig met je team managen, en al hun sores. Dit levert hele persoonlijke quests op en unieke keuzes die je per figuur kunt maken qua relaties ten opzichte van jou en het algehele verhaal.

Importkosten

Jouw eigen Commander Shepard uit het eerste deel, met al zijn/haar keuzes, kon je inderdaad importeren, en het werd algeheel positief ontvangen dat eem aantal beslissingen behoorlijk invloed hadden op het verloop van je tweede avontuur. Mass Effect 2 kreeg ook beduidend meer DLC dan het voorgaande deel, en er was de mogelijkheid om bij het Cerberus Network te komen, welke toestemming gaf tot allerlei unieke items en missies. Helemaal lekker viel dit niet bij iedereen, maar uiteindelijk was dit slechts tijdelijk exclusief.

Mediass Effect


Ten tijde van Mass Effect 2 was de serie een grote gevestigde naam in de game-industrie. EA en BioWare zijn altijd wel dol op het uitbrengen van extra content rondom hun gamereleases. Er kwamen nog meer boeken uit, een animatiefilm en een paar behoorlijk grote comic-reeksen. Ik zat aardig diep met mijn neus in de Mass Effect-wereld, dus al die extra content wilde ik ook maar al te graag lezen. Gelukkig bleek het allemaal van verrassend hoog niveau te zijn, plus ook nog eens goed verkrijgbaar (is dikwijls niet het geval). Vooral de Homeworld comicreeks gaat op heel veel side-stories diep in, waarbij eigenlijk de backstory van alle teamgenoten van Commander Shepard verder worden uitgediept. Enige zware misser is het laatste boek Deception, welke door een andere schrijver is geschreven dan Drew Karpyshyn (één van de originele bedenkers van de Mass Effect-wereld) en werkelijk vol met blunders zit, plus ook nog eens een vrij saai uitgewerkt plot heeft.

Mass Effect 3

Met Mass Effect 3 werd in 2012 de hele Commanded Shepard-serie afgerond. Tegen deze tijd was de serie nog vele malen bekender, en om de serie nog iets toegankelijker te maken werd er daarom vooral erg veel geschoten in het hoofdverhaal. Persoonlijk vond ik de game wel goed, maar toch op vele vlakken tegenvallen, zoals te lezen is in mijn review. Het was ook allemaal een behoorlijke ratjetoe met alle extra DLC, apps en multiplayercontent eromheen. Het was allemaal een beetje teveel, en de kwaliteit en game-ervaring ging er ook echt niet door vooruit. De multiplayer bleek uiteindelijk nog best leuk, al vind ik het nog altijd een compleet nutteloze toevoeging binnen een RPG-reeks. Er zijn zat goeie en betere multiplayer-games, dus doe de moeite niet, zou ik zeggen.

Boos op het einde

Mass Effect 3 draaide vervolgens vooral om het verzamelen van een groot genoeg leger en bondgenoten om de Reapers te kunnen stoppen, het schijnbaar onoverwinnelijke giga AI ras dat elke 50.000 jaar al het leven uitroeit in het melkwegstelsel. Beslissingen uit de vorige twee delen wogen ook in dit deel mee, maar uiteindelijk bleek het allemaal niet heel veel uit te maken. Je kunt gedurende het hele verhaal van Mass Effect 3 voldoende doen om een positief einde te halen. In het allerlaatste stuk van de game kun je uiteindelijk drie verschillende eindes kiezen, daar komt het op neer. Al die moeilijke keuzes maakten uiteindelijk allemaal dus niet zo heel veel uit. Persoonlijk had ik hier niet zo'n probleem mee, vooral omdat ik het meenemen van beslissingen per deel meer als een gimmick zag. Daarnaast leek het mij voor de makers praktisch onmogelijk om het helemaal te laten vertakken tot meer dan twintig eindes.

Goodbye Shepard

Beetje jammer is het op sommige vlakken nog altijd wel. Zo maakt het eigenlijk geen zak uit of je wel of niet de Rachniqueen redt in het eerste deel, noch wordt hier echt iets substantieels mee gedaan in het derde deel, behalve dat je één missie hebt die anders loopt. Dit soort zaken, maar vooral het hebben van slechts drie verschillende eindes, maakte veel fans erg boos. Dermate boos, dat EA en BioWare besloten er toch maar iets aan te doen, en een extended versie te maken waarin iets verder wordt uitgeweid omtrent wat er per einde nu daadwerkelijk gebeurd. Lief. Nu heb ik onlangs Mass Effect 3 en alle DLC nog eens helemaal doorgespeeld, en ik kan zeggen dat de game toch echt wel heel goed is en beduidend meer in balans is qua RPG en actie-gameplay dankzij de interessante DLC-missies. Deze hadden gewoon standaard bij de game moeten zitten.

Mass Effect Andromeda, nieuwe start

Dit jaar krijgen we, na vijf lange jaren wachten, weer een nieuw deel in het Mass Effect-universum, Mass Effect Andromeda. Met dit nieuwe deel ga je met geheel nieuwe personages naar een nieuw sterrenstelsel, waarbij dit avontuur zich ruim honderd jaar na ME 3 afspeelt. Hierover heb je al uitgebreid kunnen lezen in mijn preview. De komende weken voor de release zal EA nog wel met wat spoilers gooien, maar ik wil iedereen hiervoor behoeden. Hoe minder je weet, des te beter. Ik heb mijn spacesuit in ieder geval al uit de mottenballen gehaald.

Lees meer