Gameliner logo 20 jaar

Moonlighter 2: The Endless Vault - Het is even wennen

-

Er zijn franchises die na jaren van stilte opeens een nieuw deel krijgen. Een van de recentste voorbeelden is de horrorgame Darkwood. In die donkere sfeer duiken we vandaag echter niet, want eind vorig jaar kwam Digital Sun opeens met de aankondiging van Moonlighter 2. Het eerste deel verscheen in 2018 en we waren er allemaal van overtuigd dat er geen nieuw deel zou komen. Soms voelt het goed om het verkeerd te hebben, want Digital Sun brengt de nodige verfrissing naar het tweede deel. Niet alleen dat, Moonlighter 2 verschijnt eerst in de Early Access. Ik ben in de avond de nieuwe dimensies ingetrokken, om zo in de volgende middag mijn winkel te openen voor het publiek. Wees welkom en vergeet niet om iets te kopen.

Moonlighter 2 The Endless Vault Preview1

Will moet weer aan de bak

Na de gebeurtenissen in Moonlighter moet Will samen met zijn vrienden vertrekken naar een nieuw gebied. Mocht je het eerste deel niet gespeeld of voltooid hebben, dan wordt die korte samenvatting aan het begin gegeven. Het probleem voor Will is dat de baas van het eiland, MS Scratch, klaar is met liefdadigheid. Het is tijd voor Will om geld te verdienen door de nieuwe dimensies te verkennen en artefacten terug te brengen. Om je een handje te helpen krijg je een winkel, zodat je daar de artefacten kunt verkopen. De bekende duo-gameplay keert dus volledig terug, maar wel in een compleet ander jasje. De eerste verandering is overduidelijk en dan heb ik het over de kleurrijke 3D-stijl. We zeggen de 2D-pixelart vaarwel en daar zijn de meningen over verdeeld. Ik vind juist dat het een upgrade is, want de stijl past veel beter bij de wereld van Moonlighter en alles is visueel duidelijk. Het is een stuk eenvoudiger om projectielen te ontwijken, te vechten en niet per ongeluk in een ravijn te rollen. Het dorp en de dimensies hebben er niet onder geleden, want de omgevingen zijn sfeervol en passen bij de kern van Moonlighter.

Het dorp is de plek waar je telkens naar terugkeert en daardoor is het belangrijk voor de gameplayloop. Je bent niet de enige met een winkel of een winkelkraam. Het geld dat je hebt verdiend, geef je dan ook net zo hard weer uit. Een gat in je hand komt goed van pas, want de upgrades ga je hard nodig hebben. Bij de smid kun je nieuwe wapens en armour maken en deze ook upgraden. Bij weer een andere winkelier upgrade je het pistool, terwijl de herbalist upgrades levert voor je gezondheidsbalk en de potions. Ondertussen kun je ook de rugzak groter maken en allerlei decoraties en upgrades vrijspelen voor je winkel. Aangezien je het geld maar eenmalig kunt besteden, bepaal je zelf welke keuze je maakt. Ik heb zelf de focus gelegd op het upgraden van de potions en gezondheidsbalk om daarna de verschillende wapens uit te proberen. Naast het geld heb je voor veel upgrades ook materialen nodig. Hier ligt tijdens een run niet echt de focus op, maar je verzamelt zonder dat je het door hebt meer dan genoeg.

Moonlighter 2 The Endless Vault preview

Vechten, puzzelen en handelen

Om uiteindelijk verder te komen in Moonlighter 2 hoef je niet direct de eindbazen van een dimensie te verslaan. Nee, de Endless Vault heeft jou uitgekozen als held en daarom moet je voor hem geld verdienen. Dit hoef je niet apart te houden, want na het sluiten van je winkel wordt al het geld geteld. Voor de eerste beloning moet je tienduizend knaken verdienen, terwijl je voor de tweede beloning al de vijftigduizend moet aantikken. Het geld verdien je door na een run je winkel te openen. Op de vier displaykasten kun je artefacten plaatsen, de prijs intikken en vervolgens komen de bewoners vanzelf langs. Aan de gedachtenwolkjes kun je zien of ze blij of boos worden van de prijs. Bij het eerste zullen ze direct naar de kassa lopen, terwijl ze bij boosheid het object niet kopen. Je bent vrij om telkens de prijs aan te passen en bij elk nieuw artefact is dat de aanpak die je hanteert. De game vertelt je namelijk niet hoeveel een artefact waard is. Door een artefact te verkopen en de prijs telkens aan te passen, wordt de gewenste verkoopprijs steeds duidelijker. Je moet daarnaast rekening houden met de agenda. Op sommige dagen zijn artefacten uit de eerste dimensie razend populair, terwijl de bewoners op een andere dag behoefte hebben aan de blauwe zeldzame artefacten. Op die dagen kun je veel meer winst maken, waardoor het handig is om de tijd in de gaten te houden. Dit is aan de lastige kant, want ik sloeg nog weleens een dag over, omdat ik in de avond naar een dimensie ging. En in de nacht kun je blijkbaar de winkel niet openen.

Voor alle actie moet je door het portaal stappen. In het begin heb je alleen keuze uit de Day Realm, maar ik wist uiteindelijk nog de Gallery vrij te spelen. De gebieden verschillen voornamelijk qua vijanden, artefacten, materialen en natuurlijk het uiterlijk. Je kunt dus gerust afwisselende runs doen, omdat je het einde van een gebied niet hoeft te bereiken. Als je het eerste deel hebt gespeeld, ben je gewend aan de dungeons. Elke kamer had meerdere deuren en dat bepaalde je route. In Moonlighter 2 wordt het typische roguelike systeem gehanteerd, waardoor ik de game geen dungeon crawler meer kan noemen. En dat was voor mij even wennen. Wanneer je door de portaal stapt, kom je terecht op een soort zwevende eilandjes. Na het voltooien van zo’n eiland opent de bloem, waardoor je al glijdend naar het volgende eiland vertrekt. Je krijgt dan ook een scherm voor je neus met meerdere kamers die verbonden zijn met lijnen. Hierop is te zien wat je kunt verwachten, waardoor je de juiste keuze kunt maken. Je hebt kamers die artefacten geven, maar ook perks en uitdagingen. De tussentijdse eindbaas en de uiteindelijke eindbaas worden duidelijk aangegeven. Wanneer je rugzak vol is of je gezondheidsbalk te leeg is, kun je via de ketting heelhuids terugkeren naar huis. Ook het puzzelen met de artefacten keert gewoon weer terug. Door een kistje te openen, krijg je standaard twee artefacten en een random zeldzamer artefact, waarbij je kunt kiezen uit twee opties. Alle artefacten hebben hun eigen zeldzaamheid en kwaliteit.  Hoe hoger de kwaliteit, des te de bonus bovenop de prijs is. Sommige artefacten hebben een plaatsingsvloek of -bonus. Zo is er een artefact dat andere artefacten vernietigt. De pijl wijst netjes aan welk artefact dat is. Dit klinkt nogal vervelend, maar er zijn artefacten die per burn-actie extra kwaliteit krijgen. Oftewel, je kunt de kwaliteit van een zeldzamere reliek verhogen door telkens de standaardrelieken met weinig kwaliteit te vernietigen. Je tas heeft ruimte voor tien artefacten, dus keuzes moeten nu eenmaal gemaakt worden.

Moonlighter 2 The Endless Vault Preview 1
Moonlighter 2 The Endless Vault Preview 2
Moonlighter 2 The Endless Vault Preview 3
Moonlighter 2 The Endless Vault Preview 4
Moonlighter 2 The Endless Vault Preview 5

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

Mocht je bekend zijn met het eerste deel, dan moet je even wennen aan Moonlighter 2: The Endless Vault. Als je de pixelart kon waarderen, dan is de switch naar een kleurrijke 3D-artstijl nogal een verandering. En als je hield van de dungeons en de dungeon crawler gameplay, dan kun je in het begin wat teleurstelling voelen. Moonlighter 2 is nu een typische roguelike door het pad dat je kiest via de Tomo’s Radar. En toch voelt de game vertrouwd aan, want je moet nog steeds artefacten vinden en uitvogelen hoe je ze in je rugzak stopt. Je wisselt vechten dan ook af met het verkopen van je spullen in je eigen winkel. Door de 3D-stijl is het vechten een stuk soepeler en mocht je de eindbaas van een gebied niet weten te verslaan, dan is er niets aan de hand. In het dorp zijn meer dan genoeg upgrades te kopen en het tweede gebied opent vanzelf. Het doel in de game is om geld te verzamelen voor de Endless Vault, zodat je de beloningen vrijspeelt en het verhaal kunt afronden. Ik heb het idee dat het veel makkelijker is om veel geld te verdienen, maar de prijzen van de upgrades zijn tegelijkertijd best hoog. Doordat het een Early Access-titel is, zitten nog niet alle gebieden en upgrades in de game, maar je bent niet binnen een paar uur klaar. Ondanks dat het even wennen is, vind ik Moonlighter 2: The Endless Vault in de huidige staat een stuk leuker dan het eerste deel.

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Moonlighter 2: The Endless Vault

Ontwikkelaar:

Digital Sun

Uitgever:

11 bit studios

Release:

19 november 2025

Reviewscore:

-

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord