Opinion: De staat van Apex Legends - Sterk in zijn kern, maar besmet met hebberigheid

-

Apex Legends is al weer bezig met haar vierde seizoen. Ja, de tijd vliegt wanneer je het leuk hebt. Apex Legends is het succesverhaal van EA en ontwikkelaar Respawn Entertainment, waarbij ze een game aankondigden en meteen op dezelfde dag nog uitgaven. Ik was totaal niet onder de indruk van de trailers die ze toen lieten zien. Oh, weer een Battle Royale game. Ik dacht dat ze onderhand dat paard wel doodgeknuppeld hadden, maar tuurlijk probeerde EA er nog een lekker centje uit te persen. Vooroordelen zijn nooit goed, Apex Legends is daaraan een bittere herinnering voor mij. Ik begon te spelen en ik werd verliefd op de game. Nou ja, verliefd? Ik had er wat leuke gevoelens voor, laten we het daarop houden. Want Apex Legends gaat nooit mijn top 10 doorbreken met de manier hoe de game aangepakt wordt op een financieel vlak. De game is echter door miljoenen gespeeld en stootte zelfs Fortnite voor een lange tijd van de troon. Hoe handhaaft Apex Legends zich deze dagen? Zit het nog steeds zo strak in elkaar? Of had het meer weg van een tragisch kort maar krachtig verhaal? Ik neem je mee door seizoen 4 van Apex en het nieuwe evenement.

Season 4: Geweldige beloningen versus overbodige toevoegingen

Laten we even benoemen wat wel werkt in seizoen vier van Apex Legends. Respawn Entertainment lijkt eindelijk door te hebben waar de playerbase op zit te wachten. De skins zien er retegoed uit en dat was lang niet altijd het geval. Maar tot nu toe heb ik geen enkele skin, voor legend of wapen, gezien waarbij ik kotsneigingen kreeg. In eerdere seizoenen was dit wel het geval. De volgorde van de rewards lijkt ook een stukje beter te zijn. Spelers krijgen meteen in de eerste levels items waar je zeker hyped voor kan zijn. Level 3 geeft immers een legendary loot tick! Meer insight op die lootboxes in de volgende alinea's. Laten we het eerst hebben over waar seizoen 4 de bal laat vallen.

Revenant en de nieuwe sniper rifle Sentinel. Allebei toevoegingen die grappig genoeg niet voldoende toevoegen. Revenant is een helse aanvaller die de abilities van andere legends kan onderdrukken. Nuttig? Mwah, het is oké. Zijn ultimate is waar het een beetje apart wordt. Dankzij een death totem kun je ervoor zorgen dat je de dood kan ontsnappen, maar dan kom je terug met maar 1 health. Leuk concept, maar het werkt niet goed. Een ervaren Caustic-speler zal een aanvaring met Revenant altijd winnen. En de Sentinel? Je hebt letterlijk geen enkele reden om dat wapen op te pakken in plaats van de Longbow DMR. De nieuwe legend en het nieuwe wapen zijn normaal gesproken redenen om enthousiast te worden voor een nieuw seizoen. Hoewel Revenant en de Sentinel beiden een uitstekend design hebben, zijn ze in de game zelf gewoon niet heel bruikbaar. Ondanks dat de nieuwe toevoegingen niet geweldig zijn, staat de game zelf nog als een huis. Wat nieuwe updates zorgen voor wat frisse dynamieken en dat is altijd goed. Beter? Niet per se, maar wat nieuwigheid kan nooit kwaad in je game.

Besmet door hebzucht

Het nieuwe evenement genaamd System Override Collection is een perfect voorbeeld hoe Apex Legends functioneert. De items zijn dit keer echter uitstekend in design. Ik heb denk ik nog nooit zo heftig de neiging gehad om geld naar mijn scherm te werpen, om mijn personages een cyborg-achtige look te geven. Maar ik ga het niet doen. Want hoe dit systeem werkt, vind ik respectloos naar je spelerbasis toe. Je introduceert unieke items die binnen twee weken weg zijn en je gooit er een prijskaartje tegenaan, waarvan ik denk; What the fuck. Wil je één skin kopen voor je favoriete personage? Dan kun je 20 euro gaan afrekenen. Er is geen manier om deze op een andere manier te verdienen. Je kan de gok nemen en een pakketje kopen voor 700 Apex Coins, maar dan laat je je lot over aan de RNG-goden. Of je moet toevallig genoeg Crafting Material gespaard hebben de afgelopen 4 seizoenen (dus ook 4x de Battle Pass hebben aangeschaft), om zo precies dat ene itempje te kunnen betalen. Ze hebben echter in plaats van 1200 eenheden, 2400 gemaakt. Het is een smerige tactiek om mensen er in te luizen.

Dit is jammer, want de items zijn echt heel goed dit seizoen. De Battle Pass is een tientje en een uitstekend middel om Apex Legends te supporten. Dit event is net zoals de anderen, compleet opgeslokt door hebberigheid. Gelukkig introduceren ze ook een nieuw systeempje. De speler kan tijdens dit event wat uitdagingen voltooien, om zo toch wat unieke items te verdienen. Een geweldige Peacekeeper en Wingman skin zijn de hoofdprijzen. Dit is een stap in de goede richting, maar kunnen we alsjeblieft stoppen met die belachelijk prijzen voor de skins? Dat je je Free to Play game wilt supporten, snap ik heel goed. Maar geef je spelers dan iets wat de moeite waard is en wat vooral ook eerlijk is naar de fans toe. Ik heb op mijn beurt de fysieke versie gekocht van Apex Legends, waar heel wat leuke items in zaten. Dit is echter een zaak waar ik nooit achter zal staan en ik hoop dat de mensen dit niet langer pikken. Apex Legends kan beter zijn dan dit.

Koning met een zilveren kroon

Apex Legends blijft voor mij de beste Battle Royale game op dit moment. Het zit in zijn kern gewoon ontzettend goed in elkaar. De personages hebben allen diepgang, alleen de meest recente toevoegingen zijn nou niet bepaald S-tier. Ik hoop dat Apex de veranderingen maakt in de manier hoe ze geld proberen te vangen van hun spelers. Er moeten meer en effectievere manieren komen om je eigen items te verdienen. Want kom op, 20 euro voor een skin? Dat gaat simpelweg te ver. Helaas bepalen de consumenten met hun portemonnee, en zolang EA en Respawn op deze manier genoeg geld verdienen, blijft het systeem hoe het is. Apex Legends kan een gouden game worden, maar daarvoor heeft het alle input nodig van de spelers. Ik gun het de Battle Royale game van harte, dat ze zichzelf mogen kronen tot Apex Champions. Maar dat is compleet afhankelijk hoe de game behandeld wordt in de toekomst.

Speel jij nog steeds Apex Legends? Of ben je overgestapt naar andere games? Laat het ons weten in het reactieveld hieronder! Wat zou jij veranderen aan het huidige systeem dat Apex Legends gebruikt?

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Apex Legends

Ontwikkelaar:

Respawn Entertainment

Uitgever:

Electronic Arts

Release:

5 februari 2019

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
XONE
NSW
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord