Opinion: Historisch fileren

-

Als historicus ben ik veel met geschiedenis bezig. Historisch getinte games zijn dan ook mijn grootste vriend en vijand. Vriend als verspreider van kennis, vijand bij de verkrachting daarvan. Alles mag verdraaid worden zolang dit het verhaal maar ten goed komt. Gameontwikkelaars hebben helaas meestal het historisch besef van een aardappel. Zaken worden verdraaid en verkracht en soms zelfs onbewust. Het gevolg is dat gamers deze onwaarheden voor waar aannemen omdat de game een historische setting heeft. Ik kan zo een paar zaken noemen uit recente games die mij als historicus doen huiveren.

De Assassins Creed serie wordt geprezen om de historische waarde. Nou, hier komt die aardappel dus om de hoek kijken. De assassins hebben echt bestaan, maar: hun doel was heel anders. De echte hashshashin waren getraind op vermommingen en vreemde talen, zodat ze dicht bij hun doel konden komen. En dan, polsdolk? Nee. Ze wachtten tot hun doel op een zeer publieke plaats kwam en staken hun doel met een gewone dolk neer. Snel parcours free runnend wegspringen? Nope. Ze bleven bij hun doel met als einddoel gedood te worden door de lijfwachten van hun slachtoffer. Hopla, duizend maagden staan voor je klaar in de hemel. Klinkt dat bekend? Dat zou wel mogen, daar het extremistische moslims waren die een factie in het Midden-Oosten vormden, gevormd door ene Hassan-e Sabbāh die deze gebruikte voor zijn eigen politieke agenda en macht. Kort na de vorming waren daar de kruistochten, waarbij deze hashshashin ook in werden gezet tegen zowel medemoslims als de kruisvaarders, overigens met gemengde resultaten. De mythologie rond de hashshashin bleef echter plakken in laatmiddeleeuwse cultuur en zo kwam deze bij Ubisoft terecht die er een draai aan gaf.

Op de historische afbeelding zien we een hashshashin aan het werk. Geen polsdolk te zien!

Om dan te eindigen fileer ik Assassin's Creeds depictie van de tempeliers. Dit was een militante orde, dat wil zeggen: een kerkelijke orde die als monniken gezien werden. Deze tempelridders bewaakten de wegen in het Heilige Land tegen rovers en beschermden de pelgrims die op bedevaart waren. Ze zijn rijk geworden door het plunderen van Jeruzalem, waarna ze zich veel bezighielden met het lenen van geld aan staatshoofden, onder wie de Franse koningen. Deze leenden steeds meer geld, waardoor de schulden erg hoog werden. De paus, inmiddels gezeten in het Franse Avignon nadat deze door de Duitse keizer uit Rome was verjaagd, was een speelpop van de Franse koningen geworden. De optelsom is duidelijk: de Franse koning Filips de Schone dwong paus Clamens V de tempeliers te excommuniceren, waarop Filips de orde vernietigde. De tempeliers werden in 1314 vervolgd als ketters en de rijkdommen werden door Filips ingenomen. Als bijzaak was Filips gelijk verlost van de schulden die hij en zijn voorgangers hadden opgebouwd bij de tempeliers. De Orde der Tempeliers is trouwens in 2007 in ere hersteld, daar bewijzen zijn gevonden dat de paus indertijd zijn veroordeling had ingetrokken, maar dit was 'per ongeluk' door de Franse koning genegeerd. Goh, wat een toeval.

De Tempeliers eindigden op de brandstapel. Niet in Venetië, Rome of Florence.

Tja, zo zie je maar. De vrijheden die ontwikkelaars nemen zijn niet altijd historisch correct. Dat is op zich geen probleem, maar dan moeten ze niet zeggen dat de games zich in historische situaties afspelen. Dit smaakt echter wel naar meer. Welke historisch onderlegde game zou ik volgens jullie moeten fileren? Laat hieronder een berichtje achter!