Trailer
Roguelike deckbuilder As We Descend onthuld
gisterenCoffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Een grote evolutie voor gaming. Zo zullen veel mensen de Wii en diens gameplay zien. Als je echter gaat kijken hoeveel van die mensen ook echt gamers zijn, mensen die gamen dus echt als hun hobby, passie, werk of leven zien, denk ik toch dat je maar een heel klein groepje overhoudt. Ik ga het in deze column voor alle duidelijkheid niet over Nintendo hebben, maar in hoeverre het naar mijn mening nodig is het medium van games te 'revolutionalizeren'.
Ik kocht de Wii de dag dat de console in Nederland uitkwam, met name omdat ik supergraag de nieuwe Zelda wilde spelen en naar horen zeggen was die veel toffer op de Wii dan de verouderde Gamecube uiteraard. Thuis aangekomen en alles aangesloten vond ik het natuurlijk supertof om die Wii besturing te ervaren. Toen ik in Twilight Princess eenmaal een uurtje of tien verder was, kon ik me eigenlijk alleen maar irriteren aan de Wiimote, en verlangde ik er stiekem naar onze groen geklede held weer te kunnen besturen met de inferieure controller.
De Wii is nu al een paar jaar uit, en er zijn al veel games op verschenen, maar eerlijk gezegd vind ik maar een handjevol games er met de Wiimote besturing op vooruit gaan. Okami is zo'n game die dankzij de tekens die je op het scherm moet kladderen naar mijn mening een stuk beter speelt, en uiteraard zijn de meeste (on-rail) shooters ook erg tof om te spelen. Wat echter wel is, is dat ik meestal ga gamen om even lekker volledig tot rust te komen na een dag werken. Als drumleraar en muzikant loop ik heel de dag al te zwaaien en meppen met mijn armen en handen, en eerlijk gezegd heb ik er weinig zin in het straks bij iedere game die uitkomt nog eens even dunnetjes met spastische luchtbewegingen over te doen.
Want daar gaat het naartoe, lijkt het. Sony komt met de 'Move' motionless controller, en zoals we allemaal weten komt Microsoft voor de Xbox met 'Natal'. Deze twee dingen zijn de twee über-companies begonnen te ontwikkelen de seconde dat ze de eerste belachelijk hoge verkoopcijfers voor de Wii zagen. Begrijpelijk, want zij willen ook weer meer centjes verdienen. Naar mijn mening gaat dit alles echter niet werken. De enorme hoeveelheid casual-gamers, huisvaders en gezelschap gamers die de Wii hebben, gaan nu echt niet een PlayStation 3 aanschaffen omdat die ook zo'n tof draadloos op het beeldscherm mik dingetje heeft. Aan welke doelgroep is het dan wel besteed? De hardcore gamers? Nee, want net als bij mij, staat de Wii daar met name voor de sier of als stof verzamelaar in de kamer.
Ik speel er echt nog wel eens op, maar stukken minder dan op mijn PS 3 of Xbox 360. Dat komt gewoon doordat het aanbod games bedoeld is om vooral voor korte tijd te vermaken, en de Wiimote draagt hier enkel maar aan bij. Wat ik dus tegen de schaamteloze 'bandwagon jumpers' Sony en Microsoft wil zeggen is: Schoenmakers, blijf bij uw leest. De Wii doet het goed omdat het ding goedkoop is en diens reputatie en games erg aanspreken bij de niet-gamers. Nog altijd spelen gamers (ofwel echte gamers (mag ik even een tijltje)) het liefst met een degelijke controller, want dat werkt nu eenmaal goed. Niemand van ons staat te springen om al deze crap, laat staan dat we überhaupt willen springen wanneer we straks met Gears Of War 3 over een rand moeten. En zover komt het gelukkig nooit, want de gewone controller zal het bruut hard overwinnen uiteindelijk. En nu 'Moven'!
Trailer
Coffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Trailer
Met de Orbital Update voor No Man's Sky wordt het eindelijk mogelijk om je ruimteschip volledig aan te passen, maar dat is niet alles!
Trailer
Stof je VR-bril af of haal hem eindelijk uit de doos, want je wordt opgeroepen om demonen neer te schieten in Metal: Hellsinger.
Nieuws
SEGA heeft ervoor gekozen om Relic Entertainment te verkopen. Relic gaat nu door als onafhankelijke studio dankzij een 'externe investeerder'.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.