Opinion: Uitstellen is onontkoombaar

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

De laatste tijd is het uitstellen van games een steeds vaker terugkerend fenomeen. Zonder zich ervoor te schamen stellen uitgevers en ontwikkelaars hun games om verschillende redenen uit. De ene keer duurt het een weekje langer voordat een game op de markt verschijnt, de andere keer wordt een spel zonder pardon maanden naar achteren geschoven. Voor ons als journalist en natuurlijk ook voor alle gamers vaak heel irritant, maar is het niet gewoon onontkoombaar?

Sneller!
Jaren geleden had ik altijd het idee dat ontwikkelaars veel te lang deden over de ontwikkeling van een game. Hoe konden die knappe koppen er nou twee tot drie jaar over doen om een relatief simpel racespel te maken? Hoe moeilijk kan het nou eigenlijk zijn om iets te ontwikkelen dat in een uur of zes á zeven alweer is uitgespeeld? Moet dat echt allemaal zo lang duren en kan het niet gewoon veel sneller?

Zoveel detail
Vandaag de dag (of in ieder geval in het recente verleden) ben ik daar al iets anders over gaan denken. Wijsheid komt, zoals men zegt, met de jaren en ook in mijn geval is dat zo. Mijn mening ten opzichte van die lange ontwikkeltijden heb ik een tijdje geleden al naar de positieve kant bijgesteld. Het maken van een game kan inderdaad veel tijd kosten in het geval van bijvoorbeeld een enorme game als Grand Theft Auto IV of BioShock. Er zijn zoveel details waarop gelet moet worden, er gebeurt zoveel tegelijk en dat alles moet ook nog eens vloeiend en zonder fouten verlopen. Alleen al voor het foutloos maken van een game moeten maanden worden uitgetrokken om dat een beetje op een goede manier te testen. Elke uithoek van de game moet letterlijk en figuurlijk worden doorzocht op bugs en glitches en zelfs dan is het niet uitgesloten dat een spel nog wat fouten bevat als deze wordt uitgebracht. Maar goed, daar zijn natuurlijk patches voor uitgevonden.

Make-over
Goed, mijn mening is dus wat bijgesteld en ik heb meer begrip voor die lange ontwikkelprocessen, maar nog altijd zat er ergens in mijn achterhoofd dat het alsnog vrij lang duurde allemaal. Al deze gedachten hebben recentelijk echter een totale make-over gehad, waardoor ik diep en diep respect heb gekregen voor de ontwikkelaars van games. Het gebeurde allemaal met een project, dat van mij en mijn team vroeg een (simpele) game naar keuze te maken. We kozen voor een simpel lijkend concept, waarin het draaide om een interactief avontuur door de geschiedenis van het saaiste onderwerp van de middelbare school; de wiskunde.

Verdomd lastig!
Maanden zijn over het ontwikkelproces heen gegaan, we hebben hard gewerkt, en het eindresultaat viel wat ons betreft enigszins tegen. Al wat we hadden was een poppetje dat simpelweg door een ingerichte ruimte kon lopen, kon praten met wat NPC's en op die manier allerlei dingen te weten kon komen over de geschiedenis van de wiskunde. Waar het allemaal om draait is dat dit allemaal zeer eenvoudig klinkt (en zo ziet het er ook uit), maar de tijd die ervoor nodig is geweest om deze simpele opzet te bereiken is niet te bevatten. Echte ontwikkelaars zijn dan wel wat beter in het maken van games en hebben ervoor doorgeleerd (toch?), maar vanaf dit project heb ik ongelofelijk veel respect gekregen voor deze mensen en hun kunsten. Mijn mening is dan ook dat het uitstellen vanwege de ongelofelijke complexiteit van de hedendaagse games eigenlijk onontkoombaar is en dat uitgevers standaard wat meer tijd moeten geven om zulke enorme projecten te voltooien. Want, en hier spreekt de ervaring, niets is zo moeilijk (al lijkt het nog zo simpel) als het maken van een computerspelletje.

Lees meer