Nieuws
The Triple-i Initiative is dé indiegame showcase
vandaagEen nieuwe showcase staat op het programma gevuld met indiegames. Check hier wanneer je The Triple-i Initiative kan bekijken!
OK. Games moeten verkopen, en het gaat in eerste instantie om de winst, dat kan ik heus begrijpen. Het is daarom natuurlijk een must om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk mensen tevreden probeert te maken met een game, net als bij grote blockbuster films. Het gaat er niet om dat het een goed verhaal is of dat het diepgang heeft of een sterke sfeer, nee, nee, nee. Het moet vermaken! Geen moment moet je je hoeven te vervelen (lees: even twee seconden stil staan), maar alles moet aan één stuk door knallen, en in de meeste gevallen letterlijk. Nadenken of iedere andere vorm van cognitief vermogen wordt niet verwacht van de consument, sterker nog, een streng advies is dat in het geval dát je voor jezelf kunt nadenken je dit maar beter tijdelijk laat. Blijkbaar is dat populair op dit moment.
Verder ga ik het over deze persoonlijke ergernis niet veel hebben, maar aan het komende onderwerp ligt wel deze bekrompen gedachtegang ten grondslag. Ik wil het hebben over het 'jumpen' van de zogeheten 'bandwagon' bij game developers. In de filmindustrie is dit al jaren bekend, maar in de game industrie erger ik me ook al jaren aan het feit dat developers niet voet bij stuk houden met het maken van een game. Ok, Japanners houden weer veel te veel voet bij stuk, maar dat komt in een volgende column wel aan de beurt.
Wat ik hier nu allemaal mee bedoel is dat wanneer men een game uitbrengt zoals GTA 3, niet gelijk iedere game grauwig, hard en free-roaming hoeft te worden. Toch werd bijna iedere gameserie die destijds bezig was beïnvloed door deze titel. Pakte dit goed uit? Volgens veel (smakeloze) mensen misschien wel, maar naar mijn eigen mening niet. Jak & Daxter vind ik erg vette games, maar de minst goeie uit de reeks is het tweede deel, dat de hele serie ineens volwassener en grimmiger probeerde te maken, en zelfs vrijwel exact speelt als GTA. Ander voorbeeld: Stealth gaming wordt populair, dus laten we in iedere game iets van stealth gameplay in stoppen, ook al speelt het voor geen ene meter en slaat het helemaal nergens op, gezien de rest van het spel. Heej, maar het is populair, dus laten we het er toch maar erbij proppen.
Dankzij dit soort concessies, een laffe instelling en bang programmeerwerk krijgen we dus zoveel van die slappe titels op de markt die geen ballen hebben of pit tonen. De sfeer is weg, het heeft geen eigen charme meer en prompt: de game zuigt. In een aantal gevallen verkoopt de game wel goed tot wellicht beter, want er zit meer schieten in, maar het is dan een titel die men zo weer vergeten is. Een kunstwerk is het in ieder geval niet te noemen. Op dit moment is het erg populair om je constant te laten rennen en schieten, het volledige spel. Halo en Gears Of War waren één van de eerste die dit zo vloeiend en over de top deden, en ja hoor; nu hebben we Killzone 2, Resident Evil 5 en een complete ADHD versie van Call of Duty genaamd Modern Warfare 2, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Smaken verschillen uiteraard, en dat is juist prima. De één houdt van veel schieten, de ander juist van puzzelen. Ik zelf houd van beide, maar ik zou het wel op prijs stellen als de volgende Myst game geen FP shooter is, en dat Doom 4 niet ineens stealth game elementen 'introduceert'. Want het meest vervelende van dit is dat ik nu al meerdere malen een geliefde gameserie van mij onderuit heb zien gaan aan populaire game-elementen die erbij gepropt worden. Hierdoor verliest de gamereeks uiteindelijk heel zijn originaliteit en eigen charme. Blijf daarom bij wat werkt en je concept, beste developers, en durf origineel te zijn en vooral te blijven. Heb je een gameseries met veel sterke puzzels, zoekwerk en rust, ga dan niet het volgende deel ineens voor schieten, explosies en IQ-kamertemperatuur puzzels. Stel nu dat Chessmaster binnenkort ineens enorm populair wordt, zou iemand het dan leuk vinden om straks bij de nieuwe Call Of Duty bij ieder level in het midden een potje te moeten schaken? Nee. Checkmate Killing Spree, bitches!
Nieuws
Een nieuwe showcase staat op het programma gevuld met indiegames. Check hier wanneer je The Triple-i Initiative kan bekijken!
Trailer
Uit het niets maakt Predator: Hunting Grounds een comeback. De multiplayergame maakt een aanstalten om te verschijnen op de PS5 en Xbox Series X|S.
Trailer
Coffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Trailer
Met de Orbital Update voor No Man's Sky wordt het eindelijk mogelijk om je ruimteschip volledig aan te passen, maar dat is niet alles!
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.