Opinion: Waarom is het leuker om de bad guy te spelen in games?

-

In de enorme en meeslepende wereld van games krijgen spelers soms de kans om in de schoenen te stappen van de antagonist, de schurk of de slechterik, in tegenstelling tot de held die de wereld redt. Verrassend genoeg heeft deze rol een zekere aantrekkingskracht die spelers fascineert, waardoor de schurk vaak sympathieker en leuker is dan het traditionele heldhaftige hoofdpersonage van de game. Als iemand die duizenden uren in verschillende games heeft zitten waarbij er duidelijke rollen zijn weggelegd voor zowel de helden als de slechteriken, kan ik met zekerheid zeggen dat ik in 99% van alle gevallen de protagonist niet leuk vind en één van de schurken juist wel. In deze Opinion leg ik je uit waarom het vaak leuker is om de slechterik uit te hangen in games.

Grand Theft Auto V1

Het breken van regels

Eén van de belangrijkste redenen waarom spelen als de schurk zo opwindend is, is de vrijheid om maatschappelijke normen en regels te breken. Games zoals Grand Theft Auto bieden een sandbox-omgeving waarin spelers zich kunnen uitleven in chaotisch gedrag en kunnen genieten van de kick van ongehoorzaam zijn aan de wet. Dit gevoel van bevrijding kan een fantastische ervaring zijn, waardoor spelers hun wildste fantasieën kunnen uitleven zonder gevolgen voor de echte wereld. Ik moet toegeven dat ik het altijd ontzettend leuk heb gevonden om mezelf te misdragen in zulke games, terwijl ik in het echte leven nog niet eens door een rood stoplicht loop als er geen ander verkeer op de weg is.

Spelen als de slechterik gaat vaak gepaard met een gevoel van macht en controle. In Bowser's Fury bijvoorbeeld kun je de iconische schurk Bowser op een unieke manier besturen. Als Bowser kun je verwoestingen aanrichten, verwoestende aanvallen uitvoeren en genieten van de pure macht die hoort bij het personage. Deze machtsfantasie is er eentje die menig gamer wel heeft, vermoed ik.

Bowsers Fury1

Een ander perspectief

Soms biedt het spelen als de slechterik een frisse kijk op een bekende wereld of een bekend verhaal. In games waar je meerdere personages aan kunt maken en verschillende keuzes kunt maken, kun je er soms dus ook voor kiezen om de slechterik uit te hangen. Door deze verandering van perspectief kun je de omgeving en personages van de game vanuit een andere hoek bekijken, waardoor je nieuwe lagen in het verhaal en de wereld ontdekt.

In traditionele verhalen wordt de hoofdpersoon vaak neergezet als het toppunt van rechtschapenheid, waardoor er weinig ruimte is voor morele diepgang. Spelen als de slechterik zorgt echter voor een uniek perspectief en een alternatieve verhaallijn. Games als Payday 2 laten je overvallen en criminele activiteiten uitvoeren, wat een verfrissende afwisseling is ten opzichte van de standaard heldenreis waarbij je onschuldigen juist moet beschermen tegen personages zoals jij. De diepte van de karakterontwikkeling en de mogelijkheid om de beweegredenen achter de acties van een schurk te verkennen, creëren wat mij betreft een veel interessantere en meer meeslepende verhaallijn.

PayDay 35

Alles is relatief

Schurken zijn zelden eendimensionaal; ze hebben vaak complexe motieven en persoonlijke strubbelingen waardoor ik ze veel beter te begrijpen vind en beter met ze kan relateren. In Overlord neem je bijvoorbeeld de rol aan van een kwaadaardige Overlord die de wereld wil domineren. En in Destroy All Humans! speel je een alien die de mensen op aarde terroriseert. Deze games bevatten humoristische situaties en dilemma's die de hoofdpersonen menselijker maken, waardoor je veel makkelijker mee kunt leven met hun moreel dubbelzinnige persoonlijkheden.

Games waarin je je duistere kant kunt omarmen, dagen je uit om na te denken over je morele opvattingen. Door de motivaties en perspectieven van schurken te verkennen, word je aangemoedigd om je eigen vooroordelen over goed en kwaad in twijfel te trekken. Dit laat je nadenken over de motieven van een personage en of goed en kwaad niet slechts relatieve begrippen zijn. Is een man die een voorbijganger een mes tussen zijn ribben steekt een schurk omdat hij een misdrijf pleegt, of is hij een held omdat het slachtoffer een pedofiel blijkt te zijn?

Destroy All Humans1

Conclusie

Spelen als de schurk in games biedt een unieke en boeiende ervaring die vaak de traditionele heldenreis overtreft. De mogelijkheid om de regels te breken, complexe personages te ontdekken en te genieten van een nieuw gevoel van macht en controle zijn slechts een paar redenen waarom de slechterik vaak beter te begrijpen en leuker is om te spelen dan de goedzak in een game. Als je dus de volgende keer de kans krijgt om een schurkenavontuur aan te gaan, omarm dan je duistere kant en ontdek de spannende ervaring die je te wachten staat. Zolang de macht je maar niet naar het hoofd stijgt en je het kwaadaardig zijn maar bij games laat.

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord