Opinion: Zelda op de PlayStation

Geplaatst: 21 mei 2010 12:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Ik was het niet van plan, maar op aandringen van mijn collega's ga ik het toch doen; Ik ga de plaatselijke gameshop bashen. Ik wil geen claim wegens smaad aan mijn broek, dus de naam en locatie zal ik achterwege laten. Wel wil ik even mijn frustratie uiten, en ik ben bang dat de bron hiervan veel gamers bekend voor zal komen; Onkundig personeel in een gameshop.

Vroeger was gamen nog voor gamers. Mensen die zich volledig toelegden op een leefwijze waarin games centraal stonden. Voor de buitenwereld waren deze mensen vreemd en werden ze vaak als nerds bestempeld. Tot die laatste groep heb ik mijzelf nooit gerekend, maar een gamer was en ben ik wel. Het probleem is dat steeds meer 'buitenstaanders' ook gamen en daarmee pretenderen daardoor ook verstand van games te hebben. Daarbij zijn de gameshopeigenaren geen liefhebbers meer, maar geldwolven. Deze ongelukkige ontwikkeling heeft tot gevolg dat de voorheen gespecialiseerde gameshop tegenwoordig bemand wordt door onkundige, gladde verkoopprutsers die bij vlagen zelfs nog onkundiger zijn dan het personeel van een bekende elektronicaketen. Ik weet het, ik scheer nu iedereen over één kam, maar dit is nu eenmaal mijn column.

Nu de aanleiding van deze column. Ik had kunnen vertellen dat ik een jaar of drie terug in de gameshop vroeg of ze de nieuwe Zelda al binnen hadden, waarop de medewerkster achter de kassa antwoordde: Voor de PlayStation? Maar nee, hoe triest die ervaring ook was, vorige maand bereikte de gameshop een nieuw dieptepunt in de gespecialiseerde service die men naar mijn smaak behoort te geven. Sinds de release zit ik al opgescheept met een Xbox 360 Premium zonder HDMI, dus besloot ik een Elite met inruilkorting voor mijn Premium aan te schaffen. De prijs in de gameshop lag echter hoger dan in verschillende speelgoedwinkels, dus vroeg ik of men mij tegemoet kon komen. Dat kon niet omdat men niet geloofde dat het in de andere winkels om een Elite ging. Ik sprak af dat ik het zou aantonen en ben folders wezen halen. Daarin stond inderdaad dat het om een Elite ging en niet om een Arcade. Na overleg gaf men aan niet mee te gaan met die prijs, met de mededeling dat alleen de baas daar eventueel over kon beslissen. Toen ik vroeg waar de baas was kreeg ik enkel een onzinnige grijns toegeworpen en men kon ook niet vertellen wanneer hij aanwezig zou zijn.

Uiteindelijk heb ik de Xbox 360 Elite bij een andere winkel gekocht, om er enkele dagen later tot mijn stomme verbazing achter te komen dat men in de gameshop alsnog de prijs van de console had verlaagd. Waar is de service van deze shop gebleven? Waarom worden de games er steeds duurder? Waar gaat het heen?

Lees meer