Gameplay
Gameplay: Wees ultra badass in Almighty: Kill Your Gods
13 juni 2020Almighty: Kill Your Gods geeft je de mogelijkheid om samen met drie vrienden gigantische vijanden in mootjes te hakken. Dat alles onder het genot van...
Om heel eerlijk te zijn, was Almighty: Kill Your Gods bij mij een beetje onder de radar gevlogen. Toen ik van ons Bram dan ook deze demo onder m'n neus geduwd kreeg, wist ik niet zo goed wat ik ervan moest vinden. Ik heb niets met religie en de laatste keer dat ik een game speelde met het woord God in de titel, werd ik diep ongelukkig. Ja, ik kijk naar jou, Godfall. Na het zien van de trailer die vorig jaar verscheen, werd ik toch nieuwsgierig. Ik vind het namelijk altijd leuk om als klein individu enorme monsters neer te halen en dat scheen precies het doel te zijn in Almighty: Kill Your Gods. Is het echter wel allemaal zo leuk als het lijkt?
De demo van Almighty: Kill Your Gods begint met een tutorial die je uitlegt wat de controls zijn. Je hebt verschillende mogelijkheden voor combat. Zo kun je twee verschillende handschoenen gebruiken om magische ranged-aanvallen te doen (hello Spellbreak, my old friend) en je hebt ook de mogelijkheid om melee-aanvallen te doen. Ook heb je een amulet waarmee je een soort ultimate-aanval kunt loslaten nadat deze opgeladen is. Je kunt verschillende soorten gear verzamelen om je loadout mee aan te passen. Zo zijn er verschillende builds met verschillende speelstijlen mogelijk. Daarnaast heb je ook veel mobiliteit in deze game. Zo kun je op vier poten sprinten, je bent namelijk een soort wolf-achtig beest ding, kun je double jumps doen en door de lucht heen zweven. Een mogelijkheid om te dashen of te dodgen, maakt geen onderdeel uit van je arsenaal aan moves en dat had er wat mij betreft wel in gemogen.
In Almighty: Kill Your Gods is het de bedoeling dat je naar verschillende eilanden afreist, daar alles doodt wat er op je pad komt, alle lijken loot tot je zakken niets meer kunnen dragen en vervolgens alle loot naar je thuiseiland stuurt. Rinse, repeat. Ook kun moet je je thuiseiland verdedigen tegen raids van vijanden. Deze raids duren ongeveer een half uur en bestaan uit meerdere waves van vijanden die je moet verslaan. De beloning die je krijgt wanneer je succesvol een raid weet af te wenden? Loot. Ik weet niet of er een verhaal of een bepaalde reden achter zit, dat wordt in de demo namelijk niet verteld, maar het is dus de bedoeling dat je je thuiseiland verder opbouwt door alle loot die je op andere eilanden en tijdens raids verzamelt, te gebruiken. Dit is allemaal leuk en aardig, maar waarom doe ik dit allemaal? Het gebrek aan een coherent verhaal of een herkenbare drijfveer achter het behalen van mijn doel, motiveert mij niet heel erg om de al minder dan interessante gameplay loop uren achter elkaar te doorstaan.
Die minder dan interessante gameplay loop heb ik in de alinea hierboven al een beetje besproken. Je gaat naar een eiland om grondstoffen te verzamelen voor je thuisbasis en dat doe je door vijanden te verslaan. Dit verslaan van vijanden is echter niet altijd even leuk. In het eerste level van de demo kreeg ik de taak om een aantal standaard mobs te verslaan en leerde ik hoe de mechanic werkte om grondstoffen naar huis te sturen. Ok cool, dat moet mij wel lukken. Toen ik echter verder ging met het volgende level, wat zich gewoon afspeelt op hetzelfde eiland, kreeg ik ineens ook de taak om twee verschillende boss-monsters te verslaan. Nu voelde ik me redelijk thuis in de combat, maar jezusmina, wat was dat een hel. Om je even een beetje een idee te geven van hoe zo'n eiland in elkaar zit, denk aan Risk of Rain 2. Je hebt een grote open map waar talloze monsters rondlopen, rennen of vliegen en die moet je zien te doden voor hun loot. De twee boss-monsters die ik echter moest verslaan, stonden direct bij de spawn-locatie, waardoor ik er ook met geen mogelijkheid langs kon. What the hell?
Als het nog niet erg genoeg is dat niet één, maar twee boss-monsters je lopen te spawncampen, is het bevechten van deze titanen ook niet bepaald een pretje. Zoals ik eerder al had aangegeven, heeft je personage geen dash of dodge. Het enige wat je kunt doen om niet geraakt te worden door aanvallen die veel te veel damage doen, is dus of wegrennen of springen. De boss-monsters hebben echter een enorme range en doordat echte audiovisuele aanwijzingen uitblijven voordat zo'n dergelijke aanval eraan komt, word je nog weleens in je rug geschoten. Als dat allemaal nog niet frustrerend genoeg is, heeft Almighty: Kill Your Gods ook nog eens belachelijke ragdoll physics. Ontwikkelaar RUNWILD heeft aangegeven dat dit een "fun factor" moet zijn, maar er is helemaal niks fun aan. Wanneer je op een eiland spawnt, moet je vanaf een toren naar beneden springen. Land je in het water, schiet je nog even leuk een paar kilometer door voordat je eruit kunt. Word je geraakt door een aanval die een explosie veroorzaakt, vlieg je nog even een uur (ok, dat is misschien een beetje overdreven) als een lappenpop door de lucht voordat je weer controle krijgt over je personage. Veroorzaak je zelf een explosie met je eigen aanvallen, schieten de lijken van je vijanden alle kanten op en moet je eerst nog een paar mijl lopen voordat je je loot op kunt halen. Rot op met die overdreven ragdoll physics, alsjeblieft.
Pfoe, dat was me toch even een frustratiepuntje. Gelukkig heb ik niet alleen maar te zeiken over Almighty: Kill Your Gods. De game ziet er namelijk best leuk uit. De monsters zien er gaaf uit en de graphics in het algemeen zijn niet verkeerd. Het is alleen een beetje jammer dat de game geen ultrawide-resolutie ondersteunt, de framerate niet altijd stabiel is en de animaties soms haperen. Op het gebied van audio zit de game dan wel weer een stuk beter in elkaar. De muziek is tof en past goed bij de intense gevechten die je ongetwijfeld op de eilanden zult hebben.
Almighty: Kill Your Gods is dus met een reden een game die nog niet af is en geen concrete releasedatum heeft. Wat de hele gameplay-ervaring echter een stuk aangenamer maakt, is het samen spelen met anderen. Je kunt deze game namelijk in je eentje spelen, of in een groep. Nu ben ik zelf iemand die liever gewoon singleplayergames speelt, maar in Almighty: Kill Your Gods is de ervaring samen met andere spelers daadwerkelijk een stuk leuker dan in je eentje. Je kunt elkaar namelijk helpen door verschillende loadouts te kiezen en het neerhalen van grote monsters is een stuk leuker wanneer je niet continu doodgaat en moet respawnen omdat je weg aan het rennen bent. Als er nu een ping-systeem of een andere manier van in-game communicatie bij komt, wordt het allemaal nog een stuk leuker.
Almighty: Kill Your Gods is een game die wat mij betreft de potentie heeft om echt leuk te zijn, maar verre van af is. Er zijn nog heel wat zaken waar ontwikkelaar RUNWILD Entertainment aan mag gaan sleutelen. Zo mag de combat wat meer gebelanceerd worden, moeten die belachelijke ragdoll physics echt even flink op de schop, kan het audiovisuele aspect nog heel wat optimisatie gebruiken en zou een coherent verhaal of iets van een drijfveer achter de gameplay loop flink helpen alles een beetje samen te binden en de game wat interessanter maken. Dat gezegd hebbende, hoop ik dat de ontwikkelaar hier flink mee aan de slag gaat en naar de feedback van de community luistert. Almighty: Kill Your Gods zou dan toch zomaar eens een leuke co-op game kunnen worden.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
RUNWILD Entertainment
Uitgever:
Versus Evil
Release:
5 mei 2021
Reviewscore:
-
Platforms: