Preview: Batman: Arkham Knight

Als je aan mij vraagt wat het eerste bij mij opkomt als je het over superhelden hebt, antwoord ik meteen met Batman. Dit is altijd mijn lievelingssuperheld geweest doordat hij geen superkrachten heeft en niet zo braaf is als bijvoorbeeld Spider-Man en Superman. De afgelopen jaren was ik dan ook zeer blij dat Batman zo goed tot zijn recht kwam in de Arkham-games en nu zijn we alweer aanbeland bij het vierde deel.

De afsluiting van een trilogie

Batman: Arkham Knight is officieel het vierde deel in Arkham-serie, alhoewel ontwikkelaar Rocksteady Studios dat niet zo ziet. De ontwikkelaar noemt Arkham Knight het derde en laatste deel van de Arkham-trilogie en wil eigenlijk niet veel kwijt over Batman: Arkham Origins, die gemaakt is door Warner Bros. Montreal. Deze opmerking is natuurlijk een beetje pijnlijk voor Warner Bros. Montreal en doet de verwachtingen voor Arkham Knight alleen maar stijgen.

Holy Moly, Batman!

Rocksteady heeft natuurlijk wel een beetje gelijk in het feit dat Arkham Origins te veel op safe speelde en niet heel veel vernieuwingen bevatte. Arkham Asylum en Arkham City zijn gewoon de betere games en hoewel de meeste die laatste het beste vinden, ga ik toch altijd voor Arkham Asylum. Deze game bevatte misschien niet de vrijheid van het vervolg, maar was naar mijn mening qua sfeer en vijanden een stuk beter. De Joker blijft altijd mijn lievelingsschurk, maar vooral de drie ontmoetingen met Scarecrow wisten mij op het puntje van mijn stoel te houden, en laat deze nu terugkeren in dit deel. Scarecrow weet alle vijanden van Batman te verenigen om voor eens en altijd af te rekenen met The Dark Knight. Naast Scarecrow en vele bekende schurken waaronder Two-Face, Harlequin en de Riddler (inclusief Riddler Trophies) heeft Rocksteady in overleg met Marvel een nieuwe schurk gecreëerd, genaamd de Arkham Knight. Deze lijkt verdraaid veel op Batman, echter zonder cape en met een grote A op zijn pak. Het is afwachten of de Arkham Knight echt een klassieke bad-guy is of dat er toch meer achter dit personage schuilgaat.

To the Batmobile!

De grootste vernieuwing in Arkham Knight is ongetwijfeld de introductie van de Batmobiel. Nu kwam deze in de vorige delen al voorbij, maar nu zal je voor het eerst zelf in de Batmobiel kunnen kruipen en door de straten van Gotham kunnen rijden. Gotham is vijf keer zo groot als de spelwereld van Arkham City, waardoor je de Batmobiel echt nodig zal hebben. De Batmobiel lijkt behoorlijk op de Tumbler uit de recente Batman-films en zit vol met gadgets en wapens waarmee je vijanden kunt bestoken. De Batmobiel is razendsnel en uiteraard ook zeer sterk, waardoor je op gebouwen na overal doorheen kunt rijden. Tijdens het rijden in de Batmobiel kun je Batman eruit lanceren, waardoor je meteen door de stad vliegt. Ook zal het mogelijk zijn om de Batmobiel op te roepen, mocht je een lange afstand willen afleggen of hulp nodig hebben als je omsingeld bent. De Batmobiel zal de grootste vernieuwing zijn en zorgt ook voor nieuwe mogelijkheden wat betreft de puzzels.

To the Battower

Naast de toevoeging van de Batmobiel is ook de combat hier en daar aangepast, zodat deze nog soepeler zal aanvoelen. Het is mogelijk om een vijand vast te pakken om deze vervolgens richting andere bad-guys te gooien. Verder kan Batman nu vijanden met bijvoorbeeld een honkbalknuppel ontwapenen om ze te bewerken met hun eigen slagwapen. Ook nieuw zijn de Fear Takedowns, hiermee kun je maximaal drie nietsvermoedende vijanden tegelijk uitschakelen. Ten slotte haalt Batman in deze game zijn gadgets uit de klokkentoren van Gotham, die dienst doet als Batcave en als hoofdkwartier voor Oracle.

Verwachting

Mijn verwachtingen voor Batman: Arkham Knight zijn behoorlijk hoog. Met Rocksteady achter het stuur hoop ik dan ook dat Arkham Knight een waardige afsluiter zal worden voor de Arkham-trilogy. Zoals we in de trailers hebben kunnen zien, ziet de game er grafisch prima uit, maar of het een succes wordt ligt vooral aan de gameplay. Rocksteady komt met een nieuwe schurk, een gigantische wereld en de introductie van de Batmobiel. Ik heb dan ook het gevoel dat vooral de Batmobiel echt het verschil kan maken en kan zorgen dat de game fris aanvoelt.

Batman: Arkham Knight verschijnt 2 juni voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.