Preview: Battlefield 3

De meestbezochte game afgelopen gamescom was toch wel Battlefield 3. Op de persdag moest je al meer dan drie uur in de rij staan en op de beursdagen soms wel twaalf uur! Gelukkig mocht ik de Fast Pass van Yordi hebben, waardoor ik 'maar' een uur hoefde te wachten. Eindelijk kon ik spelen met een van de meestbesproken game van het jaar: Battlefield 3!

Wat een graphics!
Ik startte de game en werd gelijk weggeblazen door de graphics: dit is de mooiste game die ik ooit heb gezien! De kogels vliegen je om de oren, de gebouwen storten in en er zijn heftige explosies. De Frostbite 2-engine alleen al maakt Battlefield 3 een enorm brute game.

Wat een geluid!
Battlefield staat bekend om het geluid van de wapens. Ook in deze game klinkt het weer fantastisch. Ik sprong gelijk achter de turret van een voertuig en schoot erop los. Man, wat klinkt dat goed! Het geluid van je wapens zal ook anders klinken afhankelijk van je locatie: je wapen klinkt anders in een huis dan in een open ruimte.

Voertuigen
Battlefield 3 zal veel verschillende voertuigen hebben. Zo heb je verschillende tanks, boten, transportvoertuigen, helikopters en zullen de jets weer terugkeren. Nu zou je denken dat iedereen de hele tijd om de spawnplek van de jets blijft hangen, maar dit gebeurde niet. Als je dood bent gegaan krijg je af en toe de mogelijkheid om in een jet te spawnen. In één kwartier heb ik uiteindelijk drie keer een jet te pakken gekregen, zonder dat ik erop moest wachten.

Gameplay
Die map die ik te spelen kreeg was enorm groot. Er waren veel open gebieden, dus kon je overal worden neergeschoten door een sniper. Het leek ook wel of ik bijna niemand ben tegengekomen. Ik heb uiteindelijk maar iets van vijf tegenstanders gezien, terwijl er toch echt vijftig mensen in de game zaten (een aantal computers waren gecrashed, dus waren er geen 64 mensen). Daarnaast had ik heel erg veel last van lag. Sterker nog: de game was er bijna onspeelbaar door. Wouter had de game een paar uur na mij gespeeld en hij vertelde dat hij hier ook last van had. Ik heb een aantal dagen later nog wat mensen gesproken en die vertelden dat ze gelukkig geen last van lag hadden. Deze maand zal er nog een bèta van de game verschijnen, dus hopelijk zal alles dan wel goed werken.

Voorlopig oordeel
Battlefield 3 belooft een vette game te worden. De graphics en het geluid zijn helemaal top! Ook ben ik dol op de voertuigen die erin zitten, en zal ik me waarschijnlijk uren vermaken met het rondvliegen in jets. Ik vond het wel erg jammer dat mijn gamesessie enorm veel last van lag had. Laten we hopen dat dit in de bèta verholpen is. Je zou bijna vergeten dat de game ook nog een singleplayer en een co-op gaat krijgen. Battlefield 3 zal een nieuwe standaard neerleggen voor het shootergenre!

Battlefield 3 verschijnt op 27 oktober voor de pc, Xbox 360 en de PlayStation 3. De game zal ook voor de Nintendo Wii U verschijnen.