Preview: Battlefield 4

-

Op de gelukkig een stuk rustigere persdag op de gamescom greep ik mijn kans. Ik ging in de rij staan om Battlefield 4 te proberen. De rij was, ondanks het feit dat het gewone publiek nog niet naar binnen mocht, aanzienlijk. Dit kwam door de achtduizend wildcards, waardoor achtduizend gelukkige bezoekers op de persdag al naar binnen mochten. Maar mijn perskaart gunde mij toch al snel een plekje vooraan in de rij, alwaar ik al snel vergezeld werd door pers en zelfs een paar hoge omes van Nintendo die ook de game wilden proberen. Na een luidruchtige trailer en een Duitstalig filmpje over voice-acting mochten we met 32 man naar binnen om een staanplaats te namen achter een van de pc's die aanwezig waren. Er waren (nu al) een paar buiten werking, iets wat waarschijnlijk te wijten is aan de mokerslagen die BF4 op een pc loslaat als je de game op volle toeren wilt draaien. Maar na een korte instructie mochten we losgaan!

Jetzt geht's los!
De map waarop we mochten gaan spelen droeg de titel Paracel Storm, en bestond uit zee met daarin eilanden, omringd door een veelvoud aan schepen van diverse formaten. Op deze gloednieuwe map konden we de nieuwe gamemode Obliteration spelen. Deze gamemode vereist even wat uitleg. In Obliteration moet je als team objectives opblazen, terwijl je tegelijk jouw objectives moet verdedigen. Dit opblazen moet gebeuren middels één bom, welke door een speler moet worden gedragen. Deze bom is duidelijk aangegeven op zowel de map als de HUD, zodat je constant weet waar de bom zich bevindt. Zodra je de bom oppakt ben je dus door het hele vijandelijke team te zien en staat er dus in principe een groot neonbord met schiet mij op je hoofd. Het is op dat moment aan je team om je veilig naar een objective te loodsen.

Geordende chaos
De map die we mochten spelen leende zich erg goed voor het speltype. Paracel Storm is een map opgedeeld is kleine eilandjes, waarop allerlei loopgraven en gebouwen verdeeld zijn. Daaromheen liggen allerlei marineschepen (volledig bestuurbaar), waarmee je de aanval in kunt. Van grote kruisers tot kleine kanonneerbootjes, je kunt ermee losgaan. Een belangrijk detail is de nieuwe golftechniek die DICE in de nieuwe Frostbite 3-engine heeft ingebouwd. Deze golven belemmeren het zicht regelmatig (als het weer slecht is) en geven jetski's dus een goede gelegenheid om op geniepige wijze rond te varen. Het weer is hiervoor erg belangrijk, iets wat golfslag en zicht beïnvloed. Qua klassen is het het bekende verhaal: Assault, Recon, Support en Engineer. Hierin is weinig veranderd ten opzichte van BF3, daar op het eerste opzicht alleen de wapens anders zijn. Het terrein is nog meer van invloed en op nog meer manieren te vernielen.
Iets wat een extra vermelding verdient is het geluid. De kogelinslagen zijn zo realistisch en goed gemixt dat je er kippenvel van krijgt. Deze extra laag realisme maakt deze game tot een beleving an sich.

Voorlopig oordeel
Battlefield 4 legt de lat weer een stukje hoger. Grafisch is het een genot voor het oog en qua gameplay lijkt het allemaal op rolletjes te lopen. Het geluid is ontzettend goed en het level vol leuke tactische mogelijkheden. Ik kon de game spelen op pc, waarop deze game volledig tot zijn recht kan komen. Er waren al een paar pc's overleden in de demoruimte, maar voor de echte pc-gamer gaat deze game een must-have zijn. De next-gen consoles zullen ongeveer vergelijkbare plaatjes op je tv kunnen toveren, gezien de (theoretische) kracht van deze machines. Ik ga mijn exemplaar van Battlefield 4 alvast pre-orderen. Jij ook?