
Trailer
Gratis DLC voor Another Crab's Treasure duikt op
gisterenDe kreeftachtige soulslike Another Crab's Treasure gaat een goed jaar beleven. 2025 - a.k.a. Year of the Crab - zit vol met gratis updates en nieuwe...
Op 25 september 2018, een dag voor mijn verjaardag, begon mijn avontuur bij Gameliner. Wat begon als een sprong in het diepe, groeide uit tot een van de meest bepalende ervaringen in mijn leven. Nu, terwijl ik terugkijk op deze bijzondere reis, voelt het alsof ik een familie heb gevonden binnen de gamejournalistiek. Dit artikel schrijf ik ter ere van het 20-jarig bestaan van Gameliner, maar vooral als een persoonlijk eerbetoon aan de website die mijn leven op zoveel manieren heeft verrijkt. Wat begon als een simpele sollicitatie, veranderde niet alleen mijn kijk op de game-industrie, maar gaf me kansen en vriendschappen die ik nooit voor mogelijk had gehouden.
Claudia en de Payday-gang op gamescom 2023
Al sinds mijn kindertijd wist ik dat ik later iets met games wilde doen. De vraag was alleen: wat? Na de middelbare school koos ik voor een studie game design, met de hoop zelf games te ontwikkelen. Dat bleek op dat moment vanwege verschillende persoonlijke redenen niet de juiste weg voor mij. Daarna probeerde ik het als eSporter in Hearthstone en Heroes of the Storm, maar de top bereiken is makkelijker gezegd dan gedaan. Vervolgens wilde ik me wagen aan YouTube en livestreaming, maar dat bleef bij een voorzichtig uitgewerkt businessplan. Toch bleef ik vastberaden: mijn leven moest draaien om games, op welke manier dan ook. Mijn passie voor gaming was te groot om het slechts bij een hobby te laten.
Toen ik op een dag door Facebook scrolde, zag ik een vacature voor een redacteur bij Gameliner. Op dat moment werkte ik als freelance ghostwriter, dus ik had niets te verliezen. Na een kort, maar prettig gesprek met Alex, de eigenaar van Gameliner, kreeg ik de kans om nieuwsberichten, reviews en opiniestukken te schrijven. Zonder het toen te beseffen, had ik eindelijk mijn plek in de game-industrie gevonden. Een plek waar mijn liefde voor games en mijn schrijftalent samenkwamen. En nog belangrijker: een plek waar ik mezelf kon zijn en waar mijn enorme nerderigheid werd gewaardeerd.
Zelfs als baby had Claudia al een gamecontroller in haar handen
Schrijven was altijd iets waar ik goed in was, maar ik had nooit overwogen om er serieus werk van te maken. Gameliner veranderde dat. Vanaf het moment dat ik begon te schrijven voor de site, groeide mijn interesse in de Nederlandse taal en journalistiek. Het bleef niet alleen bij interesse; ik zag mijn schrijfvaardigheden met de jaren verbeteren. Kritisch kijken naar mijn eigen teksten en leren van collega’s hielpen me om steeds beter te worden. Ik mocht zelfs een tijdje als eindredacteur met de spreekwoordelijke rode pen aan de slag. Maar boven alles gaf Gameliner me een stem – een manier om mijn gedachten en gevoelens over games met de wereld te delen.
Daarnaast gaf Gameliner me de kans om mijn liefde voor videogames opnieuw te ontdekken. Natuurlijk had ik altijd van games gehouden, maar door het recenseren van zoveel verschillende titels kwam ik in aanraking met genres en series die ik anders misschien nooit had geprobeerd. Games zijn niet alleen entertainment, maar een kunstvorm, en dat ben ik door Gameliner nog meer gaan waarderen. Ik ontdekte hoe ontwikkelaars subtiele details in hun werelden verwerken, hoe verhalen verteld worden door gameplay en hoe innovatie steeds weer de industrie vooruit helpt. Het veranderde niet alleen hoe ik games speelde, maar ook hoe ik ze beleefde.
Patrick, Bram en Claudia tijdens gamescom Opening Night Live 2023
Voordat ik bij Gameliner begon, volgde ik het gamenieuws al jaren. Ik dacht dat ik wist hoe de industrie in elkaar zat. Maar pas toen ik zelf naar persbijeenkomsten en evenementen zoals gamescom ging, besefte ik hoeveel er achter de schermen gebeurt. Het spreken met ontwikkelaars en PR-medewerkers gaf me inzichten die ik anders nooit had gekregen. De industrie heeft prachtige kanten, maar ook minder mooie, en het was een ware eye-opener om dat zelf te ervaren. Ik leerde over de uitdagingen van game-ontwikkeling, de zakelijke kant van de industrie en de impact van trends zoals live service-games en microtransacties.
Naast schrijven dook ik ook in andere mediavormen. Een aantal jaren streamde ik voor Gameliner elke woensdagavond, was ik in bijna elke podcast te horen en uiteindelijk ook te zien, en ben ik via Gameliner zelfs een keer te gast geweest bij het Jeugdjournaal voor hun segment over de 25ste verjaardag van Pokémon. Podcasting en livestreaming met m'n smoel voor de camera waren dingen waar ik me niet eerder mee had beziggehouden. Als introvert vond ik het in het begin verschrikkelijk om voor de camera te staan. De eerste zes maanden dronk ik standaard een fles wijn voordat ik live ging, gewoon om mijn zenuwen te bedwingen. Maar uiteindelijk werd livestreamen en podcasten voor mij als een tweede natuur, en dat gaf me een enorm gevoel van zelfvertrouwen. Waar ik vroeger nauwelijks durfde te spreken in een groep, kon ik nu zonder aarzeling een live-uitzending verzorgen of een interview afnemen met een game-ontwikkelaar. Dat is een persoonlijke groei waar ik oprecht trots op ben.
Claudia streamt Genshin Impact in cosplay
Het blijft ook nog altijd een bijzonder gevoel om games te mogen spelen voordat ze uitkomen. Als kind had ik nooit gedacht dat ik ooit als pers naar grote beurzen zou gaan en vroege builds van games zou testen, of met mijn favoriete ontwikkelaars zou kunnen spreken. Toch werd dat realiteit door Gameliner. Het is een voorrecht om reviews te schrijven en met ontwikkelaars te kunnen praten over hun visie. Dat zijn momenten die ik koester en nooit als vanzelfsprekend zal beschouwen. Van exclusieve speelsessies tot diepgaande interviews, elke kans om iets nieuws te ontdekken voelt als een eer en een herinnering aan hoe ver ik ben gekomen als redacteur.
Maar misschien nog belangrijker dan de games zijn de mensen die ik heb ontmoet. De redactie van Gameliner is meer dan een groep collega’s; het zijn vrienden geworden. Samen delen we een passie voor games en dat maakt het werk zoveel leuker. Zonder hen was deze reis nooit zo bijzonder geweest. De samenwerking, de discussies over games en de gedeelde ervaringen op evenementen hebben ervoor gezorgd dat Gameliner niet alleen een werkplek is, maar een gemeenschap waarin ik me thuis voel. Hier heb ik vrienden voor het leven gemaakt, mensen die me inspireren en motiveren, en dat is al helemaal onbetaalbaar.
De Gameliner-redactie tijdens het afscheid van Eindbaas Alex
Nu, jaren later, besef ik pas echt hoe groot de impact van Gameliner op mijn leven is geweest. Ik had als kind nooit kunnen voorspellen dat ik hier zou eindigen. Toch kan ik met zekerheid zeggen dat dit de juiste plek voor mij is. Gameliner gaf mij de kans om mijn passies voor games en schrijven te combineren, en dat is iets wat ik altijd zal koesteren. Elke dag dat ik een artikel schrijf, voelt als een bevestiging dat ik de juiste keuze heb gemaakt om dit als de volgende evolutie van mijn grootste hobby te ervaren. Twintig jaar Gameliner is een mijlpaal, niet alleen voor de site, maar ook voor iedereen die eraan heeft bijgedragen. Voor mij is het meer dan een website; het is een deel van mijn leven geworden. En daar ben ik dankbaar voor. Ik hoop nog vele jaren deel uit te maken van deze bijzondere gemeenschap en nog meer verhalen te delen over de wereld van videogames, een wereld die me altijd zal blijven fascineren. Dank je wel, Gameliner, voor alles, en op naar de volgende zes jaar!
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
Trailer
De kreeftachtige soulslike Another Crab's Treasure gaat een goed jaar beleven. 2025 - a.k.a. Year of the Crab - zit vol met gratis updates en nieuwe...
Trailer
De sci-fi first-person shooter La Quimera heeft een releasedatum te pakken. Deze werd vrijgegeven in een knallende gameplaytrailer vol met...
Opinion
Pc gamers hebben sinds dit weekend toegang tot The Last of Us Part II. Het wachten was het waard, want je hebt direct toegang tot de ultieme versie van...
Review
Claudia heeft in de point-and-click puzzel roguelike Blue Prince haar eerste nominatie voor GOTY te pakken. Is het een hot take, of een nieuwe hidden gem?
1 maart 2025 om 16:20
Wat een mooi en oprecht verhaal, Claudia. Tof dat je ook uit je comfortzone gestapt bent en op persoonlijk vlak gegroeid bent in de afgelopen zeven jaar. Uit de podcasts, livestreams en YouTube-video's zou je niet opmaken dat dit dingen waren waar je ooit meer moeite mee had. Lekker bezig, op nog vele jaren in de industrie!
2 maart 2025 om 21:08
Prachtig geschreven opiniestuk Claudia. Je brengt jouw avontuur met Gameliner mooi en puur onder woorden. Was toch wel speciaal en ontroerend om te lezen.