Preview: Blood West - Als een 'Thief' in de nacht
Ik ben vervloekt - dat idee spookt soms door mijn hoofd. Dat krijg ik ervan, wanneer ik eenmalig verkondig dat we meer 'weird west' games nodig hebben. Sindsdien wordt elke titel met 'west' in de naam mijn kant opgevuurd als één van de zes revolverkogels uit de chamber der actiegames. Ja, ik mocht aan de slag met Evil West, Weird West, West of Dead, enzovoorts. Gelukkig kon Anita eventjes een pauze voor mij regelen door het schot hagel genaamd Hard West 2 op te vangen, maar nu ben ik terug van mijn westerse pauze en weet je - ik wil bloed zien. Gelukkig kon de ontwikkelende uitgever Hyperstrange die behoefte bevredigen door mij alvast een code te sturen van Blood West. Van alle vreemde westerse games die ik gespeeld heb, weet ik nu al één ding zeker: Blood West is de titel met de meeste (en soms ook onfortuinlijke) ambitie. Benieuwd naar meer? Volg mij dan door deze preview van Blood West!
Deze bloedsporen leiden nergens naar
In Blood West begin je als een morsdood lijk twee meter onder de grond. Al snel word je opgegraven en weer tot leven gewekt wanneer de spirits van het wilde westen jou nodig hebben. Het gehele land wordt geteisterd door dwalende monsters, bloedzuigende mutanten, enzovoorts. Aan jou de taak om de frontier te bevrijden van een kwade vloek. Met de minimale informatie ga je op pad. Blood West weet een simpel plot aan te bieden waar de meeste gunslingers zich wel in kunnen vinden. Graag mol ik wat monsters, dus bedankt voor het excuus om mij nu te gaan misdragen. Ik ben benieuwd of Hyperstrange uiteindelijk wel een aangrijpend narratief weet te produceren, want tot nu toe voel ik mij nog niet echt verbonden met het verhaal. Het gebrek aan levendige NPC's en wat meer nuance in het plot dragen hier aan bij. Maar goed, gelukkig heeft Blood West nog meer in de saloon staan.
Het eerste wat je opvalt aan deze low-res en low-poly 3D wereld is hoe het de inspiraties met trots op de borst draagt. Ik kreeg meteen flashback naar de eerste Thief-games vanwege de stijl, maar ook de manier hoe gameplay wordt benaderd. Blood West is een rasechte stealth-game - en tegenwoordig is dit een zeldzaam ras. Dit betekent dat vijanden niet alleen letten op jouw locatie, maar ook hoe veel lawaai je maakt. Middels een oogje en een oortje op je UI weet je hoeveel kabaal je aan het maken bent. Aangezien je zeker in de beginfase van de game niet opgewassen bent tegen de brute kracht van de vele monsters, doe je jezelf er wijs aan om als een dief in de nacht je rond te bewegen. De stealth-gameplay geeft de titel een unieke insteek, maar het is nog niet zo verfijnd als bijvoorbeeld een Gloomwood. Dit heeft mede te maken met hoe uitgerekt een groot gedeelte van de game voelt. Je kan moeilijk efficiënt stealth-gameplay designen als de speler enorm veel ruimte heeft om zich voort te bewegen. Je gaat ook geen verstoppertje spelen in een weiland.
Een S.T.A.L.K.E.R. in het westen
De open omgevingen zorgen echter wel voor een andere soort vibe die Blood West overbrengt. Ja, want ga de lijst maar eens af: open gebieden, dodelijke monsters, gelimiteerde resources, lugubere omgevingen en het managen van je inventory door middel van het goed verpakken van je rugzak en het looten van overleden beesten. Je kan het nu al raden, maar ik kreeg flinke S.T.A.L.K.E.R. vibes van de gehele bedoeling. Het eeuwig donkere en lugubere 'weird west' is een uitstekende speeltuin voor de gamers die wel houden van een horrorachtige wereld die vol zit met gevaar en narigheid.
Dus nu hebben we het vooral gehad over de stijl en de uitstraling van Blood West. Het is duidelijk wat deze game precies wil zijn, maar wordt dat ook duidelijk gecommuniceerd in de gameplay-afdeling? Daar zijn er wat losse schroeven te vinden. Over het algemeen speelt Blood West prima. De geweren laten een impact achter en de melee-wapens doen waar ze voor gemaakt zijn. Blood West heeft echter een flinke lading aan extra gameplaysystemen, waardoor je soms niet meer het idee hebt dat de stealth een hoofdrolspeler is. Zo krijg je bijvoorbeeld negatieve traits wanneer je sterft. Na één dood vallen de consequenties nog mee, maar in de loop der tijd kunnen deze gevolgen uitgroeien tot een serieuze doorn in het oog. Stealth-gameplay draait gedeeltelijk om trial-and-error, dus het is een bijzondere keuze dat het de speler nog moeilijker gemaakt wordt wanneer het even niet vanzelf gaat.
Voorlopig oordeel van Bram Noteboom
De ambitie van Blood West is overduidelijk te spotten op het scherm. Het weet exact wat het wil zijn en het weet bij vlagen in de voetsporen van beste cultklassiekers van de afgelopen decennia te treden. Overambitieus is wel een term die mij te binnenschiet, wanneer ik kijk wat Blood West allemaal voor elkaar wil krijgen. Het overspoelt met gameplaysystemen, traits, enzvoorts, waardoor de kern van de game af en toe een beetje begraven lijkt te worden. Het is even afwachten hoe de finale 1.0 releasedatum eruit komt te zien, maar ik blijf Blood West in de gaten houden. Kom vooral in december terug, want dan kijken we hoe bloedstollend deze titel uiteindelijk geworden is.
Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Hyperstrange
Uitgever:
Hyperstrange
Release:
10 februari 2022
Reviewscore:
-
Platforms: