Preview: Castlevania: Lords of Shadow 2

Bijna drie jaar geleden verscheen Castlevania: Lords of Shadow. Deze game had mij aangenaam verrast. Ik was namelijk niet een al te grote fan van hack-and-slash-games, maar deze game heeft daar verandering in gebracht. Aankomende winter kunnen we aan de slag met het vervolg van deze game en de afgelopen E3 heb ik alvast even met deze game kunnen spelen.

Dracula vs. Satan
Het verhaal in dit deel speelt zich zo'n duizend jaar later af dan zijn voorganger. Je zal voor het eerst als Dracula kunnen spelen. Hij is opnieuw herrezen uit de dood, maar is wel verzwakt. Je moet zijn krachten dus weer terug weten te winnen. Daarnaast wordt Dracula ook nog eens bedreigd door Satan. Dracula moet een verbond maken met Death om Satan te verslaan.

Next-gen op current-gen
De demo die ik te spelen kreeg was vrij vroeg in de game. Het was dan ook vooral bedoeld als tutorial. Het eerste wat gelijk opvalt, zijn de graphics. De originele Castlevania: Lords of Shadow had al schitterende graphics en dit deel gooit er net een beetje meer bovenop. De game mag dan wel op de huidige consoles verschijnen als de next-gen consoles al beschikbaar zijn, maar grafisch gaat het bijna mee met de next-gen.

Zwaarden en klauwen
Tijdens de demo heb ik kennis kunnen maken met twee nieuwe wapens. Het eerste nieuwe wapen dat ik in mijn handen kreeg, was het Void Sword. Met dit zwaard kan je je levenspunten aanvullen door op je vijanden in te hakken. Dit kost je wel weer je Void Powers, zodat je het niet oneindig kan gebruiken. In de demo werden mijn Void Powers echter automatisch bijgevuld, dus dat maakte het wel heel erg simpel. Ik ging dan ook alleen dood tijdens het platformgedeelte. Gelukkig is dit allemaal een flashback en raak je al je krachten weer kwijt, dus dan zal het hopelijk weer wat pittiger worden.

Naast het Void Sword kon ik ook met de Chaos Claws aan de slag. Met dit wapen kan je het armor en de schilden van je vijanden kapotslaan. Dit zijn niet de enige nieuwe wapens. Er zullen nog veel meer wapens beschikbaar zijn die nog niet zijn aangekondigd.

Open wereld
De game zal voor het eerst in de serie een open wereld bevatten. Het vorige deel was erg lineair met een chapter select en weinig mogelijkheden om te verkennen. Dat zal nu dus veranderen. In mijn demo heb ik dit alleen nog niet kunnen meemaken. De game zal in het begin namelijk nog lineair zijn, maar na verloop van tijd zal de game steeds opener worden. Het zal echter niet als GTA worden waarin je in een grote open wereld wordt gedropt en van missie naar missie moet gaan.

Castlevania: Lords of Shadow 2 belooft een waardige opvolger te worden. De demo die ik heb gespeeld duurde ongeveer twintig á dertig minuten, maar ik wilde nog veel langer doorspelen. Het idee van een hack-and-slash-game in een open wereld klinkt heel erg interessant. Jammer genoeg heb ik dit niet kunnen beleven tijdens de E3, maar hopelijk gaat het goed uitpakken. Grafisch ziet de game er ook weer top uit! Terwijl bijna iedereen dit jaar uitkijkt naar de nieuwe consoles, mag deze game zeker niet worden vergeten voor de huidige generatie consoles.

Castlevania: Lords of Shadow 2 verschijnt deze winter voor de PlayStation 3, Xbox 360 en de pc.