Preview: Concrete Genie

Je hebt weleens van die games die er zeer veelbelovend uitzien, maar op de één of andere manier toch onder ieders radar blijven. Als je iemand vraagt naar welke game iemand uitkijkt, dan is er vrijwel niemand die volmondig Concrete Genie uitroept. Ik wel. Na het zien van de eerste trailer was ik direct geïnteresseerd. Het concept van de game spreekt mij erg aan en ik vind de kunst van graffiti zeer bijzonder. Bovendien heeft ontwikkelaar PixelOpus met Entwinted al een aardige game neer gezet. Het is nog even afwachten of Concrete Genie hieraan kan tippen, maar ik heb er goede hoop op.

Kan niet wachten

Eén van de grootste tegenvallers aan de gamescom van dit jaar is dat het mij niet is gelukt om Concrete Genie te spelen. De game was wel aanwezig op de beurs, maar het drukke schema hield mij tegen om het te kunnen spelen. En daar baal ik van, want ik kan eigenlijk niet wachten tot volgende maand om met die game aan de slag te gaan. Toch zal het wel moeten, want voor zover bekend verschijnt er voor de release geen demo van de game. Elke dag kijk ik naar de kalender en ben ik al aan het aftellen naar de dag dat Concrete Genie in mijn PlayStation 4 draait.

PixelOpus heeft de inspiratie voor deze nieuwe game gehaald uit Jet Set Radio. Ook in die game speelt graffiti een grote rol. Groot verschil is wel dat die game al negentien jaar oud is en dus is het fijn dat er een game wordt gemaakt in de tijdsgeest van vandaag de dag en met de technische mogelijkheden die nu tot onze beschikking staan. De rolschaatsen uit Jet Set Radio hebben het niet gehaald in Concrete Genie en dat is misschien maar beter ook, want de kleurige neon-graffiti vraagt gewoon je aandacht. Het is zonde als je daar in volle vaart voorbij skate op je rolschaatsen.

Kleurrijk karakter

Het kleine stadje Denska is het decor van deze ogenschijnlijk prachtige game, maar zo mooi versierd begint het allemaal niet. De stad is namelijk verlaten en vervuild. Het heeft in dat opzicht veel weg van het Amerikaanse Detroit. Je speelt als het jongetje Ash. Als hij ook maar even tijd en inspiratie heeft krabbelt hij er op los in zijn schetsboekje. Wanneer een aantal pestkoppen zijn schetsboek op een dag stelen en de pagina's eruit scheuren, zet Ash alles op alles om de pagina's weer terug te vinden. Al snel vindt hij een magische kwast waarmee hij graffiti kan aanbrengen. De beesten die hij met die kwast maakt komen tot leven en kunnen hem helpen in zijn zoektocht door de stad.

Door de kleurrijke graffiti komt de stad zelf ook weer tot leven. De kleurkeuze van je kunstwerken is van essentieel belang voor je avontuur, want het karakter van de beesten die je tekent wordt daardoor bepaald. Teken je bijvoorbeeld een wezen met rode verf, dan kan deze vuurspuwen. Maar als je kiest voor een andere kleur, dan heeft dat ook weer een andere uitwerking op het karakter van je tekening. Mocht je in het bezit zijn van een PlayStation VR-bril, dan heeft Concrete Genie nog twee speciale modi te bieden waarbij je deze kunt gebruiken.

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

Concrete Genie is zo'n verborgen pareltje waar menig gamer overheen kijkt. Volgens PixelOpus duurt de game zo'n vijf a zes uur en dat is wat mij betreft prima voor een game als dit. Zolang het maar niet de volle prijs kost. Ik ben blij dat deze game mij wel is opgevallen en ik kan niet wachten tot de game eenmaal is uitgebracht. Ondanks dat ik zelf geen PlayStation VR heb en daardoor niet alle modi kan spelen, heb ik enorm zin in deze game. Wachten duurt lang als je ergens naar uitkijkt.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Concrete Genie

-

Sony