Preview: Cryptmaster - Ik heb er geen woorden voor

Ik ben een raar mens. Ik houd dus ook van rare games. Af en toe komt er iets op je pad dat gewoon heerlijk vreemd is. Toen mij werd gevraagd of ik zin en tijd had om de demo van een rare game met vreemde vibes uit te proberen, hoefde ik daar natuurlijk geen seconde over na te denken. Dungeon Crawler Cryptmaster is zo'n heerlijk vreemde game en die heb ik even aan de tand gevoeld.

Letter voor letter

Cryptmaster is een Dungeon Crawler die draait om letters en woorden. Vroeger had je van die games waarbij je een woord of een zin moest typen om je personage iets te laten doen. Dit is ook ongeveer zo'n game, maar dan anders. Je bevindt je in een crypte die de wereld tussen leven en dood schijnt te zijn en je bent blijkbaar zelf dood. Met een party van vier dode personages moet je je door de crypte zien te begeven, begeleid door de Cryptmaster. Dit skelet legt je uit dat je een alziend oog moet weten te overtuigen dat je niet dood bent, zodat je uit de crypte kunt. In de demo heb ik het eerste stuk kunnen spelen waarbij je verschillende kamers van de crypte kunt verkennen en het alziend oog probeert te overtuigen dat je een levend wezen bent. Al met al grofweg een half uurtje aan gameplay.

De wereld is volledig zwart-wit, of zwart en een kleur die je kunt kiezen. De crypte bestaat uit verschillende kamers, soms met zijwegen of gebieden waar je alleen bij kunt komen door er iets speciaals voor te doen. De grafische stijl is misschien niet de mooiste, maar geeft wel een hele bijzondere sfeer. Het bouwt niet spanning op op de manier zoals horrorgames doen, waarbij je elk moment een jumpscare verwacht, maar het geeft je wel een beetje een akelig gevoel. Daarnaast is het voor het grootste gedeelte stil in de crypte. Het enige wat je hoort, zijn je eigen voetstappen en de voice-over van de Cryptmaster.

Cryptmaster preview

Het laatste woord

De Cryptmaster legt je uit dat je letters en woorden moet verzamelen, zodat je deze woorden later kunt gebruiken. Wanneer je door de crypte loopt, kom je af en toe schatkisten tegen. Deze kun je openen door het woord CHEST te typen. Elke kist bevat een voorwerp dat uit je verleden komt. Je kunt de Cryptmaster, door werkwoorden te typen, vragen om iets te doen met het voorwerp in de kist. Zo kun je bijvoorbeeld FEEL, SNIFF of LOOK typen en de Cryptmaster geeft je een antwoord over hoe het voorwerp in de kist eruitziet, ruikt, aanvoelt, smaakt etc. Je moet daarna raden welk voorwerp er in de kist zit. Raad je het voorwerp goed, worden de letters van het voorwerp aan één of meerdere van je personages toegekend. Vervolgens kun je raden welk woord er onder het portret van je personage staat, om één van hun vaardigheden vrij te spelen. Zie het een beetje als het raden van woorden in Galgje of het Rad van Fortuin.

De verschillende vaardigheden van je personages, zoals HIT, BOOT, YELL en ZAP, kun je vervolgens gebruiken in gevechten met vijanden. Je kunt, voordat je begint, kiezen of je gevechten in real-time of turn-based wilt spelen. Real-time wordt aanbevolen, dus dat is waar ik tijdens mijn eerste playthrough voor heb gekozen. Middels een zandloper wordt bepaald wanneer de vijand aanvalt. Met de verschillende vaardigheden kun je de vijand schade toebrengen, maar ook andere dingen doen, zoals jezelf genezen, of de zandloper verlengen. Wanneer je een vijand verslagen hebt, kun je een letter uit zijn naam uitkiezen om te kijken of deze in één of meerdere van de vaardigheden van je personages zit.

Cryptmaster preview1

Hoe krachtig zijn woorden?

Voordat je de game begint, kun je kiezen of je met toetsenbord, microfoon, controller of een combinatie van twee wilt spelen. Mijn eerste playthrough was enkel met toetsenbord en dat werkte eigenlijk best wel prima. Wanneer je niet zo snel kunt typen, is het wellicht wel handig om de combat op turn-based te zetten. Kun je echter wel snel typen, dan zul je hier geen problemen mee ervaren. Ik heb tijdens mijn tweede playthrough de microfoon uitgeprobeerd. Je moet wel hard genoeg praten en goed articuleren, maar de woorden worden goed herkend. Voor real-time combat is de microfoon echter wel iets te traag. Het duurt namelijk best wel een tijdje voordat het woord verschijnt, nadat je het uitgesproken hebt.

Gedurende mijn tijd in de crypte heb ik ook geleerd dat er standbeelden zijn die je kunnen genezen wanneer je een levend wezen bent. Gezien wij dood zijn, kunnen we daar dus geen gebruik van maken. De Cryptmaster raadde mij toen aan om het standbeeld te ontheiligen en vroeg mij te typen op welke manier ik dat wilde doen. De eerste keer typte ik HUMP en de tweede keer typte ik POOP. Beide commando's leidde tot een positief resultaat, waardoor ik me dus afvraag in hoeverre de Cryptmaster en de wereld reageren op wat je typt. Ik heb een aantal keren onzin-antwoorden getypt, waarop de Cryptmaster een vrij algemeen oneens antwoord teruggaf. Ik vraag me af of er speciale dingen zijn die je kunt typen, waardoor je speciale dialogen of andere dingen vrijspeelt. Een diepere laag in de game die je alleen ziet door specifieke antwoorden te geven, zou wel ontzettend gaaf zijn.

Cryptmaster preview2

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Cryptmaster is een bijzondere en rare game, en dat vind ik heerlijk. De gameplay met het typen of spreken van antwoorden, commando's en aanvallen is vrij uniek en lijkt de speelervaring niet in de weg te zitten. De visuele stijl is erg bijzonder en goed gekozen voor wat Cryptmaster voor game is. Ik hoop dat het verhaal wat meer diepgang heeft en dat er een tweede laag in het verhaal zit, die je alleen vrij kunt spelen door specifieke antwoorden te geven. Een beetje mysterie en mind-blowing heeft niemand namelijk ooit kwaad gedaan.

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Cryptmaster

-

Akupara Games