Preview: DJ Hero

Afgelopen zondag bracht Yordi een bezoek aan Gamekings Live in de MustSee bioscoop te Delft, waar hij de gehele dag werd getrakteerd op games die snel zullen gaan uitkomen (en waar we met veel smart op zitten te wachten). De line-up was er één om van te smullen en Yordi zou Yordi niet zijn als hij deze mooie dag niet met ons deelde in de vorm van een verslag en een preview van de volgende game: DJ Hero

De laatste game van de show was een nieuwe IP en komt van de makers van Guitar Hero. Je hebt je nu al een aantal jaren kunnen uitleven met een gitaar, dus vonden de mensen bij Activision het tijd voor iets nieuws. Met behulp van een draaitafel wordt jij namelijk de nieuwe DJ in de game met de titel, hoe kan het ook anders, DJ Hero. Het principe van de game is hetzelfde gebleven - je hebt nog steeds een highway met noten erop - maar de gameplay is natuurlijk totaal omgegooid. Je hebt op het nieuwe apparaatje, de draaitafel, drie knoppen tot je beschikking, waarmee je niet alleen maar op moet drukken, maar waarmee het ook de bedoeling is dat je af en toe scratcht. Elk liedje in de game is een combinatie van twee nummers, waarvan er meestal één in ieder geval wel bekend is bij de meesten onder ons. Met de groene en blauwe knop volg je vooral de voorgekauwde track, maar met de rode knop kun je zelf wat variatie brengen, waardoor je er echt je eigen mix van kunt maken. Wat veel mensen waarschijnlijk niet weten, en waar ik ook pas tijdens de presentatie achter kwam, is dat het ook mogelijk is om de mix te ondersteunen met je gitaar. Hier doet Activision natuurlijk goede zaken mee, omdat het gamers meer aantrekt om de game aan te schaffen: de gitaar bezitten de meesten namelijk al. Hoe vet is het dan om ook nog eens je eigen mix te maken, ondersteund door je maat die de mix voorziet van een stukje gitaargeluid? Deze feature werd overigens op de show gedemonstreerd door de Nederlandse kampioen van Guitar Hero, die gek genoeg een belabberde score van 95% neer wist te zetten. Als dat het niveau is van die kampioenschappen, ken ik nog wel een paar vrienden die hem eens een lesje kunnen leren. Maar goed, het gaat om DJ Hero en om de nieuwe ervaring die de game biedt. De kwaliteit van de game heeft mij in ieder geval overtuigd.

Tekken 6
Darksiders
FIFA 10