Preview: Evolve

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Vorige week gingen Ruud en ik (het gouden duo) samen op pad bij 2K Games om daar een hele middag als pro-gamers Evolve en Borderlands: The Pre-Sequel te spelen. In deze Gespeeld zal ik mijn bevindingen van Evolve beschrijven.

Eén versus vier
Evolve is een vermakelijke multiplayer-co-opgame. We verwachtten ook veel van deze creatie van de Left 4 Dead-ontwikkelaar. Een match speel je met zijn vijven. Waar je in de meeste games alleen tegen de monsters vecht, ga je in Evolve ook in de huid van het monster. Vier spelers nemen het op een buitenaardse planeet op tegen een speler die het monster speelt.

Aan het begin van het spel krijgt het monster een paar seconden de tijd om zich van het spawnpunt te verwijderen, waar de andere spelers (de hunters) gedropt zullen worden. Het monster heeft dan de taak om zoveel mogelijk dieren op de planeet op te eten, zodat zijn schild sterker wordt en hij na een tijdje kan gaan evolven. Hij kan dan uit een aantal nieuwe skills kiezen, waardoor zijn aanvallen krachtiger worden. De hunters moeten het monster echter weerhouden van eten en sporen hem daarom op, om vervolgens kogels door zijn kop te knallen.

Ruud is (g)een monster
Met een bak chips en een colaatje voor mijn neus keek ik eerst even toe hoe Ruud eens even ging laten zien hoe je iedereen in een paar minuten afmaakt met het monster. Je had het misschien niet verwacht, Ruud is zelf namelijk niet zo'n gespierd monster, maar hij was er vrij goed in. Eerder kreeg hij al een keer de kans om de game te spelen met een ander monster, waarvan hij destijds ook een Gespeeld schreef. Dit keer mocht hij aan de slag met een nieuwe creatie: Kraken. Deze gruwel met zijn tentakels en shit kan vliegen en van een afstand in de lucht een aantal krachtige aanvallen tegen de hunters doen. Ook kan hij tegen heuvels oplopen als zijn vliegkracht even op is, wat enorm handig is om te vluchten.

Het doet ons goed dat er door nieuwe monsters ook een heel ander soort gameplay ontstaat. Bij Goliath, het monster waarmee Ruud een tijdje terug speelde, kwam er alleen maar close-combat aan te pas. Kraken valt de andere spelers heerlijk aan zonder zijn spreekwoordelijke handen daarbij vies te maken. Ook ik was een uitverkorene om met het monster aan de slag te gaan. Na een korte briefing van een van de ontwikkelaars ging ik tactisch te werk door zoveel mogelijk te schuilen van de anderen en daarbij veel te eten. Hier moet je ook een beetje geluk bij hebben. De hunters kunnen je na een paar minuten al gevonden hebben, waardoor je moeilijk kunt evolven. Dan is het de kunst om zoveel mogelijk schade aan te richten bij de hunters, waarna zij ontsnappen of jij het hazenpad kan kiezen.

De vier klassen
Natuurlijk hebben we ook de hunters onder handen genomen. Deze hebben ieder een andere klasse met daarbij behorende skills en wapens. In de versie die wij speelden, waren er weer andere personages die de klassen vertegenwoordigden dan destijds bij Ruud het geval was. De Support kon bijvoorbeeld zijn hoofd gebruiken als drone om zo Kraken te zoeken en de Assault kan veel schade aanrichten met zijn zware machinegeweer of mijnen neerleggen. De Trapper en de Medic hebben een wat belangrijkere rol in de game, merkten we al snel. De Trapper kan een soort van grote bol, net zoals in de serie 'The Dome', om de spelers en het monster zetten, zodat deze laatst genoemde niet weg kan. Erg handig als je het monster al snel hebt gevonden en niet wilt dat hij weg gaat om meer te gaan eten. Bij de Medic spreekt het natuurlijk voor zich dat hij mensen weer kan healen. Deze speler doet er slim aan om van een afstand zijn sniper te gebruiken en soms naar de anderen toe loopt om ze beter te maken. Bij het spelen van het monster probeerden we de Medic dan natuurlijk ook als eerste uit te schakelen.

Co-op is ook écht co-op
Samenwerking was enorm van belang en het was daarom ook handig dat we naast elkaar zaten om zo de tactieken ter plekke met elkaar te bespreken. Je teamgenoten kunnen ook zomaar tegen andere kleinere monsters aan lopen en daarbij hulp nodig hebben van de rest. Je hoeft trouwens niet per se met vijf echte menselijke spelers aan de slag. De AI kan de rollen ook overnemen. Al is het bij de hunters veel leuker (maar ook makkelijker) als iedere hunter gespeeld wordt door een mens, zodat je met elkaar kunt overleggen hoe je het monster uit gaat schakelen.

Voorlopig oordeel
Wij hebben erg genoten van onze speelsessie van Evolve bij 2K. De makers van Left 4 Dead hebben bewezen dat ze het nog steeds in zich hebben om vermakelijke co-opgames te maken en we kijken uit naar nieuwe maps en monsters. Ik zelf heb één map en één monster gezien, en ik ben erg benieuwd naar de hoeveelheid die hier nog bij gaat komen bij de release van de game. Ook waren er maar een paar skills beschikbaar en deze lijst zie ik graag nog veel groter worden. De tijd zal het leren.

Evolve zal uitkomen op 21 oktober voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Lees meer