Preview: FIFA 10

Geplaatst: 22 september 2009 16:00
Afgelopen zondag bracht Yordi een bezoek aan Gamekings Live in de MustSee bioscoop te Delft, waar hij de gehele dag werd getrakteerd op games die snel zullen gaan uitkomen (en waar we met veel smart op zitten te wachten). De line-up was er één om van te smullen en Yordi zou Yordi niet zijn als hij deze mooie dag niet met ons deelde in de vorm van een verslag en een preview van de volgende game: FIFA 10

Na een korte pauze, waar je in de hal van de bioscoop games kon spelen die net uitgebracht zijn of zeer binnenkort uitkomen (WET, NFS: Shift, FIFA 10, Batman, DiRT 2 en UFC), was het tijd voor de voetbalgame die vorig jaar eindelijk 'die andere game' (zoals ze dat zeggen bij Gamekings) van de troon stootte. Het gaat dan natuurlijk over FIFA, die uiteraard ook dit jaar weer op de proppen komt met een nieuwe game. Aangezien FIFA 09 de beste voetbalgame was die ooit is uitgebracht, was het voor EA eigenlijk niet heel moeilijk om van FIFA 10 een nog betere game te maken. De basis is vorig jaar gelegd, dus waarom zou je niet voortbouwen om het beste van de game en misschien nog wat tweaken en als het kan een paar nieuwe features erin stoppen? Je raadt het al, dat is precies wat de ontwikkelaars dit jaar hebben gedaan, en ze hebben het niet rustig aan gedaan. Zeventig procent van de game ademt FIFA 09, maar de overige dertig procent is volgestopt met tweaks, nieuwe gameplay elementen en andere nieuwigheden. De grootste vernieuwing is de mogelijkheid om je spelers 360 graden te laten lopen. Hierdoor kun je niet meer 'hoekig' acht kanten op lopen, maar is het mogelijk om precies daar naartoe te rennen waar je ook je pookje van de controller op richt. Een ander nieuw element, wat we helaas niet te zien kregen, is de Set Piece Creator. Hiermee kun bij je dode spelmomenten, zoals vrije trappen en corners, precies regelen hoe jouw spelers lopen, om zo de ultieme aanval op te zetten. Denk hierbij aan de strafcorners uit het hockey, waar er allerlei ingewikkelde patronen bedacht worden om de tegenstander op het verkeerde been te zetten. Klinkt tof, maar het gevaar schuilt natuurlijk online. Wat nou als iemand het voor elkaar krijgt om een vrije trap zó op te zetten, dat je niet meer kan missen? EA heeft hierop gereageerd en heeft ook tijdens de show nog eens gezegd dat het in de eerste instantie online te gebruiken is, maar als het voor teveel onrust en te makkelijke goals zorgt wordt het gedegradeerd tot offline gebruik. Concluderend kun je zeggen dat FIFA 10 veel wegheeft van de voetbalgame die het vorig jaar was, maar dat het genoeg vernieuwing biedt om ook dit jaar weer hoge ogen te gooien.

Tekken 6
Darksiders
Operation Flashpoint: Dragon Rising