Preview: FIFA 14: een eerste analyse

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Joehoe, FIFA 14 is aangekondigd! Een heel grote verrassing is dat niet - het zou juist verrassend zijn als Electronic Arts had besloten om FIFA dit jaar maar eens over te slaan. Zo van jongens, nu is het wel even mooi geweest, we gaan er een jaar tussenuit. Na de aankondiging van de aankondiging (jaja, het is weer eens zover) weten we echter dat FIFA 14 eind dit jaar zal gaan verschijnen. Middels een persbericht zijn de eerste nieuwe features van de game bekendgemaakt. In deze preview duiken we dieper in dat persbericht en vertellen we je alles over de nieuwe voetbalsimulatie van Electronic Arts; compleet met ongezouten mening!

De bekroonde* gameplay van deze franchise is opnieuw verbeterd. FIFA 14 biedt een ongekend realistische voetbalervaring. Nieuwe functies bieden je de mogelijkheid om aanvallen op te bouwen over het middenveld, het wedstrijdtempo te dicteren en prachtige kansen te creëren. Dit resulteert in weergaloze voetbalwedstrijden met strategisch opgebouwde en messcherp afgemaakte aanvallen. De nieuwe functie Zuiver schieten en de gloednieuwe balfysica van FIFA 14 zorgen voor een compleet nieuwe schietervaring. Elk schot op doel voelt "echt" aan en de kick die je krijgt als je de bal erin knalt, is waanzinnig.

Jemig de pemig, de verrassing is compleet. Eindelijk heeft EA besloten om FIFA heel realistisch te maken. En wat dacht je van al die nieuwe functies, bijvoorbeeld de mogelijkheid om een aanval op te bouwen via het middenveld, Het MIDDENVELD, nota bene! Geen gedoe meer omdat je je verdedigers altijd rechtstreeks naar de aanvallers moest laten passen, want ja, via het middenveld was geen optie. En dan nog iets: we kunnen in FIFA 14 'prachtige kansen' gaan creëren, het is werkelijk ongelofelijk. Saaie aanvallen met nog saaiere doelpunten moeten dus tot het verleden gaan behoren... Oké, oké, in het voorgaande stukje wordt flink overdreven. Dit is natuurlijk het deel van het persbericht waarin EA ons met zwierige woorden en zinsneden probeert warm te maken voor hun nieuwe voetbalgame en dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen. Welke uitgever probeert zijn game immers niet op een zo mooi mogelijke manier te omschrijven? Verder is het natuurlijk voornamelijk marketingpraat; de enige echte 'eyecatcher' hier is de nieuwe functie Zuiver schieten, waar ik later nog op terugkom.

De afronding krijgt met Zuiver schieten een compleet nieuwe dimensie. Je kunt nu namelijk zelf bepalen op welk tempo en vanuit welke hoek je het doel wilt benaderen en de bal in het net wilt jagen. Zo voelt het nog lekkerder als je een bal goed raakt.

Jaja, dat klinkt allemaal een beetje vaag. Tenminste, toen ik dit voor het eerst zag had ik geen idee hoe ik dit precies in de game voor me moest zien. Ja, dat je nu het tempo en de hoek van waaruit je aan komt lopen kunt bepalen, dat snap ik, maar is dat nieuw? Kon je in eerdere FIFA's ook niet gewoon zelf weten vanuit welke kant je aan kwam lopen en of je dat op een dribbeltje of op sprintsnelheid deed? Na een klein onderzoekje en met hulp van onder andere deze video op YouTube van de website CVG kun je Zuiver schieten samenvatten als de ideale snelheid en hoek waarmee je met de bal aan je voet een actie kunt maken. Daarbij ben je natuurlijk afhankelijk van de posities van de verdedigers die er alles aan zullen doen om jou af te stoppen. Een bepaalde combinatie van hoek en snelheid kan dus de ene keer de juiste zijn en een goal opleveren, maar de andere keer juist uitmonden in een zwakke actie en balverlies.

Met Bal afschermen kun je tijdens dribbels op elke snelheid verdedigers afweren en de bal afschermen. Maar je kunt je tegenstander ook wegzetten om positie te kiezen voor het aannemen van een pass en ze vervolgens met een draai op het verkeerde been zetten om een kans te creëren.

Op het oog een interessante feature, maar naar mijn mening niet nieuw. Ook in bijvoorbeeld FIFA 13 had je al de mogelijkheid om de bal af te schermen tijdens het dribbelen (met behulp van de triggers op de controller). Op die manier heb je meer controle over de bal en dus ook meer kans om - al dan niet in combinatie met een trucje - de verdediging te verschansen. Leuk dus, maar het basisprincipe hiervan is al eerder geïntroduceerd; deze keer zal alles hier en daar wat verbeterd zijn ten opzichte van vorige delen.

Door Dribbelcontrole bij sprint kunnen spelers nu op volle snelheid in elke richting draaien. Daardoor staan ze sterk in 1-op-1-duels met achterhoedespelers. Variabele Dribbelcontrole zorgt voor meer balcontrole bij een sprint. Vooral voor vaardige spelers biedt dit meer mogelijkheden om tijdens een sprint de bal aan de voet te houden.

Dit zou je goed kunnen zien als een soort uitbreiding op het vorige punt, waarbij de feature Bal afschermen ook is toegepast op het moment dat je aan het sprinten bent. In de vorige delen van FIFA was het soms lastig om de bal in volle sprint goed te controleren. Sterker nog, dit was haast onmogelijk en je moest van tevoren al een redelijk goede lijn uitgekozen hebben om door de verdediging heen te kunnen sprinten. Met deze Dribbelcontrole bij sprint lijkt het erop dat spelers tijdens het sprinten meer de vrijheid krijgen om tussen de verdediging door te dribbelen... eh... sprinten. Niet gek, alleen zal EA er wel voor moeten zorgen dat de aanvallers hierdoor niet te sterk - of te 'overpowered' - worden. Het zal daarom een onderdeel zijn dat flink getest moet worden alvorens het in de uiteindelijke game gestopt kan worden.

Naast alle vernieuwingen in de gameplay heeft FIFA 14 een compleet nieuwe invulling gegeven aan het speltype Carrière. Door het Wereldwijd scoutnetwerk komt de wereld van de professionele scouting echt tot leven. Zet je eigen ideale scoutnetwerk op en speur het hele jaar naar nieuw talent. Scouts beoordelen voetballers van over de hele wereld en analyseren hun specifieke voetballende eigenschappen.

Er is elk jaar wel een bepaald aspect van de Carrière modus die speciaal onder handen wordt genomen, en dit keer is dat blijkbaar het scoutnetwerk. Ik zie mogelijkheden om jonge talenten - en misschien zelfs al wel jeugdspelers - weg te kapen bij andere clubs om ze vervolgens zelf op te leiden tot wereldspelers. Als dat zou kunnen, dan geeft het in ieder geval een extra stimulans om niet na elk seizoen van club te wisselen. Investeer je speciaal in nieuwe talenten, dan wil je die toch ook zien opgroeien binnen je club en ze meemaken vanaf hun debuut tot hun miljoenenverkoop.

Al met al genoeg nieuwe features zo bij de aankondiging, en je kunt er donder op zeggen dat we de komende maanden mondjesmaat steeds meer over FIFA 14 te weten gaan komen. De game zal dit najaar beschikbaar zijn; in ieder geval op de huidige generatie consoles en misschien ook wel op de consoles uit de volgende generatie. Bevestigd is dat echter nog niet, dus op die aankondiging zullen we geduldig moeten wachten.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot FIFA 14

Series

FIFA

Uitgever

Electronic Arts

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 2, PlayStation Portable, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Wii, PlayStation Vita, Nintendo 3DS, PlayStation 4, Xbox One, Mobile

Releasedatum

26 september 2013

Ontwikkelaar

EA Sports

Gameliner Awards

-

Lees meer