Nieuws
FIFA 14 World Cup-modi nu te downloaden
30 mei 2014Electronic Arts heeft bekendgemaakt dat de twee gratis World Cup-modi voor FIFA 14 nu beschikbaar zijn. De Ultimate Team World Cup-modus is te...
Joehoe, FIFA 14 is aangekondigd! Een heel grote verrassing is dat niet - het zou juist verrassend zijn als Electronic Arts had besloten om FIFA dit jaar maar eens over te slaan. Zo van jongens, nu is het wel even mooi geweest, we gaan er een jaar tussenuit. Na de aankondiging van de aankondiging (jaja, het is weer eens zover) weten we echter dat FIFA 14 eind dit jaar zal gaan verschijnen. Middels een persbericht zijn de eerste nieuwe features van de game bekendgemaakt. In deze preview duiken we dieper in dat persbericht en vertellen we je alles over de nieuwe voetbalsimulatie van Electronic Arts; compleet met ongezouten mening!
Jemig de pemig, de verrassing is compleet. Eindelijk heeft EA besloten om FIFA heel realistisch te maken. En wat dacht je van al die nieuwe functies, bijvoorbeeld de mogelijkheid om een aanval op te bouwen via het middenveld, Het MIDDENVELD, nota bene! Geen gedoe meer omdat je je verdedigers altijd rechtstreeks naar de aanvallers moest laten passen, want ja, via het middenveld was geen optie. En dan nog iets: we kunnen in FIFA 14 'prachtige kansen' gaan creëren, het is werkelijk ongelofelijk. Saaie aanvallen met nog saaiere doelpunten moeten dus tot het verleden gaan behoren... Oké, oké, in het voorgaande stukje wordt flink overdreven. Dit is natuurlijk het deel van het persbericht waarin EA ons met zwierige woorden en zinsneden probeert warm te maken voor hun nieuwe voetbalgame en dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen. Welke uitgever probeert zijn game immers niet op een zo mooi mogelijke manier te omschrijven? Verder is het natuurlijk voornamelijk marketingpraat; de enige echte 'eyecatcher' hier is de nieuwe functie Zuiver schieten, waar ik later nog op terugkom.
Jaja, dat klinkt allemaal een beetje vaag. Tenminste, toen ik dit voor het eerst zag had ik geen idee hoe ik dit precies in de game voor me moest zien. Ja, dat je nu het tempo en de hoek van waaruit je aan komt lopen kunt bepalen, dat snap ik, maar is dat nieuw? Kon je in eerdere FIFA's ook niet gewoon zelf weten vanuit welke kant je aan kwam lopen en of je dat op een dribbeltje of op sprintsnelheid deed? Na een klein onderzoekje en met hulp van onder andere deze video op YouTube van de website CVG kun je Zuiver schieten samenvatten als de ideale snelheid en hoek waarmee je met de bal aan je voet een actie kunt maken. Daarbij ben je natuurlijk afhankelijk van de posities van de verdedigers die er alles aan zullen doen om jou af te stoppen. Een bepaalde combinatie van hoek en snelheid kan dus de ene keer de juiste zijn en een goal opleveren, maar de andere keer juist uitmonden in een zwakke actie en balverlies.
Op het oog een interessante feature, maar naar mijn mening niet nieuw. Ook in bijvoorbeeld FIFA 13 had je al de mogelijkheid om de bal af te schermen tijdens het dribbelen (met behulp van de triggers op de controller). Op die manier heb je meer controle over de bal en dus ook meer kans om - al dan niet in combinatie met een trucje - de verdediging te verschansen. Leuk dus, maar het basisprincipe hiervan is al eerder geïntroduceerd; deze keer zal alles hier en daar wat verbeterd zijn ten opzichte van vorige delen.
Dit zou je goed kunnen zien als een soort uitbreiding op het vorige punt, waarbij de feature Bal afschermen ook is toegepast op het moment dat je aan het sprinten bent. In de vorige delen van FIFA was het soms lastig om de bal in volle sprint goed te controleren. Sterker nog, dit was haast onmogelijk en je moest van tevoren al een redelijk goede lijn uitgekozen hebben om door de verdediging heen te kunnen sprinten. Met deze Dribbelcontrole bij sprint lijkt het erop dat spelers tijdens het sprinten meer de vrijheid krijgen om tussen de verdediging door te dribbelen... eh... sprinten. Niet gek, alleen zal EA er wel voor moeten zorgen dat de aanvallers hierdoor niet te sterk - of te 'overpowered' - worden. Het zal daarom een onderdeel zijn dat flink getest moet worden alvorens het in de uiteindelijke game gestopt kan worden.
Er is elk jaar wel een bepaald aspect van de Carrière modus die speciaal onder handen wordt genomen, en dit keer is dat blijkbaar het scoutnetwerk. Ik zie mogelijkheden om jonge talenten - en misschien zelfs al wel jeugdspelers - weg te kapen bij andere clubs om ze vervolgens zelf op te leiden tot wereldspelers. Als dat zou kunnen, dan geeft het in ieder geval een extra stimulans om niet na elk seizoen van club te wisselen. Investeer je speciaal in nieuwe talenten, dan wil je die toch ook zien opgroeien binnen je club en ze meemaken vanaf hun debuut tot hun miljoenenverkoop.
Al met al genoeg nieuwe features zo bij de aankondiging, en je kunt er donder op zeggen dat we de komende maanden mondjesmaat steeds meer over FIFA 14 te weten gaan komen. De game zal dit najaar beschikbaar zijn; in ieder geval op de huidige generatie consoles en misschien ook wel op de consoles uit de volgende generatie. Bevestigd is dat echter nog niet, dus op die aankondiging zullen we geduldig moeten wachten.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
EA Sports
Uitgever:
Electronic Arts
Release:
26 september 2013
Reviewscore:
Platforms:
Nieuws
Electronic Arts heeft bekendgemaakt dat de twee gratis World Cup-modi voor FIFA 14 nu beschikbaar zijn. De Ultimate Team World Cup-modus is te...
Nieuws
Electronic Arts heeft bekendgemaakt dat de gratis World Cup-modi voor FIFA 14 uitgesteld zijn. Het gaat om de Ultimate Team World Cup-modus en de World...
Nieuws
Electronic Arts heeft bekendgemaakt dat de PlayStation 4- en Xbox One versies van FIFA 14 een World Cup modus krijgt. Deze modus is helemaal gratis en...
Nieuws
FIFA 14 krijgt volgende week een gratis update die FIFA World Cup Brazil naar de Ultimate Team-modus brengt. De update verschijnt op 29 mei en zal...