Preview: GRID Autosport - Deel 4

-

In dit vierde en laatste deel van deze artikelreeks rondom GRID Autosport, ga ik dieper in op zaken die de game werkelijk kunnen maken of breken. De algehele ervaring komt aan bod, waardoor onder andere de audiovisuele prestaties en de feel van de game worden belicht. Eerder werd de basis, de mix tussen simulatie en arcade en het vijftal disciplines, van GRID Autosport al duidelijk en zijn zowel de auto's als de tracks besproken, vandaag zullen tevens de multiplayeropties even langskomen.

Oog en oor
Hoewel sommigen nog altijd hun vraagtekens zetten bij het feit dat GRID Autosport slechts voor de oude generatie consoles, de PlayStation 3 en Xbox 360, verschijnt, had ik het geluk de vroege versie van de game op de pc te mogen spelen. Op een aardige pc ziet GRID Autosport er heerlijk uit. Auto's spatten van je scherm af en tracks zijn levendig, ook al zou het publiek nog wel wat extra detail kunnen gebruiken. Vooral de lichteffecten van de zon en de koplampen in nachtraces vallen op. Dit zorgde ervoor dat ik binnen enkele minuten helemaal in deze autosportwereld zat en deze ook niet snel meer wilde verlaten.

Daarnaast draagt ook de audio erg bij aan de ervaring. Het publiek schreeuwt de longen uit het lijf wanneer je langs komt zoeven, maar vooral de motoren van de wagens laten je huiveren. Daarnaast is er veel extra audio aanwezig, die je zelfstandig op kunt vragen. Zo dient de d-pad (mocht je met een controller spelen) onder andere voor het aanvragen van je eigen positie, de ernst van de schade aan je auto en de positie van je teamgenoot. Dit is handig en gebruikte ik meermaals tijdens de verschillende evenementen. Daarnaast is de muziek in de menu's door de combinatie van uiteenlopende elektronische deuntjes ook weer lekker oppeppend.

Gevoel van snelheid en mogelijkheden
De racefan zit er wellicht al enige dagen op te wachten: hoe speelt GRID Autosport nou precies? Eerder had ik het al over de balans die men probeert te vinden tussen simulatie en arcade, en dat is precies hoe de game speelt. De besturing is in het eerste uur even wennen, wellicht omdat ik de laatste tijd andere racegames heb gespeeld, maar voelt daarna aan als een tweede natuur. De game voelt daarnaast retesnel aan, al wil dat nog wel lichtelijk verschillen tussen de disciplines.

Hoewel ik in het eerste deel van deze artikelreeks al aangaf dat de game vrij gemakkelijk is, is het natuurlijk mogelijk om het zo moeilijk te maken als je zelf wilt. De verschillende opties, zoals ABS, tractiecontrole en een eventuele ideale lijn, zijn allemaal weer in of uit te schakelen. Zonder de ideale lijn krijgt GRID Autosport de onvoorspelbaarheid van de eerdere GRID-delen mee, maar met deze lijn neigt de game meer naar een Forza, alleen dan nog steeds wat minder voorspelbaar. Het algehele gevoel tijdens het racen is heerlijk, zeker doordat er bij bepaalde disciplines nu tijdstraffen worden gegeven voor afsnijden en er nu ook tussentijden worden getoond. Alle nieuwe onderdelen van GRID Autosport tillen deze GRID-game werkelijk naar een hoger niveau.

Samen naar de finish
Ik had deze artikelreeks graag af willen sluiten met een duidelijk inzicht in het online component van GRID Autosport, maar helaas heb ik deze modus amper tot niet kunnen testen. Duidelijk is wel dat Codemasters deze GRID een aanzienlijk langere levensduur wil geven dan zijn voorganger. Zo zal er een Call of Duty-/Battlefield-esk progressiesysteem aanwezig zijn in de online multiplayer. Sowieso level je, net als in de carrière, per discipline en unlock je daardoor specifieke dingen, denk vooral aan auto's, die op de desbetreffende discipline slaan. Daarnaast zullen er mogelijkheden zijn om enkele races, kampioenschappen en wekelijkse challenges te volbrengen. Dit alles hangt nauw samen met Racenet, wat ook de mogelijkheid met zich meebrengt om samen met je vrienden te opereren in een clan.

Naast de online multiplayermogelijkheden, zal er ook een splitscreenoptie aanwezig zijn, zelfs op de pc. Het is duidelijk dat men zich bij Codemasters bewust is van de kracht van GRID Autosport, namelijk het racen zelf. Door de grote hoeveelheid tracks, auto's en disciplines, kan GRID Autosport een blijvertje worden om naast elkaar op de bank of achter het bureau te spelen. Door de vele opties om de moeilijkheidsgraad in te stellen, kan bovendien iedere speler, ongeacht zijn of haar niveau, lekker meedoen.

Voorlopig oordeel
Na het vier dagen uitgebreid te hebben gehad over GRID Autosport, is het wellicht duidelijk dat ik erg te spreken ben over deze game. Helaas kan een eindoordeel op dit moment nog niet gegeven worden, maar kan ik al wel zeggen dat deze game alles lijkt te worden waar zowel fans van de serie als racefanaten in het algemeen op zitten te wachten. Ik ben ontzettend blij dat men met de vijf disciplines een stapje terug, richting TOCA Race Driver 3, heeft gezet, maar dat deze stap terug voor de GRID-reeks zo'n vijf stappen vooruit betekent. De tracks en auto's zijn zeer gevarieerd en vooral de online multiplayer lijkt dit keer een blijvertje te worden. De game oogt en klinkt op de pc schitterend, maar ook de algehele feel is heerlijk. Hoewel GRID Autosport enkele weken geleden niet eens op om mijn radar stond, is het nu de game die de komende maand alle andere games van mijn radar zal verdringen.

GRID Autosport zal op 27 juni verschijnen voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.