Preview: Just Cause 2

Het Zuid-Amerikaanse eiland Panau heeft alles in zich om een echte toeristische attractie te zijn. Hagelwitte stranden met helder blauw water worden afgewisseld met besneeuwde bergtoppen en spectaculaire vergezichten die je je leven lang niet meer zult vergeten. Of wat te denken van de oogverblindend mooie jungle, waarmee de belevenis op Panau compleet wordt gemaakt. Helaas schuilt er hier een addertje onder het gras.

Corrupte vakantie
Waar Panau op het eerste gezicht een waar paradijs lijkt, kun je de geboekte vakantie maar beter snel annuleren. Het eiland is namelijk corrupt en er wordt tussen verschillende partijen gestreden om maar een zo groot mogelijk gedeelte van het eiland in beslag te nemen. Tussen al die strijdende partijen sta jij, Rico Rodriguez, met een geheel eigen opdracht. Je voormalige baas en leermeester Tom Shelden heeft miljoenen van de overheid gestolen en het is uiteraard aan jou de taak om de crimineel te lokaliseren en om te leggen.

Tonguitvallende actie
Het eerste deel uit de serie was al een waar spektakel, maar wanneer je voor het eerst kennis maakt met het tweede deel weet je werkelijk niet wat je overkomt. Er zit zoveel actie in dit spel dat je tong uit je mond valt en je tijdens elke missie op het uiterste puntje van je stoel wordt gehouden, net op dat stukje dat je nog net niet van je stoel dondert. Ik zal een voorbeeld geven. Stel je voor dat je een basis moet bestormen om informatie te verzamelen over de locatie van je volgende doelwit. De manier waarop je de basis aanvalt is geheel aan jou. Je kunt er voor kiezen om op een sneaky manier naar binnen te sluipen en zo weinig mogelijk kabaal te maken, maar eigenlijk is dat niet de manier waarop je de game zou moeten spelen. Beter kom je met veel geweld en kabaal de basis binnenstormen in je net gestolen tank en schiet je alles wat in elkaar kan storten in kleine stukjes.

Grappling hook
Uiteraard zal de lokale partij daar niet blij mee zijn en zul je binnen de kortste keren oog in oog staan met een aantal vijanden. Natuurlijk kun je in die tank van je blijven zitten en je tegenstander op die manier om het leven brengen, maar leuker is het om gebruik te maken van je nieuwe grappling hook. Je kunt deze namelijk niet alleen gebruiken om jezelf naar een hoger gelegen platform te slingeren, maar ook om vijanden op een alternatieve manier naar je toe te trekken, om ze vervolgens af te knallen. Het zijn maar twee manieren waarop je lol kunt hebben met je tegenstander en er zijn er natuurlijk nog veel en veel meer te bedenken. Het geeft al aan dat je alle missies op een door jou doordachte manier uit kunt voeren en dus niet door een lineair opgegeven pad te volgen. De keus is geheel aan jou!

Panau de gekste
Dit alles vindt dus plaats op het eiland Panau. Alle soorten klimaten zijn hier vertegenwoordig, van de ijzig koude en met sneeuw bedekte bergen tot toeristische stranden en mooie stadjes. Dit zorgt er voor dat de missies steeds een verschillende setting hebben. Want zeg nou zelf, het is toch totaal anders als je oog in oog staat met een vijand op de hoogste berg van Panau, dan wanneer je iemand op het strand uit zijn luie stoel trekt en hem ombrengt? Wederom zie je weer dat er enorm veel variatie in de game zit en dit, ondersteund door de prachtige graphics die de game rijk is, kan Just Cause 2 best wel eens tot een heel verrassende titel maken. De game komt naar de PC, PlayStation 3 en Xbox 360 en staat in de planning voor een release in 2010.