Preview: Little Nightmares

Geplaatst: 17 maart 2017 10:00

Bij Bandai Namco mocht ik ruim een uur de slag met een vroege versie van de game Little Nightmares. Little Nightmares is een kleine platformgame van ontwikkelaar Tarsier Studios. Ik werd ergens halverwege in het spel gedropt, waarbij ik de controle kreeg over een mysterieus klein meisje in een felgele regenjas.

Loods Six door een akelige plek

Helaas worden dit soort platformgames ondergesneeuwd door de blockbusters van tegenwoordig. Dit is eeuwig zonde, zeker omdat het vaak extreem goede games zijn. Steeds meer uitgevers omarmen daarom dit soort kleinere games. Dit zagen we vorige jaar al gebeuren met Unravel die Electronic Arts onder zijn hoede heeft genomen en een zeer goede platformgame is gebleken. Little Nightmares wordt onder de vlag van Bandai Namco uitgegeven, niet echt een game die je van deze uitgever verwacht

Een klein meisje genaamd Six wordt ontvoerd en naar The Maw gebracht. The Maw is een mysterieuze wereld. Six probeert te ontsnappen, maar wordt continu achtervolgt. De game lijkt een heel klein beetje op Limbo/ Inside. De spelwereld waarin het avontuur zich afspeelt heeft een bijzondere en mysterieuze stijl. De game ziet er goed uit en voelt vooral ietwat vreemd aan. Het scherm draait een beetje van links naar rechts en het lijkt alsof je door een groot poppenhuis rondloopt, maar dan wel een die helemaal tot leven is gekomen. Nu heb ik sowieso niks met poppen die tot leven zijn gekomen, laat staan dat het ook nog duister is op sommige delen van het scherm.

Trotseer je kinderangsten

Door gebruik te maken van de omgevingen kun je sommige puzzels oplossen. Het zijn uitdagende puzzels en soms een beetje frustrerend. Het lijkt veel op puzzels in een escape room. Ik zat bijvoorbeeld opgesloten in een kamer en moest door een te grote deur voor Six naar buiten zien te komen. Je observeert de ruimte en ziet allerlei voorwerpen liggen waar je echt helemaal niks mee kunt. Je hebt iets nodig om de vijand te lokken (een blinde enge vent met lange armen, geen idee wat het is). Vervolgens ontdek je dat televisie aangezet kan worden. De televisie gaat aan en maakt lawaai. De vijand wordt gelokt, de deur gaat open en je schiet snel achter een koffer vandaan (pakt nog snel even een hendel van de grond) en loopt snel van hem vandaan. Met het hart in de keel sla je op de vlucht. Je stopt de hendel in het gat en gaat als een malle draaien. Het draaien moet in een bepaald ritme, wat natuurlijk net niet lukt wanneer je opgejaagd wordt. De vijand komt ook nog eens steeds dichterbij. Dan komt er nog een spelelement om de hoek kijken. Je kunt namelijk niet te lang over een puzzel doen. Je moet namelijk ook nog eens op tijd eten zien te vinden om te blijven leven.

Het geeft je een enorme voldoening als je een puzzel weer hebt opgelost en een stukje verder in de game bent gekomen. Het is vooral trial and error. Dit moet je liggen, want het kan enorm frustreren op een gegeven moment. In de demoversie van de game werkte niet altijd alles vlekkeloos mee. Je moet veel op objecten klimmen, verschuiven, of verplaatsen, wat niet altijd even fijn werkt, maar ze hebben gelukkig nog even om aan de game te sleutelen.

Voorlopig oordeel

Little Nightmares lijkt op het eerste gezicht een standaard platformgame. Eenmaal gespeeld kan ik concluderen dat het absoluut meer dan dat is. De game heeft een grimmige en donkere setting, wat je natuurlijk moet liggen. Dit in combinatie met puzzelelementen maakt het een zeer toffe game. Ik had de puzzels redelijk snel door. Ik ben erg benieuwd naar wat het hele verhaal achter de game gaat zijn en of alles in de game net zo tof is als het level dat ik nu heb gespeeld. De game heeft in ieder geval mijn aandacht gekregen en ik hoef niet eens zo heel lang te wachten voordat Little Nightmares uitkomt.

Little Nightmares verschijnt 28 april aanstaande voor de pc, PlayStation 4 en de Xbox One.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.