Preview: Lost Planet 2

-

Afgelopen maand werden wij uitgenodigd door Capcom om bij hen op het kantoor in Waalre Lost Planet 2 te checken, terwijl de rest van de redactie carnaval (Alex, ik vier geen carnaval, red.) aan het vieren was. Van deze mogelijkheid hebben Ricardo en ik gretig gebruik gemaakt.

Het eerste deel van Lost Planet speelde zich vooral af in de sneeuw en eerlijk is eerlijk, ik heb die game nog nooit gespeeld.

Lost Planet 2 speelt zich tien jaar na het eerste deel af, ditmaal in de jungle. Toch begonnen we in onze preview versie in een grote open wereld, bedekt met een dikke laag sneeuw.

Van drie mannen vergezeld trek je door het sneeuw. Na wat klim- en klauterwerk verricht te hebben, beland je in een soort van jachtgebied, waar op reusachtige monsters wordt gejaagd. Je vrienden hebben het op het lopen gezet en je bent alleen achter gebleven.
Wat ons direct opviel was dat de game echt gemaakt is om als multiplayer te spelen, want de manier waarop de missies zijn opgebouwd speelt een stuk beter met een aantal man.

Als je alleen speelt is het nog niet zo'n probleem; je teamgenoten worden dan bestuurd door de computer.
Tijdens het spelen kwamen we regelmatig oog in oog te staan met gigantische monsters, zoals we deze kennen uit het eerste deel. Soms waren deze monsters zó groot dat ze niet eens op het beeldscherm pasten. Het ene monster is nog sterker dan het andere, en sommige waren wel zo sterk dat je er meer dan een kwartier over deed om ze te verslaan. De monsters hadden een soort van oranje plekken op het lichaam, waar je ze moest raken.

Aan actie dus geen gebrek en het zag er grafisch ook wel goed uit. De door het stromende water glibberige rotsen glommen zodra de zon erop scheen. Ook zagen de grote monsters er niet verkeerd uit. Alleen is de ontwikkelaar hier en daar wel een beetje doorgeslagen en glimt vrijwel elk deeltje wel.

De besturing was soms wat houterig, maar voelde zeker niet verkeerd. Bij elke missie krijg je een bepaalde waardering in letters, dus een A, B, C, S, X, Z, en ik moet zeggen dat ik het niet echt iets vond toevoegen. Het is echt iets wat Japanners standaard toevoegen aan de meeste games. Het had niet gehoeven wat mij betreft en daarnaast haalt het een beetje de vaart uit de game door onnodige laadtijden. Toch hebben we ons er niet vreselijk door laten storen.

Voorlopig oordeel
Met de actie zit het wel snor. Lost Planet 2 heeft heel wat potentie en is zeker een waardige opvolger van het eerste deel. Soms werken dingen niet helemaal zoals ze hadden moeten werken, zoals de soms ietwat houterige besturing en de iets te overdreven grafische effecten. Maar ben jij iemand die helemaal weg is van grote monsters en het betere knal-en-schietwerk in korte uitdagende missies, dan is Lost Planet 2 zeker een game die je in de gaten moet houden. Of dit oordeel nog steeds geldt na de review zal moeten blijken.
Alex Zweers Eigenaar, founder & Head of Development

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.