Preview: Lust From Beyond - Gevolgen van een seksverslaving

Aangepast: 11 januari 2021 10:07

Ja, de naam zegt eigenlijk al genoeg om te weten dat dit een aparte en ongemakkelijke game gaat worden. Dat, en het feit dat Bram even in zijn mail moest toevoegen dat ‘het niet zijn schuld is dat deze game zo raar is, oké’. Toen wist ik al hoe laat het was. Maar goed, weer eens wat anders dan voorspelbare jump scares, toch? Ik ben stiekem eigenlijk best benieuwd. Jij ook? Dan wens ik je veel plezier met deze Lust From Beyond preview!

Lovecraft is duidelijk aanwezig

Lust From Beyond: Scarlet is een op zichzelf staande demo voor de volledige game die later dit jaar uitkomt. Het is een psychologische horror game met elementen van occultisme en erotica die onder andere inspiratie heeft gehaald uit de verhalen van H.P. Lovecraft. Voor de mensen die zijn naam zo snel niet herkennen: de bedenker van oude horror verhalen, waaronder het verhaal over het beruchte zeewezen Cthulu. Lust From Beyond is het vervolg op Lust for Darkness, de game van Poolse ontwikkelaar Movie Games Lunarium, die in 2018 uitkwam. Misschien handig om alvast even te zeggen: als je gevoelig bent voor ongemakkelijke of mogelijke traumatische onderwerpen, waaronder verkrachting, is het misschien beter deze game niet te spelen.

De game volgt het verhaal van Alan, een normale man die ineens vreemde dromen begint te krijgen en een seksverslaving ontwikkelt. Het begint allemaal wanneer hij afspreekt met een vrouw genaamd Rhea. Ze vraagt hem haar te ontmoeten in een verlaten theater. De game begint op het moment dat Alan door het raam het gebouw binnenklimt. Het is snel duidelijk dat de game gebaseerd is op verhalen van Lovecraft, want de teksten die je tegenkomt, zijn helemaal in de sfeer van zijn boeken. Ook de voice acting in de game is niet verkeerd, waar ik wel een beetje bang voor was, dus dat scheelt weer.

Waar zijn die Quick Time events dan voor?

De demo van Lust From Beyond bestaat uit drie akten. De eerste akte bestaat uit de zoektocht naar Rhea, die zich ergens in het verlaten theater ‘verstopt’ heeft. Ze laat Alan eerder al weten dat hij een aantal obstakels moet doorstaan, voordat hij ‘krijgt wat hij wil’. In deze akte gebeurt er eigenlijk nog weinig. Je doorzoekt een donker, verlaten gebouw en hebt constant het gevoel dat je gaat schrikken, maar dat gebeurt niet. En als zelfs ik niet schrik, weet je dat het niet eng is. Helaas is de zoektocht, die dus al niet heel veel voorstelt, ook wel meteen het beste deel van de demo. Hierna wordt het allemaal een beetje over-the-top. En niet op de goede manier, als die al bestaat.

De tweede akte van de game is gewoonweg enorm oncomfortabel en vreemd. Als je de beschrijving van de demo op Steam hebt gelezen, weet je dat de ontwikkelaar je ‘interactieve seks’ belooft. Tja, laten we maar zeggen dat dit deels accuraat is. Er zijn inderdaad Quick Time events, maar wat die nou precies doen of waar ze voor dienen, is niet helemaal duidelijk. Ze matchen niet echt met wat je op het beeld ziet. Nou moet ik eerlijk zeggen dat dit ook niet heel spannend is, ik vind het eerder grappig dan iets anders. En ik neem aan dat dit niet de intentie was van de ontwikkelaar.

Ik dacht dat ik beter was in verstoppertje

De game maakt gebruik van een mentale gezondheids-meter, een beetje vergelijkbaar met die in Amnesia. Wanneer je dingen ziet die erg verontrustend zijn en hier te lang naar kijkt, neemt je mentale gesteldheid af. In tegenstelling tot Amnesia is er echter weinig verschil in gameplay tussen een volle meter en een bijna lege meter. Of misschien is de game zo raar dat het verschil gewoon niet meer opvalt, dat zou ook kunnen. In sommige delen van de game kom je terecht in één van Alan’s rare nachtmerries, waarin allerlei wezens tevoorschijn komen waar je langs af moet proberen te sluipen. Hun uiterlijk is behoorlijk gruwelijk, maar helaas vallen ze je zo snel aan dat ook dit na een tijdje niet meer eng of spannend is.

In de laatste akte van Lust From Beyond probeer je te ontsnappen uit het theater. Dit is dan ook de eerste keer dat jij je echt moet gaan verdedigen. Met een zakmes, Joepie. De besturing van het vechten is helaas minstens net zo frustrerend als de keuze van het wapen. Toch maakt dat het tegelijkertijd wel spannender, dus is het niet per se een minpunt. Wat jump scares betreft, heeft de game het wel goed gedaan. De gekke wezens die je hier en daar tegenkomt laten een ijzingwekkende kreet horen wanneer ze je zien. Die kreet komt regelmatig op een onverwachts moment, of misschien ben ik toch minder goed in verstoppertje spelen als ik dacht. Je zou zeggen dat het op een gegeven moment voorspelbaar wordt, maar dat is dus niet zo.

Voorlopig oordeel

De demo van Lust From Beyond: Scarlet is erg vreemd en ongemakkelijk. Eng is het niet per se, maar ik weet ook niet of dat de intentie was. De dialogen tussen de hoofdpersonages zijn geloofwaardig en goed opgezet. Gelukkig weten de stemacteurs daarnaast ook wat ze doen. De interactieve seksscènes die de Steam-beschrijving van de game benoemd, zijn eerder grappig dan opwindend. Daarnaast voelt het interactieve deel niet heel interactief. Over het algemeen zijn personages en wezens in de game realistisch vormgegeven, alleen de gezichten zijn vaak nogal vervormd, ook wanneer dit niet de bedoeling is. Het was in ieder geval een interessant om een preview te schrijven over Lust From Beyond, dat kan ik je wel vertellen. Oh ja, wel leuk om te weten: genitaliën zijn wel realistisch vormgegeven. Ook draagt geen enkel personage of wezen in de game ondergoed. Jup. En nog één ding: ja Bram, het is wel jouw schuld.

Bron: Movie Games Lunarium

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Lust from Beyond

-

Movie Games S.A.