Preview: Michael Jackson: The Experience

Geplaatst: 10 oktober 2010 15:30

Of je nu een fan bent van de King of Pop of er niets van moet hebben, fragmenten uit liedjes zoals Billie Jean is not my lover kent waarschijnlijk iedereen. Als eerbetoon aan de inmiddels meer dan een jaar geleden overleden artiest Michael Jackson komt Ubisoft eind november met de game Michael Jackson: The Experience. Is dit geld verdienen aan de status van dit icoon uit de muziekgeschiedenis of hebben we hier te maken met een echt toffe 'experience'?

Voor de fans
Voor fans van MJ is deze game waarschijnlijk een echte must-have. De naam 'The Experience' is namelijk niet zomaar als ondertitel gekozen. Tijdens het spelen 'ervaar' je inderdaad het leven van Michael door te dansen op zijn nummers. Doe bijvoorbeeld de moonwalk in Bille Jean of dans je helemaal suf in welk ander dan ook. Dat Michael Jackson kon dansen als geen ander weet iedereen, nu is het aan jou om te laten zien dat je net zo goed kan dansen als hij.

3-eenheid
Mijn eerste aanraking met The Experience was in Duitsland tijdens de gamescom en ook op het Firstlook evenement was het weer mogelijk om het nieuwe spel te ervaren. De game komt uit voor de PlayStation, Xbox 360 en Wii (ook wordt er een versie gemaakt voor de PSP en de DS) en zal uiteraard ook gebruik gaan maken van de nieuwe 'controllers' van de eerste twee consoles, de Move en Kinect. Of dat goed werkt kan ik nog niet beoordelen, aangezien ik alleen nog heb gespeeld met de Wii-versie van de game. Maar goed, ook via die console kun je de game natuurlijk goed beoordelen.

Niet echt leren dansen
Het dansen komt erop neer dat je de bewegingen die op het scherm verschijnen nadoet. Het belangrijkste is dat je de Wii-Mote op de goede manier beweegt, of je er dan ook nog als een gek bij wilt gaan dansen is natuurlijk je eigen keuze. Via een soort highway worden de moves die je uit moet voeren in beeld gebracht, zodat je telkens weet wat de volgende beweging is die je moet maken. Die besturing werkt prima, het is leuk om op een nummer te dansen, maar er schuilt toch een probleem. Je kunt namelijk niet op een echt goede manier leren om te dansen op een nummer van Michael Jackson. Het is natuurlijk mogelijk om al die bewegingen van het scherm na te doen, maar het was ook leuk geweest om via een soort tutorial nog meer te leren over hoe je precies moet dansen. Dit onderdeel ontbreekt echter en dat is wat mij betreft een beetje een gemis.

Samen dansen
In je eentje dansen gaat natuurlijk snel vervelen. Het is dan ook goed dat je een aantal vrienden uit kunt nodigen om dan uiteindelijk met vier man tegelijk op hetzelfde nummers te dansen. Je verdient punten op basis van hoe goed je een bepaalde move uitvoert en uiteindelijk is er aan het eind van elk nummer dus een winnaar. Daarna is het natuurlijk tijd voor een revanche als je niet als winnaar uit de bus bent gekomen, want het is wel de bedoeling dat JIJ schittert als MJ!

Het lijkt erop dat Michael Jackson: The Experience voor de fans een echte must-have is, maar het is de vraag of de rest van de dansende gamers ook zit te wachten op een game als deze. De gameplay zit in principe goed in elkaar, het is alleen jammer dat je niet echt kunt leren hoe je nou precies op een bepaald nummer moet dansen. Het is mogelijk om met meerdere mensen tegelijk te spelen, waardoor er nog een competitief gedeelte aan de game wordt toegevoegd. Michael Jackson: The Experience verschijnt op 23 november voor de Nintendo DS, Wii, PlayStation 3 en PSP. De versie voor de Xbox 360 komt pas volgend jaar uit.