Preview: Need for Speed: Undercover

Geplaatst: 28 augustus 2008 20:40

Een blik in de achteruitkijkspiegel en het is duidelijk. De motor begint te brommen, luid boven het gegil van de naderende sirenes uitkomend. Ik grijp het stuur. Mijn handen zijn vochtig van het zweet. Hard trap ik het gaspedaal in. Rook, veel rook: mijn achterwielen. Dan, een versnelling. Ik wordt in mijn stoel gedrukt. Een scherpe bocht, mijn banden schreeuwen het weer uit. Vol gas nu. Het geloei van de sirenes, het afwisselende blauw en rood in mijn spiegels: mijn collega's. Ik laat ze ver achter me. Nog één afslag en ik ben veilig. Veilig in dit prachtige Tri-City Bay. Plotseling, een tegenligger, vanuit het niets! Welkom, in Need for Speed: Undercover.

Een mooie vrouw en snelle auto: yeah!
Deze situatie beschreef in het kort mijn gedachte van Need for Speed: Undercover, nadat ik de demo onder handen had mogen nemen. Onder meer de snelheid en graphics sierden mijn speelsessie. Maar ook het verhaal lijkt er te mogen wezen. Hoewel er daar weinig van in de demo te vinden was, is het wel interessant om te vertellen.

Je bent een undercoveragent. Straatracers nemen Tri-City Bay over, een prachtige stad met drie grote gebieden: industrie, stad en platteland. Als undercoveragent is het jouw doel om de bende op te doeken en Tri-City Bay te 'redden'. De toegang tot de bende wordt je verleend door Chase Linh, een dame die zeker niet onaangenaam is voor het oog. Zij regelt het een en ander, waardoor je respect verdient bij de bende. Eenmaal geïnfiltreerd twijfel je steeds meer wie nu je vrienden zijn. Morele keuzes staan dus voorop in het verhaal, integendeel tot de wat saaiere en lineaire verhaallijnen uit voorgaande delen. Alles wordt aan elkaar gebreid met cut scenes. Deze zijn door acteurs gespeeld en geven de game een filmisch tintje.

Snelheid en politie: yeah!

Het verhaal lijkt dus wel in orde, maar hoe zit het met de rest? In ProStreet, het laatste deel, bleek het met de gameplay namelijk helemaal niet zo goed te staan. Gelukkig ben ik daar bij deze nieuwe telg uit de serie wel over te spreken. Zoals altijd zoekt Need for Speed het op tussen arcade en simulatie, iets wat het voor mij als 'casual racegamer' een aangename ervaring maakt. Aan de ene kant sturen auto's lekker en aardig realistisch, maar aan de andere kant is het ook mogelijk de muur nog steeds te gebruiken bij de wat scherpere bochten. Al met al zit het op dat vlak wel goed: het is zoals we het gewend zijn van de serie.

Naast vertrouwde gameplay is er nog iets terug: de politie. Eindelijk weer achtervolgingen zoals we die kennen uit bijvoorbeeld Most Wanted. Op de meer dan honderd kilometers asfalt zal dat natuurlijk wel lukken, zeker wanneer er ook weer 'canyons' zijn. Steile afgronden wachten op je om langs te scheuren.

En racen zul je inderdaad met behoorlijk wat snelheid. Het snelheidsgevoel zit er lekker in, waardoor je je heerlijk in de actie waant. Qua races was de variatie ten opzichte van voorgaande delen in de demo helaas wel ver te zoeken. Er was een gewone sprint-race, waarbij je als eerste van het ene punt naar het andere moet rijden. Verder was er een race waarbij het de bedoeling was de ander een paar honderd meter achter je te laten. 'Nieuw' was het opzoeken van de politie om ze vervolgens weer kwijt te raken, maar ook dit is slechts een variatie op dingen die we eerder hebben gezien. Maar goed, 'never change a winning team'.

Graphics: yeah!
Grafisch is er wel degelijk iets veranderd, want we kunnen vaststellen dat dit de mooiste Need for Speed is uit de hele serie. Auto's blinken nog meer dan de kettingen van de gemiddelde MTV-rapper, achterwielen spinnen en roken prachtig en ook aan de omgeving is goed gewerkt. Zo zien huisjes er allemaal netjes verzorgd uit en voelt de stad in mijn ogen minder leeg dan in eerdere delen.

Pop up: yeauhm wtf?!

Maar helaas doet Undercover nog niet alles goed. Want, zoals in mijn intro al bleek, springt er zo nu en dan nog eens een tegenligger op uit het niets. Wanneer er met 200 km/h over de snelweg wordt gereden tegen het verkeer in is dit geen bijzonderheid. Ze zullen hard moeten werken om de pop up eruit te krijgen, want dit is voor een racegame die verder alles goed lijkt te doen behoorlijk storend. Daar hebben ze gelukkig nog een paar maandjes voor, want op 18 november zal Need for Speed: Undercover met politie en al het daglicht pas echt zien.

Packshot Need for Speed Undercover

Need for Speed

-