Preview: Nier

Geplaatst: 23 maart 2010 11:30

In Nier zul jij je een weg moeten banen door het menselijk lichaam op zoek naar de nieren van de mens, want ze hebben die van je dochter gestolen. Oké, dat is niet het verhaal in Nier. Ik vind het dan ook een aparte woordkeuze voor het nieuwe meesterproject van Square Enix, maar een belangrijk mens zei ooit is: Never judge a book by it's cover, wat waarschijnlijk heruitgesproken is door iemand als Harry Mulisch.

Ergens in de toekomst
Nier speelt zich af in de toekomst. Hoewel trailers ons doen geloven dat het zich meer in het verleden afspeelt. De hoofdrolspeler, wiens naam nog niet echt bekend is en die klinkt als Leonidas van 300 (Spartaaaah!, red.), gaat op zoek naar zijn dochter die wordt vastgehouden door iets of iemand. Langs zijn weg door oude vervallen gebouwen komt hij verschillende vijanden tegen die hij genadeloos een kopje kleiner maakt, alleen om zijn dochter weer te kunnen vinden.

De Japanse God of War?
In de trailer van Nier proefde ik al aardig de sfeer van de game. Veel sierlijke omgevingen, maar sommige zijn ook erg vervallen. Genoeg diversiteit in omgevingen dus. Qua gameplay ben ik nog niet helemaal onder de indruk. Het lijkt op standaard hack 'n slash gameplay zonder extraatjes. Nu heeft Square Enix al eerder geprobeerd een action-adventure-game op poten te zetten; Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII. Deze was niet bepaald goed te noemen. Ik hoop dat Square Enix heeft geleerd van zijn fouten en met Nier wel een volwaardige ervaring neerzet.

Best wel groot
Grafisch valt er nog niet veel te zeggen over Nier, want het meeste wat ik gezien heb is pre-rendered. De beelden die ik had gezien zagen er veelbelovend en vooral groots uit. Nier lijkt me dan ook best wat worden als free-roaming game. Daarnaast zagen vijanden er redelijk origineel uit.

Nier blinkt tot nu toe niet echt uit in het huidige aanbod hack 'n slashers. De sfeer zit er goed in, maar ik kan me nog niet helemaal inleven in het hoofdpersonage. Ik zie in Nier ook veel potentie als een free-roaming game, gezien de grote omgevingen die ik zag in trailers. Als dit maar goed komt!