Preview
Preview: Of Ash and Steel - Een echt passieproject
18 november 2024Wij hebben al een sneak-peak gehad van de aankomende RPG Of Ash and Steel en vertellen je graag meer over het avontuur, de combat en alle vaardigheden.
Op gamescom in Keulen kreeg ik de kans om hands-on te gaan met het ambitieuze Of Ash and Steel van ontwikkelaar Fire & Frost Studios. Zoals Anita al haarfijn heeft uitgelegd in haar preview van Of Ash and Steel, is dit een RPG dat inspiratie haalt uit games als The Witcher en Gothic, maar dan gemaakt door een zeer kleine studio. Tijdens mijn speelsessie kwam de passie en de ambitie voor deze game goed naar voren, maar zijn er ook tal van redenen die erop wijzen dat het nog lang gaat duren voordat Of Ash and Steel een volwaardige toevoeging is aan het toch al redelijk volle RPG landschap. Waarom ik dat vind vertel ik je in deze preview van Of Ash and Steel.
Het verhaal van Of Ash and Steel introduceert ons aan Tristan. Verwacht hier niet een dappere krijger, een ridder of een of andere superheld. Nee, je bent een doodgewone kerel. Tristan is cartograaf en afgezien van het in kaart brengen van gebieden beschikt hij niet over al te veel skills. Terwijl hij de opdracht kreeg om het eiland van Grayshaft in kaart te brengen, strandde hij er met zijn schip nadat hij in een storm terecht kwam. Hij staat er alleen voor op een eiland waar lang niet iedereen het beste met hem voor heeft. Bovendien leven er best wat kwaadaardige wezens op Grayshaft. Tristan is dus aangewezen op zichzelf, maar dat betekent dus ook dat hij zich op verschillende gebieden in een razend tempo zal moeten ontwikkelen om te kunnen overleven op dit eiland. En dat zal een behoorlijke klus gaan worden.
Of Ash and Steel neemt je niet bij de hand. Verwacht dus niet allerlei markers en neon-pijltjes die aangeven in welke richting je moet lopen voor je volgende objective. Nee, het is aan jou om goed op te letten waar je heen moet. Als je in het bos wandelt, dan kan het zomaar zijn dat je door iemand geroepen wordt die hulp nodig heeft. Geen marker die jou erop wijst dat dat het geval is. Je moet gewoon luisteren naar wat diegene zegt en dan afgaan op het geluid. Kun je het niet vinden? Dan heb je pech. Je kunt er overigens ook voor kiezen om gewoon verder te lopen en op verkenning te gaan. Het is allemaal aan jou. Ik hou daar wel van. Van mij hoeft een game mij niet altijd bij de hand te houden en te zeggen waar ik heen moet en met wie ik een gesprek aan moet knopen. Laat mij maar lekker zelf aanmodderen en dan komt er vanzelf wel iets uit. Die keuze kan ik van Fire & Frost dan ook erg waarderen.

Tijdens mijn hands-on speelsessie met Of Ash and Steel werd ik door een of andere npc verleid tot een missie. Ik moest drie voorwerpen voor hem zien te pakken in een verlaten dorpje. Zoals in vrijwel elke game is de eerste gedachtegang dan waarom diegene dat niet gewoon even zelf doet, maar hij had daar een goede reden voor. Het laatste voorwerp lag namelijk ergens in een kamer in een huis. Voor hem de ideale gelegenheid om de deur voor mijn neus dicht te smijten en mij binnen te sluiten. En weg was de beste man. Daar stond ik dan met lege handen, in een verlaten dorp en ingesloten in een vreemd huis. Eruit komen was overigens niet al te moeilijk, maar ook daarbij wordt niet verteld hoe je dat moet doen. Toen ik er eenmaal uit was stond ik oog in oog met een aantal levensgrote ratten en daar kwam ook gelijk het probleem van de game om de hoek kijken: de combat. Want hoe ambitieus Of Ash and Steel ook mag zijn, dat was echt enorm houterig. Niet alleen de besturing voor de combat zelf, maar ook de animaties zagen er niet al te best uit.
Of Ash and Steel voelde tijdens het spelen als een enorm ruwe diamant. Alleen wordt deze ruwe diamant ontwikkeld door een heel klein team en dat is dan misschien te vergelijken met het slijpen van een diamant terwijl je een enorm bot mes gebruikt. Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer de passie en ambitie die door elke pixel van deze game druipt, maar tegelijkertijd moet er nog zo ontzettend veel aan gebeuren dat als dat door zo'n kleine studio gedaan moet worden ik bang ben dat de game over een jaar of vijf nog steeds niet uitgebracht is. Of hij wordt uitgebracht in een staat waarin je hem eigenlijk niet wil spelen. Dat kan natuurlijk ook nog. En dat is jammer, want het idee is ontzettend tof. Er zijn enorm veel mogelijkheden om je personage slimmer, sterker en beter te maken. Hij moet immers alles nog leren. Ook biedt Of Ash and Steel een enorm grote wereld waarin ongetwijfeld heel veel te ontdekken valt. De vraag is alleen of de game ooit het punt bereikt dat je het ook wil ontdekken.

Waar Anita in haar preview al bang voor was, heb ik aan den lijve moge ondervinden tijdens het spelen van Of Ash and Steel op gamescom. Fire & Frost heeft met Of Ash and Steel echt een enorm tof ambitieus project in handen, maar het voelt een beetje alsof de grote ambitie niet kan worden gedragen door de omvang van de studio. En dat is ontzettend jammer. Of Ash and Steel mist echt nog een hele hoop polish en voelt ontzettend ruw aan. Als Fire & Frost het voor elkaar weet te krijgen om er genoeg tijd, geld en energie in te steken om die steen te slijpen tot een ware diamant, dan hebben we met Of Ash and Steel een enorm toffe RPG te spelen. Ik ben alleen bang dat de game nog niet in die staat is als hij uitkomt.
Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Fire & Frost studios
Uitgever:
tinyBuild
Release:
24 november 2025
Reviewscore:
-
Platforms: