Preview: Of Ash and Steel - Een echt passieproject
We mochten vorige week aansluiten bij een speciaal preview event van Of Ash and Steel. Deze aankomende RPG wordt gemaakt door de kleine studio Fire & Frost Studios. Hoewel de studio bestaat uit enkele ontwikkelaars hebben ze wel een grote visie. Ze zijn namelijk dol op RPG’s en willen daardoor de RPG van hun dromen maken. Dit betekent dat ze de typische kenmerken van RPG’s die zijn uitgekomen rond het jaar 2000 combineren met de huidige gemakken. Denk daarbij aan games zoals The Witcher en Gothic. Hun visie zien we overduidelijk terugkeren in Of Ash and Steel, een RPG die veel systemen kent en er nu al diepgaand uitziet. In deze preview kun je lezen wat je precies kunt verwachten, al hebben de ontwikkelaars nog niet al hun geheimen gedeeld.
Een echt avontuur
Of Ash and Steel is dus een RPG, eentje die zich afspeelt in een middeleeuwse setting met enkele fantasie-elementen. Hierdoor komen we verschillende monsters tegen en speelt magie een kleine rol. We kruipen in de huid van Tristan die als kaartenmaker onderweg is. Zijn doel weet hij niet te bereiken, want hij wordt aangevallen. Hij weet dit te overleven, maar zit wel vast op een eiland waar hij het buitenbeentje is. Niet voor lang, want als je het verhaal volgt en de bewoners helpt, zullen ze uiteindelijk met respect over je praten. Ze hebben namelijk hun eigen leven en de soldaten houden jou in de gaten. Mocht je dus van plan zijn om kistjes open te maken, in te breken of uit de zakken van burgers te stelen dan moet je goed opletten. Hoe vaker je probeert om een item te bemachtigen hoe groter de kans is dat het misgaat. Je kunt natuurlijk ook op een fatsoenlijke manier geld verdienen. De game heeft een uitgebreid progressiesysteem, waardoor je zelf spullen kunt maken en verkopen. Als je hier veel punten aan besteedt dan kun je zelfs een smid worden. Daarbuiten heeft het voornamelijk invloed op de gerechten die je kunt koken, zodat je handige bonussen vrijspeelt. Tijdens het vechten kun je niet eten, waardoor je overgeleverd bent aan de potions. Ook deze kun je zelf maken.
Tristan moet zien te overleven in de wereld en is nog niet overal bedreven in. Als je besluit om met je boog een wolf neer te schieten dan zul je in het begin weinig krijgen. Wanneer je echter meer punten besteed aan de survival-skill krijg je meerdere materialen. Dat is dus ontzettend handig als je zelf alles wilt gaan maken. Voor een wat rustige ervaring kun je bij een meertje of rivier lekker vissen. Aangezien het in de nacht lastig is om te zien waar je loopt en struikelen over een tak een mogelijkheid is, is het beter om te slapen. Je kunt in de avond je eigen kamp opzetten, een kamer in de herberg huren of gewoon slapen in je eigen huis. Dit laatste kost natuurlijk geld en je kunt deze naar wens opleuken. Toch is het aan te raden om in de avond op verkenning te gaan, want de muziek verandert met de dag mee. Om de focus te leggen op het avontuur en het survival-aspect kun je in Ash of Steel geen markers op de map plaatsen. Wanneer je een quest aanneemt, zul je dus moeten luisteren naar de directies en de omgeving in de gaten moet houden. Je hebt wel een map, waar je telkens een blik op kunt werpen. De vele zijmissies en geheimen zul je dus zelf moeten ontdekken. Dat klinkt als een hele kluif, maar het bevordert wel de beleving.
Je bent geen held, nog niet
In het begin kan Tristan nog amper een boog of zwaard vasthouden. Je kunt dit veranderen door trainers in de wereld op te zoeken en door skill points in de War-sectie te steken. Je moet in het begin dus niet als een gek een bandietenkamp in rennen en een troll wil je misschien ook vermijden. Het ligt ook een beetje aan de leeftijd van de desbetreffend vijanden. Qua wapens lijkt Of Ash and Steel een redelijke selectie te hebben. Ik heb in ieder geval de boog, kruisboog, zwaard, dolken en een tweehandszwaard voorbij zien komen. Het is misschien en iets te grote vergelijking, maar je moet bij de combat meer denken aan Kingdom Come: Deliverance. Je moet je aanvallen goed timen en je kunt daarbij de omgeving gebruiken. Naarmate je meer ervaring opdoet worden je aanvallen niet alleen sterker, maar hanteer je het wapen ook beter, waardoor je accurater aanvalt. Het vechten oogt nog een beetje stroef, maar aangezien ik zelf niet met de game aan de slag kon, moeten we even afwachten wat het uiteindelijke product gaat brengen. De combat is daarbij gebasseerd op bepaalde stances die gekoppeld zijn aan een wapen. Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij nog een beetje onduidelijk is wat we hiervan moeten verwachten.
De ontwikkelaars hebben meerdere keren aangegeven dat ze de speler alle vrijheid willen geven. Daardoor zijn er meerdere oplossingen en keuzes beschikbaar. Het kan zijn dat een dorp zeer welvarend wordt dankzij jouw hulp of dat het enkele dagen later volledig is afgebrand. Mocht je geen geld hebben, dan kun je een stad ook op andere manieren betreden. Dit klinkt in theorie erg interessant. Ik heb al benoemd dat je op verschillende manieren geld kunt verdienen, maar in een middeleeuwse game hoort de bekende Bulletin Board. Hier kun je verschillende taken selecteren en hints krijgen voor specifieke locaties of zijmissies. De wereld kent enkele guilds, waaronder de Bounty Hunters en Smugglers die je hulp nodig hebben. Je zult daarnaast twee fracties tegenkomen die een andere aanpak hebben, maar gedeeltelijk dezelfde visie hebben. In hoeverre dit allemaal impact heeft op het verhaal is niet duidelijk.
Voorlopig oordeel van Anita van Beugen
Als RPG-liefhebber lijkt Of Ash and Steel de perfecte elementen te hebben. Vooral het survival-aspect en het uitgebreide craftingsysteem hebben mijn volledige aandacht te pakken. Het feit dat we zelf allerlei materialen kunnen verzamelen, zelf spullen kunnen maken en moeten koken zorgt voor veel vrijheid en opties. Je moet ook echt op verkenning, want de zijmissies en geheimen worden niet voorgekauwd. Het lijkt er daardoor op dat beleving een grote rol speelt en je daardoor echt in de wereld waant. Een wereld die er trouwens ook nog eens goed uitziet. Tristan is overduidelijk iemand die nog veel moet leren, wat eigenlijk logisch is. Ik ben benieuwd hoe de combat in het begin van de game aanvoelt. Als ik ergens over twijfel bij Of As and Steel dan is het de animaties die gebonden zijn aan het vechten. We hebben het over een kleine studio en dan gebeurt het regelmatig dat de combat niet vloeiend aanvoelt. Ook over het verhaal en de facties is nog veel onduidelijk, maar de keuzes die je maakt hebben impact op de bewoners van het eiland. Na wat ik gehoord en gezien heb, kan ik niet wachten op meer informatie en nieuwe gameplaybeelden. Of Ash and Steel gaat pas ergens in 2025 verschijnen voor de pc, waardoor we nog even geduld moeten hebben.
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Fire & Frost studios
Uitgever:
tinyBuild
Release:
2025
Reviewscore:
-
Platforms: