Preview: One More Gate: A Wakfu Legend - Een spannend potje kaarten

Geplaatst: 23 oktober 2022 10:00

Het Wakfu-universum blijft groeien met de komst van One More Gate: A Wakfu Legend. Deze game is nu uit in Early Acces op Steam. Ik was oppervlakkig bekend met Wakfu, maar dit lijkt mij een goed begin. One More Gate volgt veel van de rogue-lite en deckbuilding trends. Een goed moment voor mij om te kijken hoe deze elementen samensmelten.

One More Gate A Wakfu Legend preview3

Meppen met je kaarten

In een eerste oogopslag is de game niet bepaald origineel. Er wordt ons een vrij klassieke rogue-lite voorgeschoteld. Je gaat door een dungeon-gebied met een standaard web van meerdere paden. Tijdens je voortgang kun je vijanden tegenkomen, plaatsen vinden die je een bonus geven, punten en geld verzamelen of zelfs een kampvuur vinden waarmee je jezelf kunt genezen. Ook vind je daar een winkel om de verzamelde punten uit te geven. Iedere keer als je doodgaat, ga je terug naar de hubwereld. Daar kun je jezelf voorbereiden op je volgende avontuur.

De unieke draai die de game aan het genre geeft, is dat het ook een deckbuilding game is. Je hebt een stapel aanvals-, verdedigings- of buffkaarten die je kunt verbeteren en aanvullen door nieuwe kaarten en upgrades te kopen in de stadswinkel of bij een level up. Ook kun je speciale kaarten vinden die je eenmalig kunt gebruiken. Iedere kaart kost wakfu, dat is vernoemd naar de magische kracht en de wereld. Je begint met drie wakfu en krijgt iedere beurt een wakfu meer, totdat je er zes hebt. Als je dan in één beurt zes gebruikt, krijg je toegang tot hele speciale kaarten waarvan je er één gratis mag spelen. Daarna begin je weer met drie wakfu.

One More Gate A Wakfu Legend preview2

Genre in de mix

De game wordt beschreven als een deck building game, maar de gevechten hebben ook heel veel weg van een turn-based strategy game. Je hebt namelijk een rijtje vijanden voor je die allemaal hun eigen acties doen in hun beurt. In plaats van een standaard actie te selecteren, doe je dat hier met de kaarten die je krijgt. Hierdoor voelt de game meer aan als een deck building game, maar voelt het toch iets anders aan dan je gewend bent. Voor mij maakt het de gevechten spannender dan in een standaard deck building game. Dit zorgt ook voor een interessante dynamiek waar beide kanten in het gevecht volgens andere regels spelen. Jij kunt meerdere acties doen in een beurt, maar je vijand is meestal niet alleen.

Alles wat ik nu heb genoemd, kun je ook in gedeeltes in andere games vinden. One More Gate heeft dit in de blender gegooid voor een hele nieuwe smoothie. Een smoothie die me behoorlijk goed is bevallen. De gameplay is lekker snel en spannend. Daarnaast maak je ook snel genoeg vooruitgang. Zodra je een beetje uitgekeken op de ene vijand bent, kun je langzaam de volgende vijanden tegenkomen. Helaas begin je iedere keer wel met de slapste vijanden van een gebied, terwijl je het verbeterde deck behoudt. Als je deck inmiddels goed gegroeid is dan zijn die heel makkelijk te verslaan zonder dat het je iets kost. Bij veel andere rogue-lites begin je vaak zelf ook weer helemaal beneden aan de ladder. Gelukkig is ieder op volgend gebied moeilijker en blijft dit probleem alleen als je bijna in staat bent het gebied te voltooien.

One More Gate A Wakfu Legend preview1

Kleurrijke toegankelijke wereld

Het verhaal van One More Gate zit een beetje op de achtergrond. Je hebt namelijk een portal vernield waardoor het dorp niet meer verbonden is met de rest van de wereld. Nu is het jouw taak om langzaam de portal te herstellen. Bij iedere eindbaas vind je toevallig steeds een nieuwe rune die in de portal geplaatst kan worden. Zo herstel je de verbinding met de rest van de wereld.

De personages die je tegenkomt, zijn erg kleurrijk en excentriek. De stijl van de game is een beetje tekenfilmachtig wat goed past bij het verhaal. De game is erg luchtig opgezet wat het ideaal maakt om makkelijk op te pakken wanneer je zin hebt om even snel iets te spelen. Ik moet je wel waarschuwen, want de game was voor mij licht verslavend. Je denkt al gauw “even nog een gevecht.”

One More Gate A Wakfu Legend preview

Voorlopig oordeel van Kyllian Franken

Ik heb mij ontzettend vermaakt met One More Gate: A Wakfu Legend. Iedereen die van een deckbuilding game houdt, kan hier ook van genieten. Dat is namelijk het belangrijkste aspect van deze game. De unieke mix met de andere game-elementen geeft mij het vertrouwen in een mooi eindresultaat. Als dit klinkt als een game die je wilt ondersteunen dan kun je hem nu al oppakken in Early Access op Steam.

Packshot One More Gate : A Wakfu Legend

-

-